Hergisting op de fles bij appelcider

Gestart door hugo67, 07-09-2017 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hugo67

Het wordt weer herfst. Ik heb de luxe om over een grote hoeveelheid appels te kunnen beschikken.

Vorig jaar heb ik voor het eerst cider gemaakt. Appels geraspt en uitgeperst. Sap vergist (met broodgist...)

Toen het gisten stopte heb ik het sap gebotteld in Grolsch beugelflessen. Net als met bierbrouwen heb ik ongeveer 7 gr suiker per liter toegevoegd vóór het bottelen.

Ik vond het resultaat prima te drinken. Een probleem was de druk. Het eerste flesje spoot helemaal leeg in mijn gezicht. Later lukte het, met beleid, om meer dan de helft in mijn glas te krijgen.

Hoe kan dat? Met bier maken heb ik nooit te veel koolzuur. Ik heb net zo veel suiker toegevoegd.

Zou het een appelzuurfermentatie kunnen zijn die naast de gewone gisting is opgetreden?

Dit jaar wil ik een experiment uitvoeren. Een partij zonder suiker bottelen, een partij met 2 g/l en één met 4 g/l suiker

Tips welkom!

beermenke

Tip: koop een geschikte cidergist. Het resultaat van broodgist is mij te wisselvallig
Bottel in champageflessen.
Je suikertoevoeging is inderaad niet zo veel maar dunne en zwakke flessen zijn bommen
De keuze van juiste appelsoort (zoet zuur) is zeer belangrijk voor je eindresultaat evenals je gist
Succes met je leuke project

Peke

Ik gebruik de biergisten S-04 of US 05.
Volgende wordt de S 33

Jacques

Citaat van: Peke op 07-09-2017  22:47 uIk gebruik de biergisten S-04 of US 05.
Volgende wordt de S 33

Het gebruik van biergisten wordt vaker gedaan. Er zijn in Engeland diverse brouwerijen waar ook cider gemaakt wordt. Die gebruiken daarvoor geen andere gist.

thezewery


Gerald

Goede ervaring met de Guinessgist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.