Waarom zou mijn bier mislukt zijn?

Gestart door Edwin brouwt, 03-09-2017 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin brouwt

We hebben 1 juli (2 maanden terug) een Belgisch Blond proberen te brouwen. Alles leek goed te gaan, behalve toen we de SG gingen meten op het moment dat we de boel in het gistvat deden: een veel te laag SG. BrouwHulp had 1065 berekent: we kwamen uit op 1045...

We hebben het zo gelaten en zijn aan de vergisting begonnen in een ruimte van een graad of 19. Na een dag kwam de vergisting niet op gang en is het gistvat in een ruimte van 21 graden gezet. Toen kwam de vergisting wel op gang en na 3 dagen was het zo goed als voorbij.

Na 3,5 week in totaal is de boel gebotteld. Nu zijn we weer weken verder na het bottelen en proberen natuurlijk een flesje: geen schuin, nagenoeg geen koolzuur en ook nagenoeg geen smaak! Daarbij: het is geen blond, maar meer een grauw bruin geworden!

Hoe kan dit?
Het SG is ondanks de lage (te) start SG en de moeilijke vergistingstart wel naar 1010 gegaan.

Dit is het recept:

<h1>BrouwHulp Recept uitdraai</h1>

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk006
Naam receptBelgisch Blond
Brouwdatum01-07-2017
BierstijlPale Ale (Belgisch)
Volume19,0 l
Begin SG1,045 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,8%
Alcoholgehalte4,6 vol.%
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)34 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,75 lWater uit Zutphen
7,98 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,563 kgPilsmoutDingemans3 EBC57,7 %
1,188 kgCara-pilsWeyermann4 EBC19,2 %
1,188 kgWeyermann SpeltmoutWeyermann5 EBC19,2 %
0,238 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC3,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.75 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,9 gMagnumbellen10,7%90 min.19,7 IBU
11,9 gSaazpellets3,4%30 min.3,5 IBU
23,8 gSaazpellets3,4%15 min.3,7 IBU
11,9 gCascadepellets5,5%15 min.3,0 IBU
23,8 gSaazpellets3,4%5 min.2,3 IBU
11,9 gCascadepellets5,5%5 min.1,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Ale (WLP550)bovengist

En zo  ziet het er uit:


Geen fijne kleur toch?

Dund

Is je bier goed gefilterd? Het lijkt erop dat er een hele hoop eiwitten en zetmeel mee zijn gekomen. Was het bier goed helder na het filteren?

Edwin brouwt

Er is ons niets raars opgevallen, ook whirlpoolen we altijd. Dus voor zover ik me kan herinneren ging dat allemaal wel goed.

Het enige wat anders was, is dat we een nieuwe walsenmolen hadden een er misschien te grof hebben geschroot. En daardoor ook op zo'n laag start sg uitkwamen.

Jules

En voor wat betreft het sg mogelijk een stomme vraag, maar heb je de verschillende mouten appart geschroot?
Als de korrelgrootte verschilt schroot ik altijd apart en stel de walsen af voor ieder schrootsel.

Mogelijk dat een van de mouten niet gooed geschroot is waardoor je een lagere extractie hebt, met als gevolg een te laag SG.

MvG J

Jules


Jules

Kan overigens ook je kleur verklaren...

davyd

Ik heb de indruk dat bijna alles wat er mis kan gaan bij brouwen bij jullie is misgegaan. Jullie moeten punt voor punt alle stappen van het brouwproces verbeteren om tot een goed resultaat te komen.

Eerst het brouwwater zelf: met 215 mg/l HCO3 zal de pH van de maisch erg hoog geweest zijn. Dat veroorzaakt verdonkering van het wort. De volgende keer aanzuren (ook het spoelwater).

Dan de maisch: 20 punten verschil is erg veel. Probeer uit te vissen wat daar is misgegaan. Is de mout goed geschroot? Was de maischtemperatuur juist? Hoe hebben jullie gespoeld? Wat was de temperatuur van het spoelwater? Was het wort relatief helder na het spoelen? Was de kleur toen goed? Probeer ervoor te zorgen dat zo weinig mogelijk troep in het kookvat komt.

Dan het koken: hoe hard hebben jullie gekookt? 90 minuten hard koken kan voor verdonkering zorgen door maillard-reacties. Wellicht minder hard en minder lang koken. Hoe is het wort naar het koken naar het gistvat overgeheveld?  Is er veel troep meegekomen? Dat moet zoveel mogelijk worden vermeden.

Dan de vergisting: die is aanvankelijk ook niet vlot begonnen. Wellicht hebben jullie geen starter gemaakt? Volgende keer doen.  De vergisting beginnen aan 19C was beter geweest. Hoe helder was het bier na de vergisting? Troebel bier maakt het bier donkerder.

Hebben jullie het uitgegiste bier naar een bottelvat overgeheveld? Hebben jullie ervoor gezorgd dat zo weinig mogelijk gist is meegekomen? Hoeveel suiker hebben jullie gebruikt, en hoe hebben jullie de suiker vermengd met het bier?

En, last but not least: hoeveel zuurstof is er aan het bier gekomen tijdens het bottelen? Schuimde het bier? Kletterde het bier? Zuurstof zorgt voor oxidatie, wat ook verantwoordelijk is voor verdonkering van het bier...

Ik kan zo nog een tijdje voortgaan. Een voor een alle pijnpunten aanpakken, dat is de enige methode.

Edwin brouwt

Bedankt voor jullie reacties!

De molen hebben we niet voor elke mout opnieuw ingesteld.

De brouwwaterspecs uit het recept moet je even niet op letten, die kloppen niet (niet ingevuld in BrouwHulp). We hebben niet aangezuurd, maar we hebben eerder (in dit geval) in Heiloo gebrouwen en dat ging wel goed zonder aanzuren.

Goed schroten blijf ik ingewikkeld vinden: ik ben visueel ingesteld dus zou graag foto's zien van goed geschroot mout en die zijn helaas slecht te vinden (tenminste, voor mij :-/ )

Filteren gaat altijd goed met ons hexfilter, nooit verstoppingen gehad.


Er is niet hard gekookt (dat kan onze ketel simpelweg niet), maar dat te lang koken de kleur kan bepalen is natuurlijk interessant: daar ga ik 's wat over opzoeken hier op het forum.

Gist starter hebben we niet gemaakt; daar zijn we nog te onervaren voor. Gaat zeker gebeuren binnenkort (met mij zelfbouw magneetroerder afgemaakt :-) ).
Maar kan een slechte vergisting voor deze kleur veroorzaken?. Eind sg is wel 1010, dus er is vergist, toch?


Bottelen ging goed zei mijn brouwmaat,  nagenoeg geen schuim en andere onwenselijkheden
Er is een goede 2 gram suiker in elk flesje gegaan, Gewoon met een theelepel.

Dit was ons zesde brouwsel: we zitten nu op acht en op deze na, kwam er elke keer een prima bier uit. Vandaar dat het me zo verbaast.

Jacques

Klinkt als te weinig actieve gist.
Hebben jullie een giststarter gemaakt?


Verder: geduld, geduld en geduld.
Als je weinig actieve gist hebt tijdens het bottelen duurt het lang voordat je voldoende koolzuur hebt. Met de tijd zal het bier helderder worden. Wel goed oppassen bij het uitschenken.

Adbrouwt

Misschien valt het wel mee en moet je het bier nog even warm zetten om de hergisting helemaal te voltooien. Als dat goed is dus je bier schuimt en is smaakvol dan bier paar weken koud zetten om het helder te krijgen.

davyd

Jullie zijn wel erg hoopvol. Voor een Belgisch Blond ziet dit er gewoon griezelig uit.

Adbrouwt

Citaat van: davyd op 04-09-2017 &nbsp;00:26 uJullie zijn wel erg hoopvol. Voor een Belgisch Blond ziet dit er gewoon griezelig uit.
De foto is genomen tijdens het inschenken.  Ik herken dat in mijn situatie als de hergisting op de fles niet helemaal klaar is. Maar het is gebaseerd op de foto en het kan ook iets anders zijn natuurlijk.  Ik heb beschreven hoe ik het nu zou oplossen.  Nog hergisten met geduld bij kamertemperatuur en indien goed nog even koud zetten om het geheel te laten uitzakken.

Edwin brouwt

Maar Ad, het staat al 4 weken op kamertemperatuur op fles en een paar dagen in de koelkast... Zou er echt nog wat gebeuren met kleur en koolzuur?

Zal ik er vrijdag een voor je meenemen?  ;) Voor de proef?

Serge VL

Aan de kleur te zien (en vermits je aangeeft dat er toch niet te fel gekookt is) zoek de oorzaak maar bij hotside aeration!

davyd

Onze Serge schakelt een versnelling hoger. Ik durfde er niet over beginnen. Er zijn al voor minder mensen gelyncht.

Gerb

Wanneer de gist het loodje heeft gelegd en er dus geen hergisting op fles plaatsvindt, kan de kleur ook door oxidatie in de fles komen. Zeker wanneer de temperatuur van het bier hoog (>20°C) is geweest. Dit verklaart het gebrek aan koolzuur en de kleur.

Edwin brouwt

CiteerWanneer de gist het loodje heeft gelegd en er dus geen hergisting op fles plaatsvindt, kan de kleur ook door oxidatie in de fles komen. Zeker wanneer de temperatuur van het bier hoog (>20°C) is geweest. Dit verklaart het gebrek aan koolzuur en de kleur.

Ah, dat klinkt als iets wat gebeurt zou kunnen  zijn: slechte vergisting in de vergistingsemmer: daardoor geen niet genoeg gist in de fles en daardoor oxidatie en geen koolzuur.

En het  "hotside aeration" (volgens mij 'zuurstofinslag in het hete wort voor koelen'?):  ik ga 's zoeken hier op het forum wie daarvoor aan de galg is gekomen  ;)  en of dat bij ons gebeurt zou kunnen zijn.

Adbrouwt

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-09-2017 &nbsp;07:46 uMaar Ad, het staat al 4 weken op kamertemperatuur op fles en een paar dagen in de koelkast... Zou er echt nog wat gebeuren met kleur en koolzuur?

Zal ik er vrijdag een voor je meenemen?  ;) Voor de proef?
Vrijdag een flesje proeven is zeker een goed idee. Dat geeft hopelijk meer informatie. Anders kun je nog wat bottelgist toevoegen.  Maar dat is een hoop werk.

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-09-2017 &nbsp;07:46 uMaar Ad, het staat al 4 weken op kamertemperatuur op fles en een paar dagen in de koelkast... Zou er echt nog wat gebeuren met kleur en koolzuur?

Met de kleur op zich zal niet zo veel gebeuren. Het kan zijn dat de kleur nog wat donkerder wordt als de gist en eiwitten gezakt zijn.

Is de kleur veel donkerder geworden na het brouwen? Zo ja dan kan dat duiden op oxidatie tijdens de nagisting (de langzame gisting direct op de hoofdgisting).

Verder kan de troebelheid een gevolg zijn van gist, maar ook van eiwitten. Om minder last te hebben van eiwitten is het van belang heftig te koken zodat de eiwitten goed kunnen uitvlokken. Deze eiwitten hoor je niet allemaal mee te nemen naar het gistvat. Een kleine hoeveelheid kan echter zeker geen kwaad. De eiwitten kunnen dienen als voeding voor de gist. Maar als er te veel van is zullen niet alle eiwitten door de gist opgenomen worden. Op zich is dat niet zo'n probleem als je er maar voor zorgt dat de overtollige eiwitten niet meegenomen worden bij het bottelen. Als je dat wel doet dan kunnen deze eiwitten voor troebelheid vormen.

Dund

Zou het kunnen dat er niet goed gemaischt is waardoor er nog een hoop zetmeel in het bier zit? Dat zou in ieder geval de troebelheid en het lage sg verklaren. Het schuim wordt daar ook niet beter van.

Heb je een zetmeeltest gedaan?

Edwin brouwt

Wat zou kunnen is dat er te grof geschroot is en daardoor dus een slecht maischtraject.

We zijn de jodiumtest inderdaad vergeten... beginner brouwersfout...

Dund

Je rusttijd is in ieder geval lang genoeg. Ik neem aan dat je wel uitgemaischt hebt op 78 graden?

Mijn overbuurman had afgelopen zomer hetzelfde bier. Ook te donker geen schuim maar ook een vreemde bijsmaak. Het is moeilijk te omschrijven maar een lichte jodium/pleister/medicijnsmaak.

Hij brouwt trouwens zonder enige vorm van procescontrole. Tijdens het maischen wel een thermometer maar dat is ook alles. Dan wordt het moeilijk om de oorzaak te vinden.

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-09-2017 &nbsp;21:58 uWat zou kunnen is dat er te grof geschroot is en daardoor dus een slecht maischtraject.

We zijn de jodiumtest inderdaad vergeten... beginner brouwersfout...

De meeste ervaren brouwers voeren geen jodiumtest uit. Zij weten dat na 75 minuten bij 67 ºC alle zetmeel is omgezet.


Citaat van: Dund op 04-09-2017 &nbsp;22:15 uMijn overbuurman had afgelopen zomer hetzelfde bier. Ook te donker geen schuim maar ook een vreemde bijsmaak. Het is moeilijk te omschrijven maar een lichte jodium/pleister/medicijnsmaak.

Jodium/pleister/medicijnsmaak klinkt als fenolisch. Dat wordt meestal veroorzaakt door kleine restanten van chloorhoudende schoonmaakmiddelen (altijd goed naspoelen als je die gebruikt). Ook bepaalde gisten kunnen een fenolische smaakjes geven. Zeker als er warm vergist wordt.
Het ontstaan van fenolische smaken heeft geen directe relatie met verkleuring of een mindere schuimhoudbaarheid.
Het krijgen van een donkere kleur dan bedoeld kan komen door een karamelisering in de ketel, maar meestal is het een gevolg van oxidatie.

davyd

Jouw overbuurman had ofwel een besmetting, ofwel spoelde hij met water dat te heet en met te hoge pH was.

Jacques

Citaat van: davyd op 04-09-2017 &nbsp;22:36 uJouw overbuurman had ofwel een besmetting, ofwel spoelde hij met water dat te heet en met te hoge pH was.

Je doelt op polyfenolen. Die geven een wat wrange smaak en drogend mondgevoel. Polyfenolen geven geen pleister/medicijnsmaak.
Overigens mag je best wel wat polyfenolen uit mout en hop in je bier hebben. Ze dragen bij aan de body van een bier en zorgen ook voor meer karakter.

Dund

Waarschijnlijk veel te warm vergist. Hij zet zijn ton meestal in de schuur en dan maar afwachten. Het was echt niet lekker maar zeker niet besmet.

Edwin brouwt

CiteerDe meeste ervaren brouwers voeren geen jodiumtest uit. Zij weten dat na 75 minuten bij 67 ºC alle zetmeel is omgezet.


Ervaren brouwers schroten ook goed denk ik zomaar  :) .


Juist omdat ik denk dat we te grof geschroot hebben, had een test wel handig geweest.
Zou langer maischen dan nog iets uithalen, denk je?

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 05-09-2017 &nbsp;08:38 uErvaren brouwers schroten ook goed denk ik zomaar  :) .


Juist omdat ik denk dat we te grof geschroot hebben, had een test wel handig geweest.
Zou langer maischen dan nog iets uithalen, denk je?

Te grof schroten zorgt voor een lager rendement. Langer maischen kan helpen het rendement wat te verhogen maar verwacht daar geen wonderen van. De inhoud van de moutkorrels is namelijk niet goed bereikbaar voor de enzymen. In de moutkorrels zitten weliswaar ook enzymen maar die zijn op hun plaats gefixeerd. De enzymen kunnen daardoor niet steeds nieuw stubstraat verwerken. De afbraakproducten kunnen niet weg en blokkeren de verdere werking van deze enzymen. Verder kunnen de afbraakproducten van die enzymen niet uitgespoeld worden.
In zo'n geval is de jodiumtest op het wort negatief. De zetmeelketens die in het wort terecht komen worden namelijk wel afgebroken. Als je echter op een korrel flink drukt en dan een druppel jodiumtinctuur op de vrijgekomen inhoud van de korrel laat vallen krijg je een sterke blauwkleuring... Begrijpelijk want de zetmeel in de korrel is niet afgebroken.

Edwin brouwt

Jacques,

Weet jij hier op het forum en plek waar foto's staan van goed en slecht (te grof/te fijn) schroten? Ik heb al flink wat uurtjes zitten zoeken, maar goed foto's kan ik niet vinden.

Wolter

Hej Edwin,

Heb je het bier nog? Ik zeg meenemen vrijdag naar de avond. Ik wil hem graag proeven.
Wat betreft schroten kan je ook een beetje mout schroten en meenemen vrijdag. Er zijn vast genoeg mensen die er even naar willen kijken.


Adbrouwt

Citaat van: Wolter op 07-09-2017 &nbsp;08:45 uHej Edwin,

Heb je het bier nog? Ik zeg meenemen vrijdag naar de avond. Ik wil hem graag proeven.
Wat betreft schroten kan je ook een beetje mout schroten en meenemen vrijdag. Er zijn vast genoeg mensen die er even naar willen kijken.
Ik had mij ook al opgeofferd voor het proeven voor vrijdag  ;)

davyd

Jongens, probeer aan risicospreiding te doen. Jullie willen toch ook dat De Bierkaai blijft floreren? Ik zou zeggen: 1 proeven en 1 kijken.

Wolter

Citaat van: davyd op 07-09-2017 &nbsp;10:26 uJongens, probeer aan risicospreiding te doen. Jullie willen toch ook dat De Bierkaai blijft floreren? Ik zou zeggen: 1 proeven en 1 kijken.

Mijn idee. Ad de eerste slok. Als ie na een uur nog staat probeer ik het misschien ook wel..  >:D

Adbrouwt

Citaat van: Wolter op 07-09-2017 &nbsp;10:38 uMijn idee. Ad de eerste slok. Als ie na een uur nog staat probeer ik het misschien ook wel..  >:D
Iemand die als forum naam *brouwt heeft kan geen slecht product maken [emoji12]

Eelke

Citaat van: EdwinBrouwt op 07-09-2017 &nbsp;08:14 uJacques,

Weet jij hier op het forum en plek waar foto's staan van goed en slecht (te grof/te fijn) schroten? Ik heb al flink wat uurtjes zitten zoeken, maar goed foto's kan ik niet vinden.

Ik had hetzelfde probleem, toen ook gezocht naar foto's maar niet kunnen vinden. Ik denk dat ik nu wel goed schroot want ik kom nu ook steeds op een goed sg uit, maar de eerste keer ging het inderdaad ook mis. Toen wel een helder bier, en het sg probleem een beetje opgelost met suiker.

Het ging bij mij mis doordat ik had gelezen dat het kafje heel moet blijven. Dus ik dacht dat de hele korrel heel moet blijven en dus alleen een beetje gekneusd of zo. Nu schroot ik fijner, en blijven de kafjes, de vliesjes zeg maar, wel heel, maar breekt het binnenste wel. Maar geen idee dus of dit eigenlijk weer te fijn is misschien...

Misschien willen ervaren brouwers eens wat foto's plaatsen?

Easywoods

Citaat van: Eelke op 07-09-2017 &nbsp;10:52 uMisschien willen ervaren brouwers eens wat foto's plaatsen?

Dat zou top zijn! En dan even in een nieuw topic zodat we de foto's allemaal makkelijk terug kunnen vinden als we ons schrootsel ermee willen vergelijken.  :biersmile:

Wolter


Edwin brouwt

CiteerOp het forum staan foto's met een goed resultaat.

zie topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=25977.0

Super, dat is een begin!

En ik zal vrijdag zeker wat geschroot mout meenemen. We hebben genoeg leden die daar vast een mening over hebben :D

Hoeveel flesjes zal ik meenemen, Wolter en Ad, voor een proeverijtje van het mislukte bier? (Ik heb er genoeg!)

Adbrouwt



Citaat van: EdwinBrouwt op 07-09-2017 &nbsp;18:15 uHoeveel flesjes zal ik meenemen, Wolter en Ad, voor een proeverijtje van het mislukte bier? (Ik heb er genoeg!)
Dat ligt eraan hoe erg het mislukt is. Als het echt mislukt is heb je niet veel flesjes nodig. [emoji6]  Neem er een stuk of 4 mee.

Jacques

Citaat van: Easywoods op 07-09-2017 &nbsp;10:57 uDat zou top zijn! En dan even in een nieuw topic zodat we de foto's allemaal makkelijk terug kunnen vinden als we ons schrootsel ermee willen vergelijken.  :biersmile:

Ik heb net een foto geplaatst bij het artikel over schroten op de wiki.


Edwin brouwt

CiteerDat ligt eraan hoe erg het mislukt is. Als het echt mislukt is heb je niet veel flesjes nodig.   Neem er een stuk of 4 mee.

Er liggen een paar flesjes klaar in de koeling, ben benieuwd!

CiteerIk heb net een foto geplaatst bij het artikel over schroten op de wiki
Top, dank je wel.
Misschien moet er een speciaal topic komen waarbij iedereen foto gaat plaatsen, zoals Easywoods ook al vraagt? Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat er  ergens op een site een artikel staat van Adrie over het verschil tussen klam een droog schroten, met foto's. Zeer leerzaam.


Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 07-09-2017 &nbsp;22:41 uMisschien moet er een speciaal topic komen waarbij iedereen foto gaat plaatsen, zoals Easywoods ook al vraagt?

Het staat iedereen vrij om een dergelijk topic te starten. Als beheerder zal ik het topic voorzien van een tag.

Jacques


Easywoods

Citaat van: Jacques op 27-09-2017 &nbsp;21:35 uEr is inmiddels een topic aangemaakt. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35067.msg530168.html#msg530168

Top!! Dank je  :duimop: :duimop:, ik ga morgen schoten met mijn nieuwe walsenmolen  :biersmile:

Edwin brouwt

Leuk! Zaterdag gaan we weer brouwen en zal ik mijn foto's plaatsen (en laten keuren  ;) )

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.