Tripel

Gestart door Jules, 29-08-2017 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jules

Citaat van: lier op 09-09-2017  09:23 uIK maak altijd een starter met een wyeastpak. Ik gebruik moutextract poeder met water (verhouding 1 op 10) ff 10 min koken om te steriliseren afkoelen tot 20grC en dan geactiveerde smackpak erbij en beluchten met een aquarium pompje met zon bruissteentje.

Als BrouwHulp zegt dat ik 1,5 ltr nodig heb, begin ik met 0,5 ltr en voeg de volgende dag 1ltr toe nogmaals 24 beluchten en dan brouwen.
Zal misschien niet de beste methode zijn maar sinds ik het zo doe verlopen mijn vergistingen keer op keer goed en is de hoofdvergisting ook eerder voorbij.

succes
Wat ik weet van starters maken is dit op zich ook een goede methode.
Als je dit zo invult in BrouwHulp zie je ook dat je flink vermeerderd op die manier.
Of het genoeg is is natuurlijk afhankelijk van sg en aantal liters van je bier dat je wilt vergisten.

Voeg je nog gistvoeding of olijfolie toe (druppeltje)?

Mvg J

lier

Citaat van: Jules op 09-09-2017  09:29 uVoeg je nog gistvoeding of olijfolie toe (druppeltje)?

Mvg J

Ik voeg niks toe, het druppeltje olijfolie is nieuw voor mij.

Gistvoeding en waterbehandeling staat nog op mijn to do lijstje ^-^

Knobby

Gistvoeding is toch redelijk essentieel voor vitale gist. Zie het als vitaminen.
Drupje olijfolie doe ik vooral om de schuimvorming in de starter wat tegen te gaan.
Olijfolie kan ook als vervanger van beluchting dienen, daar de sterolen die gist nodig heeft voor een goede celwand uit olijfolie gevormd kunnen worden (normaal heeft gist zuurstof nodig om deze zelf te maken, maar met olijfolie dus niet).

lier

Welke gistvoeding is dat aan te raden? En in welke hoeveelheid?

Jacques

Citaat van: lier op 10-09-2017  20:03 uWelke gistvoeding is dat aan te raden? En in welke hoeveelheid?

Voor het brouwen van bier is de Wyeast Nutrient Blend aan te raden. Je kunt ook Servomyces Yeast Nutrient gebruiken. Dat is de tegenhanger van White Laps.

Gebruik 1 gram per 10 liter wort. Het is handig om een nauwkeurige weegschaal aan te schaffen voor het doseren. Als je die via E-bay koopt hoeft dat niet veel te kosten.

Martijn0172

Concreet betekent het toevoegen van gistvoeding een snellere vergisting en een verlaagde kans op een verstokte vergisting neem ik aan?

lier

Citaat van: Jacques op 10-09-2017  20:22 uBoor het brouwen van bier is de Wyeast Nutrient Blend aan te raden. Je kunt ook Servomyces Yeast Nutrient gebruiken. Dat is de tegenhanger van White Laps.

Gebruik 1 gram per 10 liter wort. Het is handig om een nauwkeurige weegschaal aan te schaffen voor het doseren. Als je die via E-bay koopt hoeft dat niet veel te kosten.

Zet op de bestellijst, bedankt

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 10-09-2017  21:23 uConcreet betekent het toevoegen van gistvoeding een snellere vergisting en een verlaagde kans op een verstokte vergisting neem ik aan?

De snelheid van vergisting wordt vooral bepaald door de hoeveelheid geënte gist en de vergistingstemperatuur. Door gistvoeding te gebruiken bij een starter krijg je meer gistcellen. Daarom is gistvoeding een belangrijk ingrediënt bij een giststarter.

Bij een gestokte vergisting kun je het beste een giststarter maken met de gist die er mee opgehouden is. Belucht die goed en geef de hoeveelheid gistvoeding voor de gehele batch.

Je kunt ook gistvoeding geven voordat je het wort geënt hebt. Belucht in dat geval het wort goed voordat je de gist ent. Door het beluchten en de gistvoeding krijg je meer gistgroei.

PeterEngeltje

Citaat van: lier op 04-09-2017  22:54 uJe hebt inderdaad gelijk met een simpel recept beginnen en vandaar verder. Voorlopig staat er nog een weizen en een ipa met vrienden op de planning, ingredienten reeds in huis. misschien ga ik daarna me wel weer eens wagen aan een tripel.

Zoek ik hier een lekker simpel recept en vraag ik jullie mening alvorens te brouwen ;)

Ik ben benieuwd of je inmiddels al een Tripel hebt gebrouwen en hoe die was.
Ik wil dit jaar na lange tijd ook weer eens een Tripel brouwen.
Karmeliet is mijn favoriet, een kloonrecept is welkom.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.