Hop zo klein mogelijk verpakken

Gestart door mr.chelsea, 06-09-2017 20:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mr.chelsea

Beste Brouwers,
Ik dacht bij mezelf hoe krijg ik de hop in zo'n klein mogelijke verpakking? Vacuumapparaat gekocht, houten vijzel met malletje gemaakt, hop erin, samen persen. Vervolgens de mal in het zakje en de vijzel doorduwen (niet zoals op foto 3). De zak vervolgens in het vacuumapparaat gedaan en na het vacuum trekken etiketteren en opvouwen d.m.v. een elastiek. Ik dacht misschien wel een leuke tip!



marc0871

Ik zie geen foto's, maar wat jij bedoeld heb ik al eens gezien.
Volgens mij zelfs in een filmpje.

mr.chelsea


marc0871

Yep, nu wel.
Die ik heb gezien, gebruikte lijmklemmen voor het samenpersen.

mr.chelsea


BLUB


brouwerwaldonk

Ik verpak mijn gedroogde hop in gewone huishoud/diepvries zakjes van 1 liter.
Dan heb ik een grote bankvijs die heel ver open gaat, en om die zakjes plat te drukken heb ik en bakje gemaakt met een bodem 2 zijwanden en een achterwand. Vooraan zit een houten balkje wat net in het bakje past. Achter het balkje een blokje dat het balkje in het bakje kan duwen tot het zakje nog 1 cm dik is.

De bankvijs helemaal open draaien, het zakje met de hop achter het balkje, met de vuist de hop indrukken en de bankvijs dicht draaien. De bovenkant van het zakje blijft boven het balkje zodat je het kan dicht lassen.

   

Nadien alle platgedrukte zakjes als plankjes samen binden met enkele elastieke bandjes en in de diepvries bewaren.   

Voor de foto te maken, is de opening van het zakje tegen het balkje.

mr.chelsea

Die had ik allebei nog niet gezien, maar het is dus beide een mooi werkend systeem!  :D We zitten wel op één lijn wat dat betreft.  :groots:

hansHalberstadt

Zoiets doe ik ook maar dan met de hand persen in kleine glazen potjes met deksel, ca 60 gram hop per potje . Ook dan zit er vrjwel geen lucht meer tussen en daarna ook in de vriezer. blijft dan jaren goed zonder kwaliteitsverlies.

Jeukstaardt

Toptip!
Ik heb op mijn werk een hydraulische (hand) pers die daarvoor prima geschikt is.
Voel weer een projectje opborrelen.

Markiej87


hansHalberstadt

Citaat van: Markiej87 op 07-09-2017  17:50 uDaarom koop ik pellets :P
Omdat je dan niet je eigen geoogste hop hoeft te gebruiken?

Fermon

Citaat van: mr.chelsea op 06-09-2017  20:36 uBeste Brouwers,
Ik dacht bij mezelf hoe krijg ik de hop in zo'n klein mogelijke verpakking? Vacuumapparaat gekocht, houten vijzel met malletje gemaakt, hop erin, samen persen. Vervolgens de mal in het zakje en de vijzel doorduwen (niet zoals op foto 3). De zak vervolgens in het vacuumapparaat gedaan en na het vacuum trekken etiketteren en opvouwen d.m.v. een elastiek. Ik dacht misschien wel een leuke tip!



He grappig, vanmiddag precies het zelfde idee gemaakt :biersmile:
Ik gebruik lijmklemmen om het samen te persen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.