Bevroren bier nog bruikbaar

Gestart door Christiaan S, 06-09-2017 18:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christiaan S

Ik was van plan om mijn jong bier te lageren, helaas is er iets mis gegaan en is het gistvat afgekoeld tot onder nul.
Het is dus compleet bevroren. Is er nog gist aanwezig om het te kunnen bottelen en zou de smaak nog aanwezig zijn?

Het is een IPA met nog steeds een prima geur.

Of moet ik bottelgist toevoegen om het nog te bottelen?

Fruitbiertje

Om gist voor langere tijd te bewaren, wordt het ook ingevroren, dus je gist zal het waarschijnlijk wel weer gaan doen.
Ook de smaak zal niet verloren zijn gegaan.

Wat was de reden dat je je jongbier wilde lageren, want hier worden weleens vraagtekens gezet bij het lageren.

CeesM

Citaat van: Christiaan S op 06-09-2017  18:48 uIk was van plan om mijn jong bier te lageren, helaas is er iets mis gegaan en is het gistvat afgekoeld tot onder nul.
In de vriezer gezet i.p.v. de koelkast? :biersmile:

Christiaan S

Ik wilde mijn bier bij 12 graden wegzetten in de koelkast om de gist wat te laten bezinken. Maar de sensor had een dipje zegmaar, vandaar dat de koelkast alleen maar gekoeld heefd en niet optijd is afgeslagen bij de ingestelde temperatuur.

Dus gewoon ontdooien en bottelen?

WouterForPresident

Naar mijn ervaring is bevroren bier niet meer lekker om te drinken.
Nu kun je het best wel nog proberen he.

Serge VL

Gewoon ontdooien, laten uitzakken, en bottelen met bottelgist 

Brambo

Ik heb al eisbock bier gemaakt van verschillende brouwsels en dat was nog best drinkbaar om niet te zeggen lekker. Dus ja doen zoals Serge hierboven schrijft

hansHalberstadt

Ja zeker bottelen met bottelgist want door invriezen vriezen van 99% van je cellen de celwanden stuk, dus heb je nog maar heel weinig actieve gist over.

Christiaan S

Ik heb F2 korrelgist besteld en zal het zondag bottelen. Hopelijk is de smaak nog goed.
Bedankt voor het advies.

Fermon

Inderdaad bottelen met bottelgist.
Mijn koelkast was ook een keer op hol geslagen en het bier is bevroren(niet geheel maar wel veel ijs(bier)).
Dit laten ontdooien en gebotteld met Fermentis F2. Is uiteindelijk een goed biertje geworden. Succes!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.