Bramenstout

Gestart door Luiaard, 08-09-2017 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Luiaard

Dit weekend wil ik een Stout/Porter brouwen waarbij ik sap (heb ik deze zomer opgekookt en gezeefd) van bramen wil gaan gebruiken in de nagisting. Ik hoop dat het uiteindelijk een bier wordt met een volle smaak, wat fruitigheid uit de braam maar niet zozeer zoet. Ook wat roost/verbrande smaken mogen naar voren komen. Hop hoeft geen hoofdrol te spelen maar mag wel merkbaar zijn.

Ik wil een giststarter van 1 liter maken, voor mij voor het eerst. Hiervoor wil ik 1 liter water koken met 90 gram droog moutextract en dit (na afkoelen en intensief schudden) met gist (en waterslot erop) op kamertemperatuur 24 uur laten staan (en af en toe nog een schudden).

Zijn er nog aanpassingen of zaken waarbij ik op moet letten bij dit brouwsel/recept of bij het maken van de giststarter?

Dit is wat ik bedacht heb:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBraamsluiper
BierstijlStout (Export)
Volume12,0 l
Begin SG1,076 SG
Berekende kleur (Morey)105 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)45 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Arnhem
9,30 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,50 kgPale Ale moutDingemans7 EBC54,8 %
1,00 kgMünchenermoutDingemans15 EBC21,9 %
0,40 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC8,8 %
0,22 kgGeroosterde gerstDingemans1200 EBC4,8 %
0,10 kgChocolademoutThomas Fawcett and Sons1000 EBC2,2 %
0,04 kgCarafa IWeyermann900 EBC0,9 %
0,30 kgBramensiroopZelf gemaakt20 EBC6,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust69,0 °C1 min.40 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
14,0 gMagnumbellen11,6%60 min.30,4 IBU
10,0 gMagnumbellen11,6%20 min.13,1 IBU
10,0 gHallertau Hersbrucker   bellen2,2%10 min.1,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,8 l starterIrish Ale (1084)bovengist


jan le mercier

Luiaard,

Als ik het dus goed heb, dan gebruik je 4,56 kilo mout voor ongeveer 21 liter water.

Ik zou die dubbel maischen. Ik zou eerst een maisch maken van 5 kilo gewone mout (Maris Otter vb) en dan de mout eruit halen en in dat wort nog ns het mout dat je beschreven hebt, maischen.

Dat gaat een veel beter resultaat opleveren, denk ik.

Jan.

Luiaard

Citaat van: jan le mercier op 08-09-2017  17:45 uLuiaard,

Als ik het dus goed heb, dan gebruik je 4,56 kilo mout voor ongeveer 21 liter water.

Ik zou die dubbel maischen. Ik zou eerst een maisch maken van 5 kilo gewone mout (Maris Otter vb) en dan de mout eruit halen en in dat wort nog ns het mout dat je beschreven hebt, maischen.

Dat gaat een veel beter resultaat opleveren, denk ik.

Jan.

Met 5 kilo gewone mout wordt het wel een heel zwaar bier lijkt me (er komt namelijk 12 liter wort uit). Wat voor een voordelen heeft dubbel maischen t.o.v. het 'gewoon' maischen? Ik heb het gevoel dat ik met spoelen/läutern telkens een goed rendement en resultaat heb. In andere woorden, ik heb niet het gevoel dat er veel meer suikers uit de granen gaat komen op een andere manier.

jan le mercier

Oei. Dat wist ik niet. 5 kilo mout voor 12 liter wort is wellicht wel goed.

Jan.

Luiaard

Citaat van: jan le mercier op 08-09-2017  17:51 uOei. Dat wist ik niet. 5 kilo mout voor 12 liter wort is wellicht wel goed.

Jan.

Ik werk met een vrij kleine pan (21 liter) en daarmee met relatief veel spoelwater. Maar het heeft tot nu voor goed bier gezorgd!  :proost:

Gerb

Ik vind het geen lekkere combinatie, bramen en stout. Bramen zijn best zuur en dat uit zich helemaal als de suikers ervan zijn vergist. Heb je dit zelf al eens geprobeerd?

Luiaard

Citaat van: Gerb op 08-09-2017  17:57 uIk vind het geen lekkere combinatie, bramen en stout. Bramen zijn best zuur en dat uit zich helemaal als de suikers ervan zijn vergist. Heb je dit zelf al eens geprobeerd?

Los wel (de bramensap en verschillende porters en stouts) maar nog niet in combinatie. Ik denk dat je wel gelijk kunt hebben, maar ik vraag me af de zure smaak van braam erg naar voren komt. Overigens vond ik deze bramen vrij mild qua zuur, eerder zoetsappig. Het zijn natuurlijk wel gecultiveerde bramen, wilde bramen lijken me inderdaad té zuur. Iedere bramensoort is natuurlijk anders in smaak en met meer dan 600 soorten zit er behoorlijk wat variatie in van braam tot braam.

jan le mercier

Ik heb twee jaren geleden een bramenstout gemaakt en die smaakte inderdaad een beetje te zuur. Ik zou een manier willen vinden om de stout echt zoet te maken. Zoals een vloeibare chocoladetaart. Maar volgens mij is dat niet mogelijk met fruit. Misschien blauwe bessen?

Jan

Luiaard

Ik laat de bramen uit het recept. In plaats daarvan ga ik het bier, als het klaar is, een keer vermengen met de bramensiroop om een idee te krijgen van de smaak. Voor nu wordt het dus een 'gewone' stout/porter.

orangeloo

Citaat van: jan le mercier op 09-09-2017  08:09 uIk heb twee jaren geleden een bramenstout gemaakt en die smaakte inderdaad een beetje te zuur. Ik zou een manier willen vinden om de stout echt zoet te maken. Zoals een vloeibare chocoladetaart. Maar volgens mij is dat niet mogelijk met fruit. Misschien blauwe bessen?

IK probeer al sinds 2013 een zoete kriek te maken. Niet hetzelfde als een stout met krieken, maar toch.
Heb nu 10 keer gebrouwen met krieken en echt al van alles geprobeerd.
BrewBody, Sorbitol en Stevia. Deze geven allemaal een beetje een chemische smaak.
Lactose, dit was wel in een stout. Heel lekker maar niet echt zoet, maar ook niet extreem zuur.
Het beste resultaat voor een zoete kriek heb ik behaald met tagatesse
Helaas had ik hierbij teveel gebruikt en was deze weer te zoet.
 :brouwen:

hansHalberstadt

Je kunt ook de bramen en het het wort exclusief de bramen apart laten vergisten als een soort wijn en dan achteraf de zaak mengen en bottelen. Dan kun je eea eerst in kleine hoeveelheid kijken of er een optimale verhouding is en kijken of het smaakt.

Bramen zijn wel zuur en als de suiker verdwijnt tijdens de gisting zou het nog wel eens zuurder kunnen worden.

Esterenbrouw

Angelo, hoe was jouw dosering bij gebruik tagatesse of wat beveel je aan?

orangeloo

Citaat van: Esterenbrouw op 03-12-2017  23:25 uAngelo, hoe was jouw dosering bij gebruik tagatesse of wat beveel je aan?
Ik heb het even terug op gezocht, was weeral 3 jaar geleden.
Maar ik had toen heel het pak (500 gram) gebruikt op 9 liter, maar dat was dus wel heel zoet. 
Ik zou nu geloof ik de helft proberen.  :brouwen:

Esterenbrouw

Dank voor de reactie

naero

Wat gaaf! Precies dit wilde ik binnenkort ook proberen.
Ik heb de bramensap al in huis,en ga er in Januari werk van maken. Inderdaad ben ik bang dat de stout te zuur word, daarom heb ik ook een hoog percentage Münchener in mijn recept (in mijn brouwopzet zorgt dat alvast voor zoet bier) en ben dan ook van plan met Fermentis SafAle S-33 te vergisten.
Eens zien of dat wat word.

Groeten,
Benno

William

Citaat van: naero op 04-12-2017  09:12 uWat gaaf! Precies dit wilde ik binnenkort ook proberen.
Ik heb de bramensap al in huis,en ga er in Januari werk van maken. Inderdaad ben ik bang dat de stout te zuur word, daarom heb ik ook een hoog percentage Münchener in mijn recept (in mijn brouwopzet zorgt dat alvast voor zoet bier) en ben dan ook van plan met Fermentis SafAle S-33 te vergisten.

Of gebruik eens 20% carapils in de stort, geeft veel body.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.