Hoge SG met mangrove jack M36 liberty bell ale

Gestart door JeroenWi, 01-09-2017 18:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenWi

Ik heb een tijd geleden een brouw gedaan om wat mout en hopresten op te gebruiken. Ik heb hierbij een M36 van mangrove Jack gebruikt. Ik heb deze gist al eens eerder gebruikt en toen was deze ook al hoog geƫindigd (SG 1018), met gushers als gevolg na hergisting op de fles, Omdat de gist blijkbaar in de fles wat dieper begon door te gisten en blijkbaar halen sommigen er zelfs een eind sg van 1006 mee, ik maak me dus wat zorgen met mijn 1020. Nu heb ik extra belucht en gistvoeding toegevoegd om een te hoge eind SG te voorkomen, maar men bier is van 1062 naar 1020 gegaan en blijkt daar te blijven. Volgens BrouwHulp zou de verwachte eind densiteit 1014 moeten zijn. Ik heb ook geen extra suikers toegevoegd, dus enkel mouten gebruikt. Ik heb geen zin in nog eens gushers te hebben. Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? Nieuwe gist toevoegen of nog enkele weken wachten?

lier

Hoe warm ben je aan het vergisten? Misschien kan je de temperatuur een klein beetje ophogen. Extra beluchten zou ik nooit doen.
Hoe proeft je bier, als dat te zoet is kan je misschien nog wat extra gist toevoegen.
Als je bang bent voor gushers wellicht wat minder bottelsuikers toevoegen

JeroenWi

Ik heb vergist aan 20 graden, tegen het einde heb ik deze verhoogd naar 21. Het proeft inderdaad nog redelijk zoet. Ik ga maandag opnieuw brouwen met een andere gist misschien een beetje van men starter bij men vorige brouwsel doen. Het zou spijtig zijn moest  het misgaan want de smaak is best wel goed.

Brouwers

Gushers zijn vaak het gevolg van te weinig gist toegevoegen met een gestokte vergisting als gevolg. Als je dan gaat bottelen wil de gist weer een opleving en zal naast de simpele suikers van de bottelsuiker ook wat moeilijkere suikers uit het wort vergisten. Andere oorzaak kan te vroeg gaan koud lageren of teveel temperatuurvariatie, of simpelweg teveel bottelsuiker.

Hoeveel gist heb je toegevoegd op hoeveel liter wort?
Vergist je temperatuur gecontroleerd?
Hoe meet je het sg? Met refractometer of een hydrometer?
Hoeveel dagen is je sg stabiel voor je gaat bottelen?
Hoeveel bottelsuiker boeg je toe?
Voor tips wat te doen kan je het beste via de tags zoeken op gestokte vergisting. Op de wiki staan trouwens ook nog tips.

mbroek

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring met deze M36. De laatste batch gebotteld met 1g/L bottelsuiker en 0,5 g/10 liter F2 bottelgist. Op 1 van de flessen een manometer gezet. Het gaat wat langzamer als met een normale hoeveelheid bottelgist, maar de flessen zijn op druk gekomen, 2.3 bar bij 20 graden. sinds anderhalve week neemt de druk ook niet meer toe. Ik verwacht dan ook geen gushers later.

Wat ik wel gedaan had, 50 ml uit het gistvat genomen, en hierbij heb ik 0,5 gram suiker en 0,05 gram bottelgist gedaan en dat een week laten staan. Met dat einde SG gerekend dat ik eigenlijk geen bottelsuiker nodig had voor de hergisting.

Volgens mij laat de M36 wat suikers liggen die later door de bottelgist (of gewoon alsnog) vergist worden.

PaultjePils

Edit: blijkbaar gereageerd op een oud bericht  :nut:


Tenzij je lang koud gelagerd hebt is bottelgist niet nodig. 1g / liter bottelgist is zeer weinig en dan kan je dus wel nagaan dat de CO2 (2.3 bar) komt door restsuikers in je bier.

Als dit een gist is die goed uitvlokt dan is het van belang om genoeg te enten. Een laag SVG gist vlokt of snel uit (zodat het niet meer werkt) of breekt bepaalde suikers niet af. Dit klinkt in ieder geval als een gist die je goed moet enten zodat de vergistbare suikers verwerkt zijn voor het uitvlokken. Zo had ik ondergeƫnt met Wyeast ringwood ale en die vlokt goed uit. Na paar weken kraakhelder bier maar gestokt (2 weken lang) op 1.020 (6 punten hoger dan voorspeld). Na bottelen (met 6 g/L duurde het 6 weken voordat er enig koolzuur in zat, na 3/4 maanden begon het teveel te worden en nog later spoot het eruit. Er zijn dan toch nog wat vermoeide cellen over die langzaam maar zeker doorgisten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.