Dadels in het bier?

Gestart door loe, 23-12-2005 10:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

loe

allé manne , help mij ne keer op weg.
Ik zou graag een donker bier met dadels maken en nu ben ik op zoek naar een recept.
Heeft er misschien iemand een idee of (nog beter een recept) wil je mij het dan eens doorspelen 
 vriendelijke groenten.  LOE

MO

oei! Er staan geen recepten hier op het forum. De enige informatie is

Dadels (gedroogd) Suikergehalte 63.9 %

Ik ga voor 500 g op 20 L en 15 min meekoken (tijdens hopkoken). Maar dat is maar een idee, misschien dat ervaringsdeskundigen je meer kunnen vertellen.

SiriS

Alleé Loe,

Je zou het Kandinski recept van www.hobybrouwen.nl  kunnen proberen:

http://hobbybrouwen.nl/recept/fan-frui.html

Houdt wel rekening met de vergistingsgraad (is in het recept erg laag).

Groet SiriS

Edgar

Zou je ze niet meemaischen? Zit toch ook zetmeel in een dadel?

MO

Siris,

Waar is dat recept te vinden, ik zie het niet op www.roerstok.nl staan.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 23-12-2005  11:07 uIk ga voor 500 g op 20 L en 15 min meekoken (tijdens hopkoken). Maar dat is maar een idee, misschien dat ervaringsdeskundigen je meer kunnen vertellen.
Ik heb 1 keer ontpitte dadels toegevoegd bij het wortkoken. De problemen met de verwijdering van de restanten deden mij besluiten het de volgende keer anders te doen (hoe???). Het bier smaakte wel lekker.
Op mijn recepten pagina's staat ook nog een recept overgenomen uit het Vakblad van Jan v Schaik. http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/tripel.html

Hans Hans

loe

Beste allemaal
Ik heb vandaag voor de eerste keer mijn dadelbier (miel loe) geproefd en ik moet zeggen het valt 100% mee.
Heel lekker ,een beetje zurig,met een kruidige afsmaak (vermoedelijk de kardemon).
Het bier doet mij een beetje denken aan"oude bruine".
Het is nog een beetje te jong en dus heeft het nog niet veel CO2.(die komt misschien nog wel)
Zoals ge misschien wel weet is het een klein afgietsel van het Kandinsky bier van Dennis Groothuis dat ik dankzij jullie
gevonden heb. :groots:
waarvoor mijn oprechte dank..........maaaaa..r 't staat wel in mijne kelder ;D
    vriendelijke groenten
              LOE
 PS. Dennis !  indien je dit leest (nogmaals bedankt.)

MO

Loe,
heb je nog problemen gehad met het gebruik van dadels? Zou je het recept willen posten?

Jacques

Martin,

Ik denk dat loe het recept hier vandaan heeft.

Arjan

In het boek van Van Schaik staat ook een recept met dadels.

loe

Vrienden!
even een antwoord.
Het recept van" Van Schaik" heb ik doorgenomen maar toch dat van Dennis genomen; Waarom?  :weetniet:
Problemen heb ik niet gehad met de dadels. Ik vond het wel een zware(dikke) storting.
Ik heb 6 maal gesneden. Wel is het zo dat de eerste uren van de vergisting (in de warme kamer) het ganse boeltje
over de tank kwam.( met opkuis werk als gevolg)
Nu maar afwachten wat het de volgende maand geeft i.v.m.de CO2 vorming.
het recept dan.
 het lukt weer niet sorry
 de groenten    LOE

Adrie

Wat is erop tegen om de dadels tijdens de lagering toe te voegen en een paar weken laten uitgisten?

Edgar

Citaat van: Adrie op 10-03-2006  10:30 uWat is erop tegen om de dadels tijdens de lagering toe te voegen en een paar weken laten uitgisten?
Ik zou zeggen het zetmeel dat er in zit.

Adrie


Edgar

Zou je dat in het Nederlands willen toelichten, Adrie?

Adrie

Natuurlijk. Ik heb even zitten Googlen en ik kom nergens tegen dat er zetmeel in dadels zou zitten. Op de pagina waar ik naar link staat een uitgebreide beschrijving van wat er allemaal in dadels zit, maar het woord zetmeel komt er niet in voor. Nu is het in veel vruchten zo dat in de onrijpe vrucht wel zetmeel zit, maar dat dit tijdens de rijping wordt omgezet in suikers. Wellicht dat er in onrijpe dadels wel zetmeel zit, maar in rijpe dadels denk ik niet. En als het er al in zit zal het heel weinig zijn, waardoor je niet bang hoeft te zijn voor troebelingen als gevolg van zetmeel uit de dadels. Volgens mij kun je dadels dus gewoon tijdens de lagering aan je bier toevoegen. Dat is trouwens ook beter voor de smaak, omdat vluchtige aroma's uit de dadels beter in je bier blijven én je geen last krijgt van een pectinewaas die je wel krijgt als je vruchten meekookt.

SiriS

Mijn persoonlijke voorkeur zal zeker uitgaan naar het toevoegen van de dadels tijdens het lageren. Als er zetmeel in de dadels zit, dan heb je het over zetmeel korrels die dan in je jong bier in suspensie gaan en zoals het woord zetmeel als aangeeft zich zetten op de bodem van je mandfles. Om een zetmeel haze te krijgen zal het zetmeel eerst gemodificeerd moeten worden (verstijfselen) zodat er een zetmeel oplossing ontstaat.

Groet, SiriS

peterU

Ik heb een keer dadelstroop gebruikt in een stevige dubbel. Die stroop is te verkrijgen in natuurvoedingwinkels. Ik moet zeggen dat de smaak van de dadels bij mij niet echt naar voren kwam, ik had de stroop op het laatst meegekookt. Maar misschien dat de smaak bij een toevoeging na de hoofdvergisting misschien beter uit de verf komt. Het idee om dadels in bier te gebruiken had ik uit het bierbrouwboek van Jan van Schaik.
gr.  :elifant: Peter

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.