Kleurstof toevoegen

Gestart door Heisenberg, 12-11-2018 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heisenberg

Hahahaaaaa. Ik wil eigenlijk een keer blauw bier brouwen. Waarom? Mijn profielnaam is Heisenberg. Ik ben een groot fan van de serie Breaking Bad. De hoofdrolspeler (Mr. White, aka Heisenberg) kookt Chrystal Meth. Die is ook blauw gekleurd. Zou best geinig zijn om een keer een blauw biertje te kunnen brouwen, gewoon voor de fun! Verder heb ik niks met drugs in welke vorm dan ook al heb ik me laten vertellen dat het drinken van bier erger zou zijn dan bijvoorbeeld het roken van een joint. Geef mij toch maar een biertje!!!

Ik rook elektrisch. Ook Heisenberg getint:


Die blauwe Smurfenkleur bedoel ik dus...

knifeman

Blauwe kleurstofjes genoeg te vinden (bakker voor kleuren fondant). Zou wel enkel toevoegen na bottelen... alleen... als je blauw bij geel bier doet krijg je groen ! Kan je meteen medoen met sint patricks day ;)

joenedu

Het moet mogelijk zijn, maar hoe... geen idee. Blauwe kleurstof met geel bier wordt groen inderdaad!
Zie hier.

Heisenberg

Citaat van: joenedu op 12-11-2018  11:58 uHet moet mogelijk zijn, maar hoe... geen idee. Blauwe kleurstof met geel bier wordt groen inderdaad!
Zie hier.
Hahahahaaaaaa. Gaaf!!!!!

MikeG

Citaat van: Heisenberg op 12-11-2018  11:48 uHahahaaaaa. Ik wil eigenlijk een keer blauw bier brouwen. Waarom? Mijn profielnaam is Heisenberg. Ik ben een groot fan van de serie Breaking Bad. De hoofdrolspeler (Mr. White, aka Heisenberg) kookt Chrystal Meth. Die is ook blauw gekleurd. Zou best geinig zijn om een keer een blauw biertje te kunnen brouwen, gewoon voor de fun! Verder heb ik niks met drugs in welke vorm dan ook al heb ik me laten vertellen dat het drinken van bier erger zou zijn dan bijvoorbeeld het roken van een joint. Geef mij toch maar een biertje!!!


Die blauwe Smurfenkleur bedoel ik dus...

Ik hoop niet dat jij die 18 mg nicotine er ook bij gaat mikken?  :lol:


MikeG

Citaat van: joenedu op 12-11-2018  11:58 uHet moet mogelijk zijn, maar hoe... geen idee. Blauwe kleurstof met geel bier wordt groen inderdaad!
Zie hier.

Als je een heel licht en blond biertje brouwt en er genoeg blauw bij mikt dan wordt het waarschijnlijk lichtblauw van kleur

Heisenberg

Citaat van: MikeG op 12-11-2018  13:44 uIk hoop niet dat jij die 18mg nicotine er ook bij gaat mikken??  :lol:
Als het écht moet kan er 98 mg nicotine in, maar nee, laten we dat maar niet doen hè?
 :brouwen: :biersmile: :proost: :nut:

 :degroeten:

hansHalberstadt

Bier is normaal geel tot bruin van kleur. Dat komt omdat vrijwel al het blauwe licht wordt tegengehouden. Om een bier blauw te maken moet je juist alleen blauw licht doorlaten en al het andere licht tegenhouden. Da lukt je denk ik niet omdat zelfs bij een licht bier als pils al bijna 75% van het blauwe licht wordt tegengehouden.Dat betekent dus dat je om te beginnen al kleurstof moet toevoegen die ook rood en groen lcht voor 75% tegenhoudt. en dat krijg je grijs bier. en dan blauwe kleurstof erbij levert grijs bier met een blauw tintje.
Als je dat zelfde truukje zou doen bij een donker bier waarbij al he blauwe licht al wordt tegengehouden dan zou je alleen nog maar zwart bier kunnen maken.

hansHalberstadt

Pilskleur

Kleurstof toegevoegd maakt het bier grijs

Dan moet je deze kleur kleurstof toevoegen

En dan nog blauwe kleurstof om het nog wat meer blauw te geven aan het grijs

ps eea kom erop neer dat je de juiste verhouding magenta en cyaan kleurstof moet toevoegen. Dat zijn de kleuren uit een printercartridge (maar die zijn giftig)
magenta

Cyaan


knifeman


Jacques

Citaat van: Heisenberg op 12-11-2018  11:48 uHahahaaaaa. Ik wil eigenlijk een keer blauw bier brouwen.
...
Die blauwe Smurfenkleur bedoel ik dus...

Je bent niet de eerste die dit graag wou hebben. De nodige jaren geleden was er een forumlid die die ook wilde.
Zoals zo veel voor al gemeld hebben krijg je groen bier. Dat was op zich ook wel grappig destijds maar niet de bedoeling. Het bier zelf smaakte er niet minder om ondanks het feit dat je bier ook proeft met je ogen...

haicoterbeek


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-11-2018  09:32 uJe bent niet de eerste die dit graag wou hebben. De nodige jaren geleden was er een forumlid die die ook wilde.
Zoals zo veel voor al gemeld hebben krijg je groen bier. Dat was op zich ook wel grappig destijds maar niet de bedoeling. Het bier zelf smaakte er niet minder om ondanks het feit dat je bier ook proeft met je ogen...
Als je blauw toevoegt krijg je groen bier, maar als je het juiste mengsel van cyaan en magenta toevoegt krijg je grijs bier of grijs-blauw, dus blauwe tint moet kunnen.

knifeman

Hiese... blauwe wijn gevonden...

wiliam

Citaat van: knifeman op 28-11-2018  22:40 uHiese... blauwe wijn gevonden...
Brandspiritus of koelvloeistof ??? Dit is dus het verhaal van, "het oog wil ook wat" Spiritus, glycol, of pisang ambon, alle 3 in mijn ogen vergif. Toevoegen van kleurstof kan zelden smaakneutraal zijn, omdat de ogen dus meeproeven.


Pappa-M

Beetje spelen met roze en blauwe voedselkleurstof en ik heb blauw bier kunnen maken.

Het recept:
- 50% Hertog Jan pils
- 50% water
- 1 druppel roze kleurstof
- 2ml blauwe kleurstof

De eerste pogingen ware te donker , dus heb ik water toegevoegd om het lichter te krijgen.
Als ik dit echt wil maken, dan zal ik een heel licht geel bier moeten maken.

Met alleen blauwe kleurstof krijg je inderdaad alleen groen bier. De gouden tip is de toevoeging van magenta (roze).

De voedselkleurstof heb ik gekocht bij een Chinese supermarkt.


hansHalberstadt

Citaat van: pappa-m op 02-12-2018  14:06 uDe gouden tip is de toevoeging van magenta (roze).

Leuk dat je dit echt in de praktijk hebt geprobeerd en ook leuk om te zien dat het overeen komt met mijn gedachtenspinselse vanuit de EBC comparator en kleurentheorie.

Wildor

Nu wachten op blauw bier van Heisenberg!

:proost:

William

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.