Fust openen en gebruiken voor je eigen bier

Gestart door Thamerdal, 30-08-2017 11:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thamerdal

Er staan veel topics op dit forum over het openen van fusten voor eigen gebruik. Veel topics zijn oud, missen de foto's en zijn daarom eigenlijk niet heel duidelijk meer.
Is er een overzicht (met afbeeldingen) met de diverse typen fustjes die gebruikt kunnen worden voor eigen gebruik? En de beproefde methode om ze op een veilige wijze te openen en te gebruiken?

Wie wil zijn/haar procedure (liefst met foto's dus) hier vast leggen?

Jacques

Een compleet overzicht hoe allerlei fusten te openen is er niet. Er zullen weinig hobbybouwers zijn die heel veel verschillende fusten hebben.

Waarschijnlijk heb je een bepaalde soort fust waarvan je wilt weten hoe die geopend dient te worden. Om welke gaat het?



Serge VL

Op YouTube vind je voor elk type tapstang wel een filmpje hoe die te openen. ;)
De link is een cataloog met alle hulpstukken om deze te verwijderen (alleen heel duur) http://www.premax.ru/userfiles/file/Catalogue/4%20downloading/MM/extractor-tubes.pdf


Thamerdal

Citaat van: Jacques op 30-08-2017  21:11 uWaarschijnlijk heb je een bepaalde soort fust waarvan je wilt weten hoe die geopend dient te worden. Om welke gaat het?
Nee nog niet, ik wil juist aan de gang met een fustje wat ook goed te gebruiken is. Die 10 liter Heineken fustjes lijken mij wel goed, maar ik heb een keer geprobeerd die open te krijgen, helaas zonder resultaat. Of ik doe iets niet goed, ben te ongeduldig (zou zomaar kunnen), of het fust is niet open te krijgen.
M.a.w. graag tips!

Oscar

Citaat van: Thamerdal op 30-08-2017  22:46 uM.a.w. graag tips!

Sodakegs! Makkelijk te openen zonder trucks... Makkelijk schoon te maken en makkelijk te vullen en weer te sluiten. :brouwen:


Thamerdal

Die zijn inderdaad handig en mooi, maar zijn tweedehands lastig te krijgen en nieuw kosten ze nogal wat. Of heb jij er een paar ter overname Oscar? Anders ben ik meer geïnteresseerd in kegs tegen statiegeld.

Serge VL

Citaat van: Thamerdal op 31-08-2017  09:02 uDie zijn inderdaad handig en mooi, maar zijn tweedehands lastig te krijgen en nieuw kosten ze nogal wat. Of heb jij er een paar ter overname Oscar? Anders ben ik meer geïnteresseerd in kegs tegen statiegeld.
https://homebrewshop.be/nl/soda-kegs/1511-soda-keg-aeb-gebruikt-189-liter.html

Oscar

Citaat van: Thamerdal op 31-08-2017  09:02 uDie zijn inderdaad handig en mooi, maar zijn tweedehands lastig te krijgen en nieuw kosten ze nogal wat. Of heb jij er een paar ter overname Oscar?

Nee..

Citaat van: Thamerdal op 31-08-2017  09:02 uAnders ben ik meer geïnteresseerd in kegs tegen statiegeld.

Dan moet je een dingetje laten maken om ze te openen. Heb ik gedaan voor een aantal 10 liter Heineken fustjes. :)

Easywoods

Citaat van: Serge VL op 31-08-2017  18:12 uhttps://homebrewshop.be/nl/soda-kegs/1511-soda-keg-aeb-gebruikt-189-liter.html

Dat zijn 18,9 liter kegs, de 9,45 liters zijn lastig gebruikt te koop te vinden  ;)

RienP

Citaat van: Thamerdal op 31-08-2017  09:02 uDie zijn inderdaad handig en mooi, maar zijn tweedehands lastig te krijgen en nieuw kosten ze nogal wat. Of heb jij er een paar ter overname Oscar? Anders ben ik meer geïnteresseerd in kegs tegen statiegeld.

Bij Candirect kun je Sodkegs voor onder de 60 euro kopen. Veel goedkoper dan dat ga je ze niet zo snel vinden.

henkie


P3SM

CiteerDan moet je een dingetje laten maken om ze te openen. Heb ik gedaan voor een aantal 10 liter Heineken fustjes. :)

Fotootje?

lier

Hoe zit dat met de houdbaarheid van je bier op het moment dat je zo'n fust in gebruikt neemt?
Kan je je tap er dan weer afhalen en een halfjaar terug in de kast zetten of moet het fust eenmaal aangeslagen ook op?

jpt

Het kan, maar je moet even opletten hoe de beveiliging werkt. Als je weet welk fust je wilt openen, dan kun je daar naar zoeken. Heineken (bajonet) schijnt het makkelijkst te openen te zijn, maar je hebt een flinke metalen staaf met een platte hoek aan het einde nodig om er doorheen te breken. Grolschfusten moet je losdraaien met een momentsleutel en dan wippen met een behoorlijke hefboom aan 2 kanten. Ze draaien allemaal tegen de klok in om te openen.  Ik heb het zelf ooit eens gedaan met een 20L Grolsch fust wat ik via zo'n wk bier + tap aanbieding heb gekocht. Na de eerste keer tappen, heb je ongeveer 2 weken voordat je bier bederft.

sunlight

Citaat van: P3SM op 01-09-2017  14:15 uFotootje?

Inderdaad ben er ook benieuwd naar.

bierfan

Citaat van: jpt op 02-09-2017  02:17 uNa de eerste keer tappen, heb je ongeveer 2 weken voordat je bier bederft.

Ik weet niet of je het nu over zelf gefusteld bier hebt, maar dat is veel langer houdbaar. ikzelf heb nog nooit meegemaakt dat het bier niet goed meer is.
En het meeste bier drink ik toch echt zelf op.  :) Dus het blijft sowieso maanden goed.

JamMasterJustin

De fusten van Heineken zijn relatief makkelijk te openen. Maar afhankelijk van fust tot fust kan het langer duren. Bij de Heineken fustjes / Sanke kegs / bajonet sluiting heb je twee stappen: (1) het losdraaien van de schroefdraad en (2) het verwijderen van de tapstang.

Stap 1: het is zo simpel als draaien, maar ook zo lastig. De fusten zijn machinaal vastgedraaid en hebben soms wat rotzooi of opgedroogd bier over de schroefdraad zitten, waardoor de stang muurvast kan lijken. Soms hebben de fusten even een korte klap nodig om 'los' te schieten om erna te kunnen draaien. Je kunt daarvoor een steenbeitel en een hamer gebruiken. Leg het fust op zijn zij. Plaats de beitel tegen één van de uitsparingen in de bajonet sluiting en geef een paar ferme klappen. Anders dan hierboven is vermeld, draaien de tapstangen die ik tot nu toe heb gezien allemaal met de klok mee (righty tighty, lefty loosy). Het slaan met hamer en beitel kun je dus het beste met de richting van de klok mee doen. Erna kun je proberen te draaien: ik gebruikte zelf eerst een elektra tangetje dat precies paste om tussen de uitsparingen te klemmen. Inmiddels gebruik ik een oude moersleutel (ik dacht maat 24; ik ben op vakantie, erna kan ik kijken). Als je de ronde buitenkanten van de moersleutel iets rechter schuurt dan kun je de sleutel rechtop in het fust plaatsen en klemmen. Aan de andere kant van de sleutel zit een gat waardoor ik een oude bandenlichter plaats voor het hefboom-effect. Dan is het simpelweg het fust klemmen (tussen je voeten?) en draaien maar.

Stap 2: als de tapstang is losgedraaid, merk je dat deze door een lipje aan de binnenkant klemt en niet is te verwijderen. Ik heb het de eerste keer geprobeerd (met succes) met verschillende schroevendraaiers en tangetjes, maar dat is een gehannes. Ik zou aanraden om de tapstang vast te zetten/houden met een loodgieterstang / waterpomptang, een twee eurocent muntstuk in de opening te plaatsen en de koppeling in het fust te plaatsen en dan in te duwen. Dan werkt als een zonnetje

Nb. Let er bij de 10 liter fustjes op dat je geen Luwa fusten hebt (te herkennen aan het kruis over de opening). Die fusten krijg je (naar mijn weten) niet open

Foto's staan ook op

http://www.brouw-bier.nl/praktijk/stappen/afvullen/fustenopenen.aspx

SanderH

Citaat van: JamMasterJustin op 09-09-2017  17:31 uDe fusten van Heineken zijn relatief makkelijk te openen. Maar afhankelijk van fust tot fust kan het langer duren. Bij de Heineken fustjes / Sanke kegs / bajonet sluiting heb je twee stappen: (1) het losdraaien van de schroefdraad en (2) het verwijderen van de tapstang.

Stap 1: het is zo simpel als draaien, maar ook zo lastig. De fusten zijn machinaal vastgedraaid en hebben soms wat rotzooi of opgedroogd bier over de schroefdraad zitten, waardoor de stang muurvast kan lijken. Soms hebben de fusten even een korte klap nodig om 'los' te schieten om erna te kunnen draaien. Je kunt daarvoor een steenbeitel en een hamer gebruiken. Leg het fust op zijn zij. Plaats de beitel tegen één van de uitsparingen in de bajonet sluiting en geef een paar ferme klappen. Anders dan hierboven is vermeld, draaien de tapstangen die ik tot nu toe heb gezien allemaal met de klok mee (righty tighty, lefty loosy). Het slaan met hamer en beitel kun je dus het beste met de richting van de klok mee doen. Erna kun je proberen te draaien: ik gebruikte zelf eerst een elektra tangetje dat precies paste om tussen de uitsparingen te klemmen. Inmiddels gebruik ik een oude moersleutel (ik dacht maat 24; ik ben op vakantie, erna kan ik kijken). Als je de ronde buitenkanten van de moersleutel iets rechter schuurt dan kun je de sleutel rechtop in het fust plaatsen en klemmen. Aan de andere kant van de sleutel zit een gat waardoor ik een oude bandenlichter plaats voor het hefboom-effect. Dan is het simpelweg het fust klemmen (tussen je voeten?) en draaien maar.

Stap 2: als de tapstang is losgedraaid, merk je dat deze door een lipje aan de binnenkant klemt en niet is te verwijderen. Ik heb het de eerste keer geprobeerd (met succes) met verschillende schroevendraaiers en tangetjes, maar dat is een gehannes. Ik zou aanraden om de tapstang vast te zetten/houden met een loodgieterstang / waterpomptang, een twee eurocent muntstuk in de opening te plaatsen en de koppeling in het fust te plaatsen en dan in te duwen. Dan werkt als een zonnetje

Nb. Let er bij de 10 liter fustjes op dat je geen Luwa fusten hebt (te herkennen aan het kruis over de opening). Die fusten krijg je (naar mijn weten) niet open

Foto's staan ook op

http://www.brouw-bier.nl/praktijk/stappen/afvullen/fustenopenen.aspx


Met de klok mee is rechtsom. Als je hem dus met de bijtel en hamer die kant op slaat, sla je hem alleen maar vaster. Ik bekijk het fust hierbij van bovenaf. Zoals je schrijft - Righty tighty, letty loosy.
Ik heb een RVS stang van een centimeter of 50 met daaraan een RVS strip gelast, die precies in de koppeling past. Daarmee kun je goed kracht zetten.
Vervolgens een eurocent in de tapopening leggen en de tapkop erin zetten en opspannen, dan wordt de beveiliging ingetrokken en kun je de tapstang er zo uit halen.

VtX

Welke manier van openen je ook gebruikt, zorg ALTIJD dat je eerst de druk uit het fust laat, je wilt gedn tapstang met een paar bar naar je hoofd krijgen!
Gewoon de tapopening met een schroevendraaier induwen is al geboeg, al kunnen er wat bierrestjes om de oren spatten.
Beter is wellicht met een tapkoppeling de druk aflaten.

JamMasterJustin

Citaat van: SanderH op 09-09-2017  18:35 uMet de klok mee is rechtsom. Als je hem dus met de bijtel en hamer die kant op slaat, sla je hem alleen maar vaster. Ik bekijk het fust hierbij van bovenaf. Zoals je schrijft - Righty tighty, letty loosy.
Ik heb een RVS stang van een centimeter of 50 met daaraan een RVS strip gelast, die precies in de koppeling past. Daarmee kun je goed kracht zetten.
Vervolgens een eurocent in de tapopening leggen en de tapkop erin zetten en opspannen, dan wordt de beveiliging ingetrokken en kun je de tapstang er zo uit halen.

Mijn excuses, je hebt gelijk!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.