Weck

Gestart door thezewery, 05-09-2017 07:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thezewery

Ik lees hier op het forum dat veel mensen een weckpan gebruiken voor maischen en/of opwarmen spoelwater, enz...
Nu wil mrs. zo'n elektrische hebben. Voor te wecken. Maar als geinige bijkomstigheid dat dat evt ook mooi zou kunnen aansluiten met wat volgende stapjes in het brouwproces.
Probleem is dat we ons afvragen of deze dingen daar wel echt geschikt voor zijn want op alle sites staat in grote dikgedrukte letters dat je de inhoud van zo'n ding niet mag weg laten lopen vooraleer het ding is afgekoeld...en dat lijkt me dan heel handig.
Wat zijn jullie ervaringen (of kijken wij naar het verkeerde merk/type, nl Weck)? of is dit op voorhand indekken door/van de fabrikant?

hansHalberstadt

2 redenen die ik me kan voorstellen zijn:
- dat je de pan leeggooit voordatdat je de verwarming hebt uitgezet, maar dat gaat iemand met verstand niet doen natuurlijk.
-Dat je een volle pan niet mag tillen omdat het handvat daar niet op is berekend, maar dat geldt voor elke brouwketel.

thezewery

Nah... die waarschuwing doelt op het feit dat er beweerd wordt dat dat water nodig is om de warmte te kunnen afvoeren. voortijdig legen zou dan oververhitting veroorzaken en daarmee schade.
Vraag me daarbij dan wel gelijk af wat een droogkookbeveiliging dan voor zin heeft, maar goed...

Koen S

Ik maisch en kook al meer dan 4 jaar met zo'n ketel van Brouwland. https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/elektrische-brouwketels/Brewferm/d/brouwketel-Brewferm-27-ltr-inox-elektrisch#.Wa5eCshJbIU
Heb net een tweede gekocht op de webshop van Lidl voor nog geen 60 euro. (kost nu 80 euro zie ik). https://www.lidl-shop.be/nl-BE/SILVERCREST-Inmaakautomaat/p100218586
Ik ben er nu mee aan het maischen, werkt perfect. De ketel van Brouwland gebruik ik straks om te koken.

Adbrouwt

Twee weckketels van 27 liter op Marktplaats. 20 euro voor betaald. Brouw er al 5 jaar met volle tevredenheid mee.

Dirtbag

Overweeg om de ketel een paar minuten eerder uit te zetten als je bang bent dat de verwarming nog heet wordt als die leeg is.

db

thezewery

Geinig. in de handleiding van die silvercrest staat juist dat je hem met kraantje kan/moet laten leeglopen als ie klaar is (makes sense) terwijl de weck-variant dat dus garantietechnisch afraadt (waarom zit er dan een kraantje op vraag je je dan af)...

Knobby

Citaat van: thezewery op 05-09-2017  08:57 uNah... die waarschuwing doelt op het feit dat er beweerd wordt dat dat water nodig is om de warmte te kunnen afvoeren. voortijdig legen zou dan oververhitting veroorzaken en daarmee schade.
Vraag me daarbij dan wel gelijk af wat een droogkookbeveiliging dan voor zin heeft, maar goed...

Ik heb een dompelelement waar de droogkookbeveiliging slechts 1x werkt. Daarna kan je hem weggooien. Dit is een beveiliging die zorgt dat je huis niet afbrandt, niet om het apparaat te redden...

Eric v B

Voor spoelwater gewoon 3 liter extra water opwarmen en deze in je pan laten staan na het spoelen. Kan het rustig afkoelen.

beermenke

Als je de pan uitzet voordat de ketel leeg is kanhe t nooit kwaad. Zodra je de ketel uitzet stopt t element met verwarmen en blijft natuurlijk nog even warm maar daar kan ie echt wel tegen hoor. Tijdig uitzetten en je hebt geen enkel risico.

Jules

Wat eric zegt.

Gewoon iets meer water opwarmen.

Mijn ketel kan zowiso niet leeg via de kraan: onder het kraantje zit nog een liter of 2.

Mvg J

Jochen

Werkt perfect om te maischen.

En als je niet 100% zeker bent, neem dan inderdaad 2-3 liter extra waarmee je de handleiding kan volgen...

EvdBroek

Ik maisch al jaren in een weckketel en een andere gebruik ik voor het spoelwater en dat werkt perfect.
De ketel die ik gebruik voor het maischen laat ik na het spoelen en filteren buiten wat afkoelen met het draf er in. Ook de warmwaterketel laat ik na het spoelen afkoelen met een restant aan water.

Ik heb er nooit problemen mee gehad

EvdBroek

Overigens is hier al heel veel over geschreven op het forum...
Even zoeken levert meer dan 500 topics op

HansSchwirtz

Ik brouw al jaren met een 27 liter weckpan van "die zaak in Almere", voor zowel maischen als koken. Neem wel een pan met een RVS kraantje, want dat is handiger als hevelen.
Ik heb van een paar-Euro-kostend slaapmatje (schuim met aan een kant Al-folie) een isolatie-mantel gemaakt en dat houdt de ketel op temperatuur tijdens het maischen, maar bengt het wort ook sneller aan de kook. Een paar gaten knippen voor de handvaten en het kraantje en een paar stripjes klittenband maakt de "isolatie-mantel" vast. Het matje is ook makkelijk schoon te maken na het brouwen.

Dat je de ketel niet heet mag leeg laten lopen zal geen probleem bij brouwen opleveren: bij het maischen kom je niet boven de 78 graden uit voordat je gaat filteren (ketel laat leeg lopen) en als je een spiraalkoeler gebruikt koelt het wort in de weckpan al af voordat je het in het vergistingsvat laat lopen.

Success met je brouwen  :biersmile:

thezewery

Bedankt allen voor de antwoorden!
De zoekfunctie gebruik ik zeker en vaak maar krijg toch vaak niet de resultaten die ik wil. En de tags word ik heel erg jeukerig van... Ligt aan mij, maakt niet uit...

Enniewee: wat ik me wel nog verder afvraag is of het beslag niet te dik kan/zal zijn om door het kraantje weg te laten lopen? Of zit het filter (plaat/bodem/?) in de weckpan?

EvdBroek

Citaat van: thezewery op 06-09-2017  08:07 uBedankt allen voor de antwoorden!
De zoekfunctie gebruik ik zeker en vaak maar krijg toch vaak niet de resultaten die ik wil. En de tags word ik heel erg jeukerig van... Ligt aan mij, maakt niet uit...

Enniewee: wat ik me wel nog verder afvraag is of het beslag niet te dik kan/zal zijn om door het kraantje weg te laten lopen? Of zit het filter (plaat/bodem/?) in de weckpan?
Je moet een filter in je ketel bouwen of een (javal) hevelfilter maken. Inbouwen van een filter kan met een filterplaat of een filterheks of een koperbuis met sleufjes of een rvs mantel van een sanitairslang (met daarin een koperdraad in spiraalvorm om te voorkomen dat die inzakt)
Dus mogelijkheden genoeg...

Adbrouwt

Als je een weckketel zonder kraantje neemt kun je het beste een hevelfilter maken of kopen.

thezewery

De bedoeling is een pan mét kraantje ivm wecken.

Jacques

Citaat van: thezewery op 06-09-2017  08:07 uDe zoekfunctie gebruik ik zeker en vaak maar krijg toch vaak niet de resultaten die ik wil.

Is vaak een kwestie van de juiste zoekoorden gebruiken. In veel gevallen is het handiger de zoekvraag te wijzigen dan verder te zoeken in de resultaten.

Over weckketels is echt heel veel geschreven op het forum. "weck*" levert zo'n 1000 zoekresultaten...  ;D

HansSchwirtz

Citaat van: thezewery op 06-09-2017  08:07 uEnniewee: wat ik me wel nog verder afvraag is of het beslag niet te dik kan/zal zijn om door het kraantje weg te laten lopen? Of zit het filter (plaat/bodem/?) in de weckpan?

Ik gebruik zelf het kraantje van de weckpan niet tijdens het filteren. Ik heb hiervoor een aparte filter emmer met spiraal-filter en kraantje. Na het maischen schep ik het beslag met een maatbeker over naar deze filter-emmer en het laatste beetje stort ik direct vanuit de weckpan. Ik filter en spoel m.b.v. de filter-emmer en emmers waarin ik het gefilterde wort opvang d.m.v. een siliconenslang aan het kraantje. Na het spoelen laat ik het wort weer in de weckpan lopen d.m.v. het kraantje/spiraal-filter/siliconenslang van de filter-emmer. Om het beslagbed in de filter-emmer zo min mogelijk te verstoren leg ik 2 velletjes Al-folie erover en prik er gaatjes in. Deze werkmethode leek mij het handigst, omdat ik tijdens het filteren, meteen mijn weckpan kan schoonmaken voor het koken, en geen filter/hevel in de weckpan nodig heb, zodat alles makkelijk is schoon te maken.

Maar iedereen heeft zijn eigen voorkeur en methode, met prima resultaten.

Edwin brouwt

CiteerIs vaak een kwestie van de juiste zoekoorden gebruiken. In veel gevallen is het handiger de zoekvraag te wijzigen dan verder te zoeken in de resultaten.

Over weckketels is echt heel veel geschreven op het forum. "weck*" levert zo'n 1000 zoekresultaten

Tip voor iedereen:
Zoek gewoon met google, maar doe dat iets 'slimmer'   ;)
Eerst de woorden waar je op wil zoeken en daarna "site:hobbybrouwen.nl"


Dus in dit geval:
weckketels site:hobbybrouwen.nl

578 resultaten...



thezewery

Citaat van: EdwinBrouwt op 08-09-2017  13:15 uTip voor iedereen:
Zoek gewoon met google, maar doe dat iets 'slimmer'   ;)
Eerst de woorden waar je op wil zoeken en daarna "site:hobbybrouwen.nl"


Dus in dit geval:
weckketels site:hobbybrouwen.nl

578 resultaten...

Precies. Maar welke van die 578 moet je dan hebben? Want de oorspronkelijk vraag was niet "weckketels" maar waarom er gesteld wordt dat deze ivm garantie niet getapt mag worden... Wat best raar is om er dan een kraantje aan te hangen en zeggen dat ie prima geschikt is voor warme dranken...

Jacques

Citaat van: thezewery op 08-09-2017  13:19 uPrecies. Maar welke van die 578 moet je dan hebben? Want de oorspronkelijk vraag was niet "weckketels" maar waarom er gesteld wordt dat deze ivm garantie niet getapt mag worden... Wat best raar is om er dan een kraantje aan te hangen en zeggen dat ie prima geschikt is voor warme dranken...

De kunst bij het zoeken van informatie is dat je niet te ruime zoekwoorden mag gebruiken en ook niet te fijne.
Bijvoorbeeld: weck* verwarm* koel*


Overigens is de vraag zoals jij die gesteld hebt bij mijn weten niet eerder gesteld maar dat weet je pas als je gezocht hebt. Het leuke is dat dat je door te zoeken vaak andere relevante informatie vindt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.