Waarom zou mijn bier mislukt zijn?

Gestart door Edwin brouwt, 03-09-2017 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dund

Waarschijnlijk veel te warm vergist. Hij zet zijn ton meestal in de schuur en dan maar afwachten. Het was echt niet lekker maar zeker niet besmet.

Edwin brouwt

CiteerDe meeste ervaren brouwers voeren geen jodiumtest uit. Zij weten dat na 75 minuten bij 67 ºC alle zetmeel is omgezet.


Ervaren brouwers schroten ook goed denk ik zomaar  :) .


Juist omdat ik denk dat we te grof geschroot hebben, had een test wel handig geweest.
Zou langer maischen dan nog iets uithalen, denk je?

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 05-09-2017  08:38 uErvaren brouwers schroten ook goed denk ik zomaar  :) .


Juist omdat ik denk dat we te grof geschroot hebben, had een test wel handig geweest.
Zou langer maischen dan nog iets uithalen, denk je?

Te grof schroten zorgt voor een lager rendement. Langer maischen kan helpen het rendement wat te verhogen maar verwacht daar geen wonderen van. De inhoud van de moutkorrels is namelijk niet goed bereikbaar voor de enzymen. In de moutkorrels zitten weliswaar ook enzymen maar die zijn op hun plaats gefixeerd. De enzymen kunnen daardoor niet steeds nieuw stubstraat verwerken. De afbraakproducten kunnen niet weg en blokkeren de verdere werking van deze enzymen. Verder kunnen de afbraakproducten van die enzymen niet uitgespoeld worden.
In zo'n geval is de jodiumtest op het wort negatief. De zetmeelketens die in het wort terecht komen worden namelijk wel afgebroken. Als je echter op een korrel flink drukt en dan een druppel jodiumtinctuur op de vrijgekomen inhoud van de korrel laat vallen krijg je een sterke blauwkleuring... Begrijpelijk want de zetmeel in de korrel is niet afgebroken.

Edwin brouwt

Jacques,

Weet jij hier op het forum en plek waar foto's staan van goed en slecht (te grof/te fijn) schroten? Ik heb al flink wat uurtjes zitten zoeken, maar goed foto's kan ik niet vinden.

Wolter

Hej Edwin,

Heb je het bier nog? Ik zeg meenemen vrijdag naar de avond. Ik wil hem graag proeven.
Wat betreft schroten kan je ook een beetje mout schroten en meenemen vrijdag. Er zijn vast genoeg mensen die er even naar willen kijken.


Adbrouwt

Citaat van: Wolter op 07-09-2017  08:45 uHej Edwin,

Heb je het bier nog? Ik zeg meenemen vrijdag naar de avond. Ik wil hem graag proeven.
Wat betreft schroten kan je ook een beetje mout schroten en meenemen vrijdag. Er zijn vast genoeg mensen die er even naar willen kijken.
Ik had mij ook al opgeofferd voor het proeven voor vrijdag  ;)

davyd

Jongens, probeer aan risicospreiding te doen. Jullie willen toch ook dat De Bierkaai blijft floreren? Ik zou zeggen: 1 proeven en 1 kijken.

Wolter

Citaat van: davyd op 07-09-2017  10:26 uJongens, probeer aan risicospreiding te doen. Jullie willen toch ook dat De Bierkaai blijft floreren? Ik zou zeggen: 1 proeven en 1 kijken.

Mijn idee. Ad de eerste slok. Als ie na een uur nog staat probeer ik het misschien ook wel..  >:D

Adbrouwt

Citaat van: Wolter op 07-09-2017  10:38 uMijn idee. Ad de eerste slok. Als ie na een uur nog staat probeer ik het misschien ook wel..  >:D
Iemand die als forum naam *brouwt heeft kan geen slecht product maken [emoji12]

Eelke

Citaat van: EdwinBrouwt op 07-09-2017  08:14 uJacques,

Weet jij hier op het forum en plek waar foto's staan van goed en slecht (te grof/te fijn) schroten? Ik heb al flink wat uurtjes zitten zoeken, maar goed foto's kan ik niet vinden.

Ik had hetzelfde probleem, toen ook gezocht naar foto's maar niet kunnen vinden. Ik denk dat ik nu wel goed schroot want ik kom nu ook steeds op een goed sg uit, maar de eerste keer ging het inderdaad ook mis. Toen wel een helder bier, en het sg probleem een beetje opgelost met suiker.

Het ging bij mij mis doordat ik had gelezen dat het kafje heel moet blijven. Dus ik dacht dat de hele korrel heel moet blijven en dus alleen een beetje gekneusd of zo. Nu schroot ik fijner, en blijven de kafjes, de vliesjes zeg maar, wel heel, maar breekt het binnenste wel. Maar geen idee dus of dit eigenlijk weer te fijn is misschien...

Misschien willen ervaren brouwers eens wat foto's plaatsen?

Easywoods

Citaat van: Eelke op 07-09-2017  10:52 uMisschien willen ervaren brouwers eens wat foto's plaatsen?

Dat zou top zijn! En dan even in een nieuw topic zodat we de foto's allemaal makkelijk terug kunnen vinden als we ons schrootsel ermee willen vergelijken.  :biersmile:

Wolter


Edwin brouwt

CiteerOp het forum staan foto's met een goed resultaat.

zie topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=25977.0

Super, dat is een begin!

En ik zal vrijdag zeker wat geschroot mout meenemen. We hebben genoeg leden die daar vast een mening over hebben :D

Hoeveel flesjes zal ik meenemen, Wolter en Ad, voor een proeverijtje van het mislukte bier? (Ik heb er genoeg!)

Adbrouwt



Citaat van: EdwinBrouwt op 07-09-2017  18:15 uHoeveel flesjes zal ik meenemen, Wolter en Ad, voor een proeverijtje van het mislukte bier? (Ik heb er genoeg!)
Dat ligt eraan hoe erg het mislukt is. Als het echt mislukt is heb je niet veel flesjes nodig. [emoji6]  Neem er een stuk of 4 mee.

Jacques

Citaat van: Easywoods op 07-09-2017  10:57 uDat zou top zijn! En dan even in een nieuw topic zodat we de foto's allemaal makkelijk terug kunnen vinden als we ons schrootsel ermee willen vergelijken.  :biersmile:

Ik heb net een foto geplaatst bij het artikel over schroten op de wiki.


Edwin brouwt

CiteerDat ligt eraan hoe erg het mislukt is. Als het echt mislukt is heb je niet veel flesjes nodig.   Neem er een stuk of 4 mee.

Er liggen een paar flesjes klaar in de koeling, ben benieuwd!

CiteerIk heb net een foto geplaatst bij het artikel over schroten op de wiki
Top, dank je wel.
Misschien moet er een speciaal topic komen waarbij iedereen foto gaat plaatsen, zoals Easywoods ook al vraagt? Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat er  ergens op een site een artikel staat van Adrie over het verschil tussen klam een droog schroten, met foto's. Zeer leerzaam.


Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 07-09-2017  22:41 uMisschien moet er een speciaal topic komen waarbij iedereen foto gaat plaatsen, zoals Easywoods ook al vraagt?

Het staat iedereen vrij om een dergelijk topic te starten. Als beheerder zal ik het topic voorzien van een tag.

Jacques


Easywoods

Citaat van: Jacques op 27-09-2017  21:35 uEr is inmiddels een topic aangemaakt. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35067.msg530168.html#msg530168

Top!! Dank je  :duimop: :duimop:, ik ga morgen schoten met mijn nieuwe walsenmolen  :biersmile:

Edwin brouwt

Leuk! Zaterdag gaan we weer brouwen en zal ik mijn foto's plaatsen (en laten keuren  ;) )

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.