Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gestokte vergisting - help  (gelezen 1570 keer)

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Land: nl
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
Gestokte vergisting - help
« Gepost op: 30-08-2017 11:53 u »
Er zijn diverse discussies over dit onderwerp maar daar kon ik niet echt een antwoord vinden op mijn hulpvraag.

Een zware RIS gebrouwen en de vergisting kwam erg goed op gang. Sterk moeten koelen om de temperatuur onder controle te houden (lees: onder de 23 graden). Na een week kakte de vergisting in en "doofde" vervolgens langzaam uit. Een beetje in paniek na 14 dagen nog 25 g US-05 gist toegevoegd maar dat lijkt niets gedaan te hebben. Met een eind SG van 1040 weet ik niet goed wat te doen. Het bier hoeft uiteindelijk niet veel koolzuur te hebben dus de hergisting op fles vind ik wat minder spannend.

Hier wat details:
Op 10 aug 28 L gebrouwen met een 90 min maisch op 67-68 graden.
Stort was 60% pilsmout; 20% donkere mout; 20% kandijsuiker.
SG na koken was 1117.
Wort belucht het gistvat in.
Vergisting met 50 g Safbrew BE-256 (40% meer dan BrouwHulp aangaf)
SG nu 1040 (al een week onveranderd). Dat betekent een SVG van 67,5% en een ABV van 10,1%.

Bij voorbaat dank voor adviezen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
Re: Gestokte vergisting - help
« Reactie #1 Gepost op: 30-08-2017 12:55 u »
Er zijn diverse discussies over dit onderwerp maar daar kon ik niet echt een antwoord vinden op mijn hulpvraag.

Een zware RIS gebrouwen en de vergisting kwam erg goed op gang. Sterk moeten koelen om de temperatuur onder controle te houden (lees: onder de 23 graden). Na een week kakte de vergisting in en "doofde" vervolgens langzaam uit. Een beetje in paniek na 14 dagen nog 25 g US-05 gist toegevoegd maar dat lijkt niets gedaan te hebben. Met een eind SG van 1040 weet ik niet goed wat te doen. Het bier hoeft uiteindelijk niet veel koolzuur te hebben dus de hergisting op fles vind ik wat minder spannend.

Hier wat details:
Op 10 aug 28 L gebrouwen met een 90 min maisch op 67-68 graden.
Stort was 60% pilsmout; 20% donkere mout; 20% kandijsuiker.
SG na koken was 1117.
Wort belucht het gistvat in.
Vergisting met 50 g Safbrew BE-256 (40% meer dan BrouwHulp aangaf)
SG nu 1040 (al een week onveranderd). Dat betekent een SVG van 67,5% en een ABV van 10,1%.

Dat beetje droge US-05 gist wat je er nu nog in strooit legt direct het lootje bij 10% alcohol.
Ik vermoed dat de gist wat essentiŽle nutriŽnten mist.
Probeer wat gistvoeding aan het wort toe te voegen en het vat wat te walsen om de gist weer in suspensie te krijgen.
Alternatief is gist starter maken (met BE-256) die goed belucht is en gistvoeding heeft gekregen en dat nog bij je wort te gooien.

Offline Chris71

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 30-08-2017 16:01 u »
Het kan ook best zijn dat dit het eind SG is. Ik zou inderdaad ook enige gistvoeding toevoegen en kijken of dit nog enig effect heeft. Anders gewoon bottelen met 4 g suiker per liter.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 30-08-2017 16:14 u »
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn laatste RIS. Bij 1038 was het gedaan (begin SG 1123). 3 weken zo gebleven, ook gist toegevoegd (geen voeding), geen resultaat. Smaak was oke. Toen maar gebotteld met wat bottelgist (F2) en suiker. Ik ga komend weekend het eerste flesje openenÖ

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 30-08-2017 16:43 u »
Gistvoeding doet het hem bij mij altijd. Daarbij hevel ik dan het bier ook in een ander vat om wat woeling te geven. Alleen gist heb je niets aan. Doe er wel flink wat gistvoeding bij.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 30-08-2017 21:24 u »
Allen bedankt voor het meedenken en de snelle reacties.  :groots:
Mogelijk ben ik inderdaad wat (te) zuinig geweest met de gistvoeding in deze zware jongen. Wel ruim eens zo veel gist gebruikt maar de voeding op het normale peil gehouden  :nut:

Ik heb nog 25 g BE-256 in de diepvries liggen. Zou ik daar dan het beste een starter van kunnen maken of zo droog toevoegen?
En hoeveel gram gistvoeding (met zink) adviseren jullie?

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 30-08-2017 21:59 u »
Even op de verpakking van je voeding kijken wat de max is voor je hoeveelheid bier. Dat zou ik erbij doen. Ik denk dat er nog voldoende gist in je bier zit om het dan verder op te pakken. Als je niet hevelt zou ik hem op zijn minst een keer goed doorroeren.

Offline DoubleW

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 30-08-2017 22:34 u »
Een simpele manier is om je start SG te delen door 4 zodat je weet wat voor eind SG je krijgt. Je gist gaat dood door hogere alcoholen je kan voor je tweede vergisting nog een andere gist toevoegen voor strong ales maar je zal altijd een rest sg overhouden zeker bij een RIS. Geef je bier een langere lagering dat hoort bij een RIS. 4 weken is normaal en geeft vaak nog wat resultaat. Bottelen met max 4 g/l

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 31-08-2017 00:37 u »

Lageren en daarna bottelen... Sls je nog verder wilt vergisten, moet je een saison gist toevoegen. Je gist is er klaar mee, bier is af... :brouwen: :biersmile:

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 31-08-2017 16:37 u »
Ik ga (eigenwijs?) toch een poging doen al was het maar om te weten te komen of dit in de toekomst een mogelijke noodgreep is.
Zojuist BE-256 gist en wat extra voeding in water gehydrateerd en toegevoegd.
Ben benieuwd  ::)

Offline reinardvdwal

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 03-03-2018 09:53 u »
Hier eenzelfde soort probleem...
Een perfect verlopen 3e brouwdag gehad met de Easybrew 30... Alles ging werkelijk goed. Echter was ik zo slim om maar 1 pakje gist toe te voegen, weliswaar een xl pack maar het is de volgende: Wyeast 3068 XL Weihenstephan - het is een smack pack.
Wellicht wat weinig gist toegevoegd (doe ik ook nooit meer)
De opbrengst was nl 27 liter. Aldoende leert men...

Het probleem is na 1a2 dagen kon ik amper nog activiteit waarnemen bij het waterslot! Hij ging wel rap van start.

Maar hebben jullie tips voor mij om deze (bijna) perfecte brouwdag toch nog tot een goed einde te leiden?
Is beluchten en een extra zakje van het zelfde gist toevoegen een verstandige optie?

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #11 Gepost op: 03-03-2018 11:03 u »
Bij heel zwaar bier ook heel veel gist toevoegen bij het begin, om zoveel mogelijk twee- en drievoudige suikers om te zetten. Als je een heel zwaar bier wil brouwen, doe dan de suiker niet in de kookketel maar voeg die toe op dag 5 of dag 7 van de hoofdgisting.
Het bier zal altijd veel verder doorgisten.

Als ik een zwaar bier brouw met suiker in het recept dan kies ik een gist uit mijn gistbank met vloeibare gisten, die doorgaat tot 1002

Ik maak voor elk brouwsel van 44 L altijd een starter van 1600 ml en heb op dag 1 van de gisting doorgaans meer dan 220.000.000 jonge actieve gistcellen en mijn gisting duurt doorgaans 5 dagen voor de gewone en 8 dagen voor de heel zware.
Ik belucht mijn wort altijd heel goed tijdens het vullen van het gistvat om zoveel mogelijk gistvermeerdering te hebben, en een starter afgieten doe ik nooit.

Dit zijn foto's op dag 2 van de gisting.

Offline davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
« Reactie #12 Gepost op: 03-03-2018 11:53 u »
Zonder een starter te maken heb je eigenlijk 3 verse smackpacks nodig voor 27 liter, dus je hebt veel te weinig gist gebruikt.

Om dit bier te redden moet je ACTIEVE gist toevoegen. Doe daarvoor het volgende:

1. Zie dat je zo snel mogelijk (vandaag nog?) een nieuw smackpack te pakken krijgt.

2. Neem een lege fles van 5 (NIET: 2, dat is te weinig) liter (bv van mineraal water). Tap anderhalve liter wort van je gistvat af in de fles.

3. Voeg de gist toe aan de fles, en sluit af.

4. Schud de fles zeer hard en zeer lang (meerdere minuten, tot je pijn in de armen krijgt), tot (bijna) alles schuim is geworden. Het volume is dan minstens verdubbeld.  Dit verhoogt het contact van de gist met zuurstof.

5. Zet de fles op kamertemperatuur weg, maar draai de stop half los, zodat geproduceerde CO2 kan ontsnappen.

6. Wanneer de vergisting in high kraeusen zit, dwz wanneer er een dikke schuimlaag op het wort staat, giet je alles in het gistvat. Indien je de fles deze namiddag prepareert zal dat zeker morgenvroeg zijn.

7. Drink een glaasje wijn op de goede afloop.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 03-03-2018 13:39 u »
In plaats van een nieuwe verpakking Wyeast te bestellen kun je ook gist van de bodem nemen en die opkweken.

Helemaal ontkomen aan het bestellen doe je dan niet omdat je moutextract moet hebben. Bij de reformwinkels (bijvoorbeeld Ekoplaza) kun je moutsiroop kopen, dat is ook goed bruikbaar.
Om zeker te zijn dat er voldoende voedingstoffen zijn voor de gist doe je er goed aan gistvoeding te bestellen. Het liefst complexe gistvoeding als die van Wyeast (Nietrient blend) of Lallemand (Servomyces).

En natuurlijk neem je een lekker biertje op de goede afloop...

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #14 Gepost op: 03-03-2018 15:08 u »

6. Wanneer de vergisting in high kraeusen zit, dwz wanneer er een dikke schuimlaag op het wort staat, giet je alles in het gistvat. Indien je de fles deze namiddag prepareert zal dat zeker morgenvroeg zijn.
Wat ik zou doen bij stap 6, is niet alles in het gistvat gieten maar stapsgewijs het volume van de fles steeds verdubbelen met wort uit het gistvat, zo krijgt de gist kans om in high krausen te blijven, dan moet je wel over een groot recipiŽnt beschikken.

Offline reinardvdwal

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 07-03-2018 11:19 u »
Zonder een starter te maken heb je eigenlijk 3 verse smackpacks nodig voor 27 liter, dus je hebt veel te weinig gist gebruikt.

Om dit bier te redden moet je ACTIEVE gist toevoegen. Doe daarvoor het volgende:

1. Zie dat je zo snel mogelijk (vandaag nog?) een nieuw smackpack te pakken krijgt.

2. Neem een lege fles van 5 (NIET: 2, dat is te weinig) liter (bv van mineraal water). Tap anderhalve liter wort van je gistvat af in de fles.

3. Voeg de gist toe aan de fles, en sluit af.

4. Schud de fles zeer hard en zeer lang (meerdere minuten, tot je pijn in de armen krijgt), tot (bijna) alles schuim is geworden. Het volume is dan minstens verdubbeld.  Dit verhoogt het contact van de gist met zuurstof.

5. Zet de fles op kamertemperatuur weg, maar draai de stop half los, zodat geproduceerde CO2 kan ontsnappen.

7. Drink een glaasje wijn op de goede afloop.
Nog bedankt voor alle reacties! Oa ben ik met het bovenstaande aan de gang gegaan... vandaar de late reactie.

Ook de tip van gistvoeding ga ik meenemen voor de volgende brouwdag!
En natuurlijk even genoeg actieve gist gebruiken is ook wel handig... Aldoende leert men.

Het biertje naar afloop smaakte er in ieder geval niet minder om!

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 07-03-2018 11:55 u »
Nog een tip, tape de sensor vast aan je container (onder vloeistof niveau) en kijk of je iets van een sponsje er tegen aan kan tapen. Zo doende pakt hij grotendeels de temperatuur van het het bier en niet, zoals nu, de temperatuur van de inhoud van de koelkast