Vraag over het bottelen

Gestart door MathiasM, 05-09-2017 18:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MathiasM

Hallo Allemaal,

Vanaf vorige week kijk ik op het forum, ik ben hier dus nieuw!
Het hele gebeuren van bier brouwen heeft mij heel erg aangesproken. En daarom ben ik sinds vorige week bezig met een bier brouw startpakket en een Bulldog dubble IPA pakket. Tot nu toe vind ik het proces fantastisch, ik had alleen een vraag over het bottelen. Op het pakket staat dat ik na 8 tot 10 dagen mag bottelen, nu heb ik twee vragen:  1, is het slim om aan de hand van het waterslot te bottelen of juist het aan de SG meter? 2 Ik zie dat veel mensen met het bottelen water oplossen in suiker en dan in het vat doen, kan je ook rechtstreeks de suiker in de flesjes doen? ik ben namelijk bang dat als je er water bij doet dat de smaak weg gaat, wat is de beste/slimste methode?

Met vriendelijke groet,

Mathias

Trouwens wat een top website. heb er al heel veel informatie op kunnen vinden!

 

marc0871

Welkom op het forum :brouwen:

Niet om je te pesten of zo, hoor, maar gebruik de zoekfunctie van het forum of zoek op tags.
Deze vraag wordt zo. vreselijk. vaak (lees; bijna dagelijks :nut:). gesteld, dat het bijna onmogelijk is om geen resultaten te vinden ;D
De Wiki geeft ook heel veel info.

RobPh

Hallo Mathias, welkom op dit forum, ik ben ook nog vrij nieuw, het leerproces gaat erg snel.

Dit is hoe ik het doe: als het waterslot nauwelijks, 1 a 2x per minuut blupt neem ik een monster voor een SG meting, 2 dagen later doe ik dit vaak nog eens. Als ik geen verschil meet ga ik bottelen.

De suiker voor het bottelen voeg ik toe door de gewenste hoeveelheid (meestal 6-7 gram per liter bier) op te lossen in net zoveel water. 1 op 1 dus (bv. 100 gram suiker in 100 gram water). Dit breng ik aan de kook en schenk het in mijn bottel emmer waar ik vervolgens het bier in laat lopen. Vervolgens ga ik bottelen. Met deze methode verdun je het bier met 2 gram water per fles, dit proef je niet terug.

Je kunt ook met een theelepel ongeveer 2 gram per flesje toevoegen. Maar bovenstaande vind ik persoonlijk makkelijker en controleerbaarder.

En inderdaad, de zoekfunctie en de tags van dit forum gebruiken

MathiasM

Top bedankt voor jullie antwoorden en de tips, helpt mij weer een stukje verder!
Ik zal de volgende keer even goed zoeken ;)



Jacques

Citaat van: MathiasM op 05-09-2017  20:31 uTop bedankt voor jullie antwoorden en de tips, helpt mij weer een stukje verder!
Ik zal de volgende keer even goed zoeken ;)

Allereerst welkom op dit forum.

Om je op weg te helpen geef ik een link naar de tag bottelen/afvullen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.