Rochefort gist

Gestart door jdc, 22-12-2005 13:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Misschien ook eens meten met een hydrometer?

chthon

Citaat van: Juindorper op 07-10-2018  16:50 uMaar momenteel heb ik een brouwsel in vergisting dat wel heel ver uit gist. Het was een wort met een SG van 1090 en na 1,5 week meet ik een waarde van 8,2 brix. Na dat ik dit in voerde in BrouwHulp keek ik toch wel even heel raar op want dat staat namelijk gelijk aan een SG van 997 en het waterslot is nog steeds actief.
Het bier smaakt gelukkig uitstekend dus ik denk niet dat het komt door een infectie. Maar ik vind het wel erg vreemd. :nut:

8,2 Brix is een SG van 1,032. Is de Brix waarde die je hier plaatst juist, of is het verkeerd ingevoerd in BrouwHulp?

hansHalberstadt

Citaat van: chthon op 08-10-2018  07:33 u8,2 Brix is een SG van 1,032. Is de Brix waarde die je hier plaatst juist, of is het verkeerd ingevoerd in BrouwHulp?
8.2 Brix einde gisting komende vanaf SG=1090 levert inderdaad SG=997. Die 1032 geldt alleen als je bij wort 8.2 Brix meet. Dan is er namelijk nog geen alcohol. Dit zou inderdaad een mooie test zijn als je het met de hydrometer meet. Wel even de koolzuur verwijderen van te voren. Ben zeer benieuwd of je dan inderdaad 997 meet.

hansHalberstadt

Rochefort zou dan wel eens een saisongist kunnen zijn. Uit welk type Rochefort heb je hem opgekweekt, of gebruiken ze allemaal dezelfde gist. Dan ga ik het ook eens proberen.

Traploper

Is Wyeast Belgian Abbey 2 ook niet de Rochefort stam? Op hun website geven ze een SVG van 73 tot 77%.

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2018  07:59 uRochefort zou dan wel eens een saisongist kunnen zijn. Uit welk type Rochefort heb je hem opgekweekt, of gebruiken ze allemaal dezelfde gist. Dan ga ik het ook eens proberen.
Het was de slurry van een vorig brouwsel dat is geëindigd op 1006. De gist hier voor is opgekweekt uit de Rochefort 8 maar volgens mij gebruiken ze voor al hun bieren de zelfde gist.

Juindorper

Citaat van: Jacques op 07-10-2018  22:03 uMisschien ook eens meten met een hydrometer?
De volgende meting ga ik dat zeker doen. Ik zou bijna gaan denken dat ik een verkeerd begin SG heb genoteerd.

Juindorper

Citaat van: Traploper op 08-10-2018  08:14 uIs Wyeast Belgian Abbey 2 ook niet de Rochefort stam? Op hun website geven ze een SVG van 73 tot 77%.
Ja,dat is de zelfde gist. Ik vond het ook een opmerkelijk verschil.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2018  07:59 uRochefort zou dan wel eens een saisongist kunnen zijn. Uit welk type Rochefort heb je hem opgekweekt, of gebruiken ze allemaal dezelfde gist. Dan ga ik het ook eens proberen.

Rochefort is zeker geen saisongist. Een Rochefort heeft geen saison smaakprofiel.

Ik denk dat je bedoelt te schrijven dat je denkt dat deze gist gelet op de behaalde hoge vergistingsgraad behoort tot de var diastaticus gisten.
Naar mijn idee is dit niet het geval. Meestal wordt met deze gist niet zo'n hoge vergistingsgraad gehaald.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 08-10-2018  22:01 uRochefort is zeker geen saisongist. Een Rochefort heeft geen saison smaakprofiel.

Ik denk dat je bedoelt te schrijven dat je denkt dat deze gist gelet op de behaalde hoge vergistingsgraad behoort tot de var diastaticus gisten.
Naar mijn idee is dit niet het geval. Meestal wordt met deze gist niet zo'n hoge vergistingsgraad gehaald.
Ja var diastaticus gisten.  Vanavond eentje opgedronken Rochefort 10 (Coop had alleen die) dopje afgespoten met alcohol voor openen en nu aangeënt met appelsap. Wel vrij zwaar bier dus ben benieuwd of de gist dat overleeft heeft.

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2018  22:06 uJa var diastaticus gisten.  Vanavond eentje opgedronken Rochefort 10 (Coop had alleen die) dopje afgespoten met alcohol voor openen en nu aangeënt met appelsap. Wel vrij zwaar bier dus ben benieuwd of de gist dat overleeft heeft.
Je kan beter de Rochefort 6 nemen, zelfde gist. Minder alcohol dus vitaler en makkelijker op te kweken.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 08-10-2018  22:13 uJe kan beter de Rochefort 6 nemen, zelfde gist. Minder alcohol dus vitaler en makkelijker op te kweken.
Ja als dit niet lukt ga ik de 6 halen. Maar de Coop zit bij ons op de hoek dus even na het werk er snel langs gegaan.
Zal toch nog wel een paar levende cellen inzitten?

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2018  22:16 uJa als dit niet lukt ga ik de 6 halen. Maar de Coop zit bij ons op de hoek dus even na het werk er snel langs gegaan.
Zal toch nog wel een paar levende cellen inzitten?
Mijn ervaring is dat deze gist behoorlijk alcohol tolerant is. Hij doet het vast wel.

Juindorper

Citaat van: Juindorper op 08-10-2018  19:44 uDe volgende meting ga ik dat zeker doen. Ik zou bijna gaan denken dat ik een verkeerd begin SG heb genoteerd.
Met de hydrometer meet ik 1008.
Deze waarde ligt meer in de lijn met vorige ervaringen. Zou ik er dan echt zover langs gekeken hebben met het begin SG? :-\

hansHalberstadt

Met SG=1008 en 8.2 Brix kom ik op een begin SG van 1066, 7.97vol% alcohol. Dat is nogal iets anders dan 1090. Er lijkt dus ergens iets niet te kloppen. 

brouwerwaldonk

Voor diegenen die het intereseert hier kan je de echte Rochefort gist uit de brouwkamer van de brouwerij bekomen;
De gist wordt opgekweekt uit een kolonie in een flesje met 11 ml steriel wort.
Afgehaald komt een flesje op 2 euro + 1 euro statiegeld voor het flesje met dop.

 

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-10-2018  07:14 uVoor diegenen die het intereseert hier kan je de echte Rochefort gist uit de brouwkamer van de brouwerij bekomen;
De gist wordt opgekweekt uit een kolonie in een flesje met 11ml steriel wort.
Afgehaald komt een flesje op 2 euro + 1 euro statiegeld voor het flesje met dop.

 
Maar is de gist die voor de nagisting gebruikt wordt dezelfde?

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 11-10-2018  13:20 uMaar is de gist die voor de nagisting gebruikt wordt dezelfde?
Dat weet ik helaas niet zeker, maar vermoed van niet.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-10-2018  15:18 uDat weet ik helaas niet zeker, maar vermoed van niet.
Antwerpen Nijmegen ligt net te ver uit elkaar. Zou het een optie zijn als ik jou een schuine buis opstuur om door jou aan te laten enten in een aan mijzelf geadresseerde gefrankeerde envelop? Of iemand moet kunnen aangeven dat het wel de originele gist is. dan kan ik het gewoon uit een flesje opkweken natuurlijk. 

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 10-10-2018  23:53 umet SG=1008 en 8.2 Brix kom ik op een begin SG van 1066, 7.97vol% alcohol. Dat is nogal iets anders dan 1090. Er lijkt dus ergens iets niet te kloppen.
BrouwHulp komt dan aan 1073.  :-\  Maar de refractometer geeft nu op eens een hogere waarde aan van 8,8 brix.
Vermoedelijk heb ik 1080 aangezien voor 1090? Of misschien is mijn refractometer niet meer in orde? 1088 was verwacht in ieder geval.

Ik zal alle metingen maar als ongeldig beschouwen. Het enige dat ik nu nog zeker weet is dat ie binnenkort de fles in gaat.

hansHalberstadt

Volgens deze link:
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier
zou de Rochefort uit de fles gewoon de hoofdgist zijn en Wyeast #1762 Abbey II


Brouwerij / Bieren   Opkweekbaar   Gist hoofdgisting   Bottelgist   Opmerkingen / Alternatief Wyeast
Rochefort 6, 8 en 10   X                   X                                      Wyeast #1762 Abbey II

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2018  22:06 uVanavond eentje opgedronken Rochefort 10 (Coop had alleen die) dopje afgespoten met alcohol voor openen en nu aangeënt met appelsap. Wel vrij zwaar bier dus ben benieuwd of de gist dat overleeft heeft.

Inmiddels de gist opgekweekt uit het '10' flesje. het duurde een dag of 4 voordat de gisting begon. Daarna met een uitgegloeide entnaalt een beetje op kweek gezet. 2x reingestreken en toen op schuine buis gezet vanavond.






Jacques

Gisteren heb ik gebrouwen. Een quadrupel. Het bier is geënt met deze gist. Dat wil zeggen Wyeast 1762 waarvan bekend is dat deze afkomstig is van Rochefort.

Vandaag kwam om 17:00 uur een enorme zwavelgeur uit het vat. Ongekend sterk. Het lang geleden dat ik dit zo intens waargenomen heb. Inmiddels is de intensiteit van de geur minder geworden.

Uit ervaring weet ik dat ik mij niet druk hoeft te maken. Ook de gist van Westmalle geeft veel zwavelgeur tijdens de vergisting. In het uiteindelijke bier is daar weinig van terug te vinden.

Koen S

Ze noemen hen niet voor niks Mestwalle.  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-10-2018  22:10 uGisteren heb ik gebrouwen. Een quadrupel. Het bier is geënt met deze gist. Dat wil zeggen Wyeast 1762 waarvan bekend is dat deze afkomstig is van Rochefort.

Vandaag kwam om 17:00 uur een enorme zwavelgeur uit het vat. Ongekend sterk. Het lang geleden dat ik dit zo intens waargenomen heb. Inmiddels is de intensiteit van de geur minder geworden.

Uit ervaring weet ik dat ik mij niet druk hoeft te maken. Ook de gist van Westmalle geeft veel zwavelgeur tijdens de vergisting. In het uiteindelijke bier is daar weinig van terug te vinden.
Ben benieuwd. Gelijk dan een mooie test om te zien of het de hoofdgist is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.