PVC of siliconen

Gestart door Stephan Franken, 18-11-2017 09:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stephan Franken

Hallo,
Compleet nieuw op dit forum en ook nieuw in de brouwerij. Twee weken geleden mijn eerste biertje gemaakt.
Enthousiast geworden en direct een startpakket besteld.
Er zitten diverse slangen bij. Voor de hevel en voor de platenkoeler. Echter sommige zijn van PVC en sommige van siliconen.
Ik heb het hele internet afgespeurd maar ik kan nergens vinden waarom en wanneer ik siliconen gebruik of wanneer pvc.
Beide zijn (mag ik aannemen) geschikt voor gebruik van levensmiddelen.

Er is vast iemand die kan vertellen wat de voor-/nadelen zijn van siliconen en pvc...!?

Groet,
Stephan

witbierron

Hai Stephan

Siliconen is een stuk soepeler en vervormd ook niet bij hogere temp pvc wel pvc kan je beter gebruiken voor koud water.


Ron

Stephan Franken

Hoi Ron,

Dank je voor het duidelijke antwoord.

bjorri

PVC is niet voedselveilig als het warm is. Siliconen wel.

Knobby

De PVC hevel gebruik je voor je (jong)bier, dat is dus koud. PVC mag niet heter dan 60 graden, of was het zelfs maar 40?
Siliconen kunnen met gemak temperaturen boven de 100 hebben, dus die gebruik je bij warme vloeistof tijdens het brouwen. Ook kan je ze uitkoken om te desinfecteren.

brouwerwaldonk

De slangen die je gebruikt moeten altijd grondig gereinigd worden, maar als er bier doorstroomt ook grondig ontsmetten.
Tot vóór het koken van het wort is het nog niet steriel en mag je pvc slangen gebruiken. Na het koken en tot het bier is geworden mag er geen besmetting plaatsvinden en moeten de slangen ook steriel gemaakt worden. Binnen in de slang zitten nogal wat bacteriën van een vorige beurt ook als ze gespoeld zijn.

Silicone slangen verdragen een temperatuur boven 150°C dus kan je die steriel maken in de hete oven gedurende een klein uurtje, om zo de bacteriën te doden. Doe je dat met een pvc slang, dan is dat geen slang meer maar een vormeloos bergje plastiek.   

@Knobby, Sommige bacteriën zijn niet dood na een tijdje koken, dus een slang even laten koken in water bij 100°C is niet voldoende om de slang te desinfecteren of om de bactererïen in de slang te doden.

Jeukstaardt

Citaat van: brouwerwaldonk op 18-11-2017  15:35 u@Knobby, Sommige bacteriën zijn niet dood na een tijdje koken, dus een slang even laten koken in water bij 100°C is niet voldoende om de slang te desinfecteren of om de bactererïen in de slang te doden.

Een autoclaaf zou toch afdoende moeten zijn? Voor siliconenslang dan.
Waarmee zou je dan een hevelslang van pvc desinfecteren? Of beter, je hele hevel.

bjorri

Citaat van: Jeukstaardt op 18-11-2017  16:14 uEen autoclaaf zou toch afdoende moeten zijn? Voor siliconenslang dan.
Waarmee zou je dan een hevelslang van pvc desinfecteren?
Een pvc slang kan je natuurlijk wel Starsan, pbw of oxi een tijdje in laten staan om te ontsmetten. Het probleem met pvc is dat als het warm wordt dan zweten er stoffen uit die niet zo gezond zijn. Heeft weinig met bacteriën te maken. Siliconenslangen werken gewoon handiger maar ze zijn inderdaad wel duur.

Rich

Citaat van: bjorri op 18-11-2017  16:19 uEen pvc slang kan je natuurlijk wel Starsan, pbw of oxi een tijdje in laten staan om te ontsmetten. Het probleem met pvc is dat als het warm wordt dan zweten er stoffen uit die niet zo gezond zijn. Heeft weinig met bacteriën te maken. Siliconenslangen werken gewoon handiger maar ze zijn inderdaad wel duur.

PVC-slangen ontwikkelen bovendien ook een slijmerig laagje als ze te lang in de Star San liggen. Ik heb begrepen dat dit geen aantasting van de slang zelf betreft maar een afzetting en ongevaarlijk is.

lier

Investeer voor de hete delen in siliconenslangen ze zijn wel iets duurder maar ze gaan een eeuwigheid mee en ze zijn food-grade

Serge VL

Citaat van: lier op 18-11-2017  21:41 uInvesteer voor de hete delen in siliconenslangen ze zijn wel iets duurder maar ze gaan een eeuwigheid mee en ze zijn food-grade
Niet alle silicone slangen zijn food grade! Let daar mee op, vraag naar een certificaat als je deze koopt zo ben je zeker.

Fruitbiertje

Neem aan dat de winkel waar ik mijn siliconenslang hebt gekocht wel met foodgrade slangen werkt.
Ook de prijs is wel goed te noemen, vooral omdat de wanddikte 4 mm is, daar waar de meeste slangen 3 mm zijn en daardoor sneller kunnen knikken.
https://store.brewpi.com/featured/silone-hose-tubing-fda-grade-12mm-id-20mm-od

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.