Tripel

Gestart door Jules, 29-08-2017 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jules

Citaat van: lier op 01-09-2017  23:48 uIk vind een tripel bier nog steeds het moeilijkste om te brouwen op de een of andere manier hoewel ik nog nooit een pilsner heb gebrouwen, daar ligt dus nog een uitdaging.

Ik hoor graag hoe het resultaat is geworden, misschien doe ik dan weer eens een tripel poging
Waarom eigenlijk?

Als ik aan moeilijk denk denk ik meer aan een goede weizen, lambic of zo als zijnde moeilijk.

Wat is voor jou de moeilijkheid aan een tripel?

Mvg J

lier

Durf het niet te zeggen, worden op de een of andere manier voor mijn gevoel te zoet en slecht doordrinkbaar.
Als ik ze naast een commerciele tripel zet denk ik zo groot is het verschil niet, maar voldoende om niet tevreden over mezelf te zijn.

Vorige tripel:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk17
Naam receptKarmeliet
Brouwdatum23-07-2017
BierstijlTripel
Volume23,0 l
Begin SG1,077 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)26 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,50 lWater uit Zutphen
10,64 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,60 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC63,1 %
1,15 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC15,8 %
0,51 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC6,9 %
0,23 kgGoldSwaen Munich LightDe Swaen90 EBC3,2 %
0,81 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC11,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,3 l/kg
Beta-amylase62,0 °C20 min.30 min.3,3 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.2 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
23,0 gChallengerbellen6,0%first wort hop19,1 IBU
46,0 gHallertau Hersbrucker bellen2,2%10 min.2,6 IBU
46,0 gSaazbellen3,3%10 min.3,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,30 gIers mosklaringsmiddelkoken
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
8,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l + 1,5 l getrapte starterTrappist High Gravity (3787)bovengist

Naar een prijswinnend recept van hier, beetje aangepast naar mijn voorraad, gewoon niet lekker geworden.

Gelukkig heb ik nog een ipa waar ik erg tevreden over ben om de pijn te verzachten en misschien is de smaak over een maandje wel verbeterd.

Jules

Citaat van: lier op 03-09-2017  23:09 uDurf het niet te zeggen, worden op de een of andere manier voor mijn gevoel te zoet en slecht doordrinkbaar.
Als ik ze naast een commerciele tripel zet denk ik zo groot is het verschil niet, maar voldoende om niet tevreden over mezelf te zijn.

Vorige tripel:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk17
Naam receptKarmeliet
Brouwdatum23-07-2017
BierstijlTripel
Volume23,0 l
Begin SG1,077 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)26 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,50 lWater uit Zutphen
10,64 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,60 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC63,1 %
1,15 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC15,8 %
0,51 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC6,9 %
0,23 kgGoldSwaen Munich LightDe Swaen90 EBC3,2 %
0,81 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC11,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,3 l/kg
Beta-amylase62,0 °C20 min.30 min.3,3 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.2 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
23,0 gChallengerbellen6,0%first wort hop19,1 IBU
46,0 gHallertau Hersbrucker  bellen2,2%10 min.2,6 IBU
46,0 gSaazbellen3,3%10 min.3,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,30 gIers mosklaringsmiddelkoken
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
8,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l + 1,5 l getrapte starterTrappist High Gravity (3787)bovengist

Naar een prijswinnend recept van hier, beetje aangepast naar mijn voorraad, gewoon niet lekker geworden.

Gelukkig heb ik nog een ipa waar ik erg tevreden over ben om de pijn te verzachten en misschien is de smaak over een maandje wel verbeterd.
Ok. Tja voor doordrinkbaarheid misschien de munich eruit?
Koriander en sinaasappelschil zou ik persoonlijk meer in een grand cru stoppen.
(Die vond ik vroeger erg lekker)

Mijn benadering zou zijn, pilsmout en suiker, en een niet al te complexe hopgift. En dan vandaar uit beginnen het recept bij te stellen. Lijkt me makkelijker dan in een complexere moutstort correcties aan te brengen.

Zelf ben ik altijd het meest tevreden over mijn bieren die de eenvoudigere recepturen hebben. De complexere vind ik altijd wel iets in wat me minder bevalt.

Ps, de vergisting is goed op gang. Ik heb gister een monster genomen en 24 uur na pitchen gist op 1060.
Vier ruikt erg lekker, is nog superzoet maar smaakt veelbelovend. Schuimkraag is erg mooi. Al met al heb ik goeie verwachtingen van dit recept.

Mvg J


Jacques

Citaat van: Jules op 04-09-2017  09:25 uKoriander en sinaasappelschil zou ik persoonlijk meer in een grand cru stoppen.
(Die vond ik vroeger erg lekker)

Grand Cru Hoegaarden bedoel je denk ik.

Even een stukje geschiedenis.
Grand Cru Hoegaarden was in feite niets anders dan een high gravity brew van Hoegaarden witbier.
Dit bier wordt tegenwoordig verkocht als Leffe Tripel. Op de website van dit bier kun je zien dat bij dit bier koriander en sinaasappelschillen worden gebruikt.
Sinds het op de markt komen van Leffe Tripel (ruim 30 jaar geleden) denken veel mensen dat koriander en sinaasappelschillen in een tripel thuis horen...
Het recept van Leffe Tripel heeft niets van doen met een abdij en naar mijn idee ook niet veel met een tripel. Het is niets anders dan een zwaar witbier. Doordat het stuk zwaarder is dan een witbier heeft het veel meer vergistingsproducten in de vorm van hogere alcoholen en esters.

Jules

Ik bedoelde inderdaad Hoegaarden Grand Cru. Al heel lang niet meer gehad, en ook geen Leffe tripel wat dat aangaat. Ik vond die wel lekker, maar geen typische tripel. Dan denk ik meer aan bv Westmalle. (Die ik wisselend ervaar, soms lekker soms niet, meestal door het grove bubbels gevoel :D ) (dat het in de mond teveel schuimt zeg maar)

Maar we (ik) dwalen af.
Dat Leffe tripel Hoegaarden Grand Cru is wist ik niet.

MvG J


Jules

Citaat van: Jacques op 01-09-2017  22:59 uKlopt. Maar Karmeliet is niet het voorbeeld van een klassieke tripel. Het is meer een zwaar witbier...
Persoonlijk kan ik een Karmeliet niet waarderen. Westmalle tripel daarentegen wel. Ik heb niet zo veel met witbier en weizen. Ik weet dat heel veel anderen dat wel hebben.
ik vind de Karmeliet een van de betere bieren (los van of het een tripel is: volgens de bjcp geen typische tripel)
ik vind hem goed omdat voor mijn smaak het bier erg goed in balans is: bitter - zoet - alcohol - hop etc.
Kwestie van smaak :)

lier

Je hebt inderdaad gelijk met een simpel recept beginnen en vandaar verder. Voorlopig staat er nog een weizen en een ipa met vrienden op de planning, ingredienten reeds in huis. misschien ga ik daarna me wel weer eens wagen aan een tripel.

Zoek ik hier een lekker simpel recept en vraag ik jullie mening alvorens te brouwen ;)

Jules

Citaat van: lier op 04-09-2017  22:54 uJe hebt inderdaad gelijk met een simpel recept beginnen en vandaar verder. Voorlopig staat er nog een weizen en een ipa met vrienden op de planning, ingredienten reeds in huis. misschien ga ik daarna me wel weer eens wagen aan een tripel.

Zoek ik hier een lekker simpel recept en vraag ik jullie mening alvorens te brouwen ;)
Genoeg mensen hier die je gaan helpen bij je recept!

Succes met de weizen en ipa!

Mvg J

lier


Jules

Hmmmmm

De eerste dagen is het sg snel gedaald naar 1042. Temp eerste 2 dagen 18, daarna 19 graden.
Nu is sg in 2 dagen van 1042 naar 1040 gezakt. Veel te langzaam.

Ik heb de temp ingesteld op 20 graden en hoop een opleving te zien.

Kan dit liggen aan een te lage enting? En komt dit nog goed?

Mvg J

Jacques

Citaat van: Jules op 07-09-2017  11:14 uHmmmmm

De eerste dagen is het sg snel gedaald naar 1042. Temp eerste 2 dagen 18, daarna 19 graden.
Nu is sg in 2 dagen van 1042 naar 1040 gezakt. Veel te langzaam.

Ik heb de temp ingesteld op 20 graden en hoop een opleving te zien.

Kan dit liggen aan een te lage enting? En komt dit nog goed?

Dit kan zeker komen door onder-enting. De gist moet zich dan meerdere keren delen. Na een x aantal delingen is er een tekort aan sterolen terwijl er een tekort aan voedingstoffen voor de gist ontstaat. Vandaar dat nieuwe gist toevoegen vaak niet werkt in dit soort gevallen.
Het beste kun je starter maken waaraan je een complexe gistvoeding hebt toegevoegd zoals Wyeast nutrient blend. Belucht de starter goed zodat de gist onverzadigde vetzuren kan aanmaken en sterolen. Je hoeft geen gist te kopen. Je kunt gist onder in het gistvat oogsten en deze gebruiken voor de starter. Als de starter goed actief is kun je die toevoegen aan het bier. Grote kans dat het dan goed gaat komen.

Jules

Bedankt voor de tip!

De enting was 11.5 gr T58 op 22 liter a 1079...

Hoe kan ik het best berekenen of dit genoeg is?

Mvg J

elBieros

mr.malty geeft wel een goede indicatie qua gisthoeveelheid  :duimop:

Jacques


Jules

Citaat van: Jacques op 07-09-2017  22:35 uInderdaad. Mr Malty is je vriend.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

De link leidt naar een pagina waar ik iets kan kopen voor een iphone of een android telefoon...
Is er geen HTML versie?

MvG J

elBieros

Op een PC werkt de link wel... voor ipad/iphone moet je de app kopen helaas  ::)

Jules

Citaat van: elBieros op 08-09-2017  12:05 uOp een PC werkt de link wel... voor ipad/iphone moet je de app kopen helaas  ::)
Op mijn pc niet [emoji45]

Mvg J

elBieros

Adobe Flash Player inschakelen of updaten? Internet Explorer proberen ipv Chrome? :bijdrage_forum:

Jules

Citaat van: elBieros op 08-09-2017  13:02 uAdobe Flash Player inschakelen of updaten? Internet Explorer proberen ipv Chrome? :bijdrage_forum:
Ga ik eens proberen!
Op firefox en chrome zelfde resultaat...
 Zal eens kijken voor updates

Bedankt voor de tip!

Mvg J

Jules

Oes, ik bedoelde met firefox en Internet Exploder.

Met chrome werkt het wel!

Volgens malty een half zakje te weinig [emoji26]

Vanavond nog maar eens meten en dan kijken.
Materiaal om gist op te kweken heb ik niet...

Mvg J

Jules

Citaat van: Jacques op 07-09-2017  21:12 uDit kan zeker komen door onder-enting. De gist moet zich dan meerdere keren delen. Na een x aantal delingen is er een tekort aan sterolen terwijl er een tekort aan voedingstoffen voor de gist ontstaat. Vandaar dat nieuwe gist toevoegen vaak niet werkt in dit soort gevallen.
Het beste kun je starter maken waaraan je een complexe gistvoeding hebt toegevoegd zoals Wyeast nutrient blend. Belucht de starter goed zodat de gist onverzadigde vetzuren kan aanmaken en sterolen. Je hoeft geen gist te kopen. Je kunt gist onder in het gistvat oogsten en deze gebruiken voor de starter. Als de starter goed actief is kun je die toevoegen aan het bier. Grote kans dat het dan goed gaat komen.
Jacques, of anderen, is het een optie om een starter te maken met een zakje T58 van het bier, zeg 0,5 liter, deze beluchten door schudden, de volgende dag opschalen naar een of anderhalve liter, en de derde dag te doseren?? Uiteraard met wat gistvoeding.

Of moet ik anders te werk gaan?

Mvg J

Koen S

Citaat van: Jules op 08-09-2017  19:28 uJacques, of anderen, is het een optie om een starter te maken met een zakje T58 van het bier, zeg 0,5 liter, deze beluchten door schudden, de volgende dag opschalen naar een of anderhalve liter, en de derde dag te doseren? Uiteraard met wat gistvoeding.

Of moet ik anders te werk gaan?

Mvg J

Gewoon 2 zakjes kopen.

lier

Ben je bang dat de gist onvoldoende O2 heeft gehad?

Ik heb altijd begrepen dat ja als de vergisting eenmaal is gestart, geen zuurstof meer mag toevoegen ivm oxidatie. Aangezien CO2 zwaarder is als O2 is de zuurstof ook het eerste wat je uit je vergistingstank drukt. Je hebt al een behoorlijke vergisting gehad dus starter lijkt uit den boze, misschien inderdaad extra zakje gist erbij strooien.
Emmer even goed schudden en temperatuur 2 graden of zo verhogen wil ook wel eens helpen om de vergisting weer op gang te krijgen.

succes in elk geval

Jules

De temp heb ik naar 20 graden verhoogd. De activiteit is iets toegenomen en in een dag weer 2 sg punten gezakt.

Volgens mrmalty had ik 1,5 zakjes t58 moeten gebruiken, ik had er maar een (verkeerd besteld)

Daarnaast belucht ik mijn wort niet als ik het in het gistvat doe, ik laat het normaal via een soort vergiet kletteren om lucht in te slaan, dat is nu ook niet gebeurd dus ik denk inderdaad te weinig zuurstof in het wort.

Volgende keer mijn luchtpompje een uurtje in het wort doen om te beluchten...

Nu wil ik een starter proberen te maken. Ik heb wat spullen daarvoor besteld, ook voor de toekomst (2 pakken Wyeast vind ik toch erg duur voor een brouwsel ;) )

Mvg J

lier

IK maak altijd een starter met een wyeastpak. Ik gebruik moutextract poeder met water (verhouding 1 op 10) ff 10 min koken om te steriliseren afkoelen tot 20grC en dan geactiveerde smackpak erbij en beluchten met een aquarium pompje met zon bruissteentje.

Als BrouwHulp zegt dat ik 1,5 ltr nodig heb, begin ik met 0,5 ltr en voeg de volgende dag 1ltr toe nogmaals 24 beluchten en dan brouwen.
Zal misschien niet de beste methode zijn maar sinds ik het zo doe verlopen mijn vergistingen keer op keer goed en is de hoofdvergisting ook eerder voorbij.

succes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.