SG van tripel te hoog om te bottelen of toevoegen van suiker?

Gestart door deLeeuw, 03-09-2017 21:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

deLeeuw

Een eerste bericht. En de verwachting is dat er nog vele zullen volgen vanaf dit moment. Sinds 2 jaar ben ik actief in de bierproeverij. Met het grootste bierassortiment van Nederland binnen handbereik (Veghel - Foodmarkt), staat mijn Untappd App roodgloeiend! Hoog tijd voor 'eigen werk' dacht ik. Een volledig pakket van materialen + een Arsegan Tripel brouwpakket heb ik aangeschaft om met deze nieuwe hobby te beginnen. Direct aan het volmout brouwen dus.

15 augustus was mijn wort klaar: SG 1075 gemeten met hydrometer.
22 augustus nog eens gemeten: SG 1020. Daarna netjes volgens gebruiksaanwijzing overgeheveld naar een schoon vat.
Inmiddels zijn we bijna 2 weken verder en komt volgens de handleiding het bottel moment er aan. Het waterslot toont al een dag of 4 - 5 geen activiteit en staat op een 19 - 22 graden. Maar hier begint de twijfel...

De gegevens volgens de omschrijving van Arsegan (https://www.Brouwmarkt.nl/amfilerating/file/download/file_id/986/):
Gist type: Fermentis SafAle S-04
Begindichtheid   1070
Einddichtheid     1008

In mijn geval:
Begindichtheid   1075
Einddichtheid     1020

Vraag: is de einddichtheid niet te hoog om te bottelen? Mijn streven is om in mijn hele te komen brouwcarrière bommetjes te voorkomen! Dat is de enige nachtmerrie / zorg die ik heb bij deze hobby..
Veel voorbeelden en adviezen heb ik gelezen. En ook een stuk als http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/versgist.html is interessant.
Daar is zelfs een formule te vinden m.b.t. de toe te voegen bottelsuiker (reductie suiker in grammen = (gemeten SG van het bier - laagst mogelijke eind SG) / 0,387).

Als ik die laatste formule aanhoud dan wil dat zeggen dat ik geen suiker dien toe te voegen (volgens recept is dat 8 gram per liter).
Klopt dit? En is het überhaupt verstandig om te bottelen met deze waardes?

Bedankt alvast voor de hulp.

marc0871

3 dagen onveranderd SG = bottelen, ongeacht wat het recept zegt.
Om bommen te voorkomen, moet het bier volledig uitgegist zijn.

deLeeuw

Citaat van: marc0871 op 03-09-2017  21:52 u3 dagen onveranderd SG = bottelen, ongeacht wat het recept zegt.
Om bommen te voorkomen, moet het bier volledig uitgegist zijn.

Ok, en is het wijs om dan ook de 8 gram bottelsuiker aan te blijven houden?

braaf

Citaat van: deLeeuw op 03-09-2017  22:02 uOk, en is het wijs om dan ook de 8 gram bottelsuiker aan te blijven houden?
Jazeker, jou bier bevat geen vergistbare suikers meer.
Dus je moet bottelsuiker toevoegen om de hergisting op te starten.

Gaat helemaal goed komen.

Berend Postema

Citaat van: deLeeuw op 03-09-2017  22:02 uOk, en is het wijs om dan ook de 8 gram bottelsuiker aan te blijven houden?

Ja,  na 3 dagen geen sg daling mag je uit gaan dat alle suikers op zijn en heb je voor het bottelen dus nieuwe suiker nodig om je flessen op druk te laten komen. 

deLeeuw

Mooi! Dan gaat het morgen in de fles. Bedankt allen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.