Puur 'zetmeel'-bier/dwz zonder granen/ glutenvrij; welke enzymen?

Gestart door iloveoxytocin, 01-09-2017 08:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

iloveoxytocin

Ik heb het idee om een puur zetmeel-bier te brouwen, daarmee bedoel ik: een bier brouwen zonder granen maar met zetmelen en van de plant, bijvoorbeeld aardappels om een 100% pieperbier te maken.

Door het eea op te zoeken ben ik er achter gekomen dat er een stap moet plaatsvinden om de zetmelen opgelost in water te krijgen (verstijfselen, en daarna verder oplossen of verdunnen), en dan een stap om de zetmelen om te zetten naar vergistbare suikers. Ik heb reeds een proef gedaan met alpha-amylase uit een potje, maar dat had geen / niet voldoende zin. Op internet vond ik dat alleen alpha niet voldoende was - het kwartje viel toen nogmaals: natuurlijk alpha én beta, voor de resp niet- en wel vergistbare suikers. Echter, ik kan niet makkelijk beta-amylase in een potje vinden, hoogstens gisten die gebruikt worden in het maken van sterkere dranken en die een enzym hebben zelf niet-vergistbare suikers om te zetten naar wel-vergistbare. Echter, ik wil graag een reguliere biergist gebruiken.

Weten jullie nog meer oplossingen dan onderstaande / hebben jullie aanvullingen op onderstaande?
- Kunstmatige beta-amylase fixen, maar ik weet niet hoe dat niet-industrieel/lab-niveau kan?
- Zelf kauwen op bijv gekookte aardappels (maar ja, he, hoe zet je dat biertje dan voor aan je vrienden) (ok, misschien om het te proberen, maar wat is dan optimale pH en temperatuur voor de menselijke speeksel-amylases?)
- Een andere gemoute plant nemen, e.g. gemoute maischkorrels, maar dat is ook onvindbaar (mogelijk wel te maken)? Welke zouden jullie nemen?
- Of zie ik een makkelijkere optie over het hoofd?

#glutenvrij

hans_nwk

Ik heb het idee dat de alpha amylase alleen genoeg moet zijn. Die knipt op willekeurige plekken in de zetmeel en maakt zo behalve lange ook korte ketens.

Ik zou dus gewoon de aardappels koken en dan met de alpha amylase aan de gang gaan.

Ik denk wel dat het een moeilijk filtreerbaar prutje zou kunnen worden maar er is maar een manier om daar achter te komen.

Succes!

Groet,
Hans

Knobby

Lukt dat verstijfselen een beetje? Ik krijg een beeld in mijn hoofd van een onfiltreerbare aardappelpuree, zoals Hans ook al zegt.

Misschien een leuk testje, Maizena papje maken en die amylase er bij knikkeren?

iloveoxytocin

Heb het reeds geprobeerd met cassave, en dat werd inderdaad een onfilterbaar prutje. Desondanks alfa-amylase bijgevoegd maar zetmeel bleef aanwezig (jodiumtest) na een paar uur... Het verstijfselen lukte goed maar ik denk dat ik verder had moeten verwarmen daarna, om het toch meer opgelost te krijgen. Verdunning hielp in ieder geval niet (en wil ik ook niet teveel, het mag wel een sterkte van 5% houden).

seed7

Kijk eens bij Erbsloeh, die hebben alles wat je nodig hebt (CraftZYM quartz?), anders probeer Convertase AG 300 te pakken te krijgen die kraakt alles tot de simpelste suiker. Wordt veel door destilleerderijen gebruikt.

Ingo

iloveoxytocin

Dank Ingo! Ik zal eens rondkijken en experimenteren...

hans_nwk

Citaat van: seed7 op 01-09-2017  19:34 uKijk eens bij Erbsloeh, die hebben alles wat je nodig hebt (CraftZYM quartz?), anders probeer Convertase AG 300 te pakken te krijgen die kraakt alles tot de simpelste suiker. Wordt veel door destilleerderijen gebruikt.

Ingo
Bij distillatie hoeven ze niet te filtreren en kiepen ze heel de maisch in de ketel.
Ik ben benieuwd hoe gaat met brouwen, houd ons op de hoogte!
Groet,
Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.