Tips voor variatie in brouwen

Gestart door Brouwerijke, 28-08-2017 12:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerijke

Ik ben nu al een tijdje aan het brouwen, maar ik wil natuurlijk niet elke keer het recept aanhouden het is leuker om te varieren. Nu heb ik laatst arsegan weizener gebruikt en deze vond ik erg smaakvol. Ondanks dat het erg bitter was in de nasmaak.

Daarom mijn vraag:
Hebben mensen tips voor bierkits te "verbeteren". zoals het arsegan weizener hoe kan ik daar andere smaken aan geven?
Dit geld ook voor de bierblikken van het merk Brewferm.

Graag het biertje met het merk en welke tip je zou geven om het te "verbeteren"en hoe je dat gedaan hebt.


Aman (Brouwerijke)

Brambo

Zo vlug mogelijk zelf recepten maken en brouwen. Dat was mijn verbetering en ik vond het geslaagd. [emoji2]


Brouwerijke

Ja, dan kan ik nu een hele domme vraag stellen, van hoe ik dat het beste kan doen. Hoe zorg ik ervoor dat je het bier een andere smaak geeft. zoals banaan als voorbeeld moet je je smaakstoffen kopen en toevoegen? Of met natuurlijke producten te werk gaan en hoe?

Ik hoorde dat je citroenschillen erin kan doen zodat het natuurlijk de citroensmaak krijgt, maar het lijk me dat dat niet zo werkt met bananen of andere producten? Of is dat wel zo?

Ik ben overal zelf uitgekomen maar dit is even een struggle puntje.


Aman (Brouwerijke)

RienP

Variëren met de blikken pakketen kan op verschillende manieren:

- Kies verschillende gistsoorten.
- Kies een hopsoort die je leuk lijkt en dryhop een bier.
- Zoals je zelf aangaf: probeer eens fruit.

Eigenlijk is alles mogelijk. Het belangrijkste wat je bij jezelf dan moet afvragen is: passen de smaken bij elkaar.

Esterenbrouw

Brouwerijke, zo snel mogelijk bij een amateur brouwvereniging aansluiten en daar kennis opdoen.

Meld hier in welke regio je woont en de adviezen zullen volgen bij welke club je het beste aan kunt sluiten.

Knobby

Citaat van: Brouwerijke op 28-08-2017  12:26 uJa, dan kan ik nu een hele domme vraag stellen, van hoe ik dat het beste kan doen. Hoe zorg ik ervoor dat je het bier een andere smaak geeft. zoals banaan als voorbeeld moet je je smaakstoffen kopen en toevoegen? Of met natuurlijke producten te werk gaan en hoe?

Ik hoorde dat je citroenschillen erin kan doen zodat het natuurlijk de citroensmaak krijgt, maar het lijk me dat dat niet zo werkt met bananen of andere producten? of is dat wel zo?

Ik ben overal zelf uitgekomen maar dit is even een struggle puntje.


Aman (Brouwerijke)
In veel gevallen komt een smaak niet in het bier door dat spul er in te stoppen, maar door de gebruikte basisingrediënten juist te kiezen.
Chocolade, koffie, karamel en dergelijke komen van mout. Banaan, fruitigheid, karakteristieke saisonsmaak ed. komt van de juiste gist bij de juiste temperatuur. Tropisch fruit etc komt van hop.
Uiteraard kan je ook vruchten en weet ik wat in het bier gooien, maar dat is zeker niet de enige (of eerste) manier om bepaalde smaken in het bier te krijgen. In weizen zit geen echte banaan, maar de juiste weizen gist, bij de juiste temperatuur geeft die banaansmaak aan het bier.

Brouwerijke

Kijk heel erg bedankt! Ik voelde me ook echt een domme vraag stellen. Ik ga die pakketten opmaken en even investeren in een schrootmolen en andere attributen om "echt" te gaan brouwen. Maar ik vond het wel fijn om een begin te hebben.



Knobby

Citaat van: Brouwerijke op 29-08-2017  12:55 uKijk heel erg bedankt! Ik voelde me ook echt een domme vraag stellen. Ik ga die pakketten opmaken en even investeren in een schrootmolen en andere attributen om "echt" te gaan brouwen. Maar ik vond het wel fijn om een begin te hebben.
Je moet nooit bang zijn om te vragen.
Maar veel antwoorden kan je hier al vinden door te zoeken of de tags te gebruiken.

lier

ik zou een brouwcursus doen bij een gilde in de buurt, je leert er moutbrouwen waar je op moet letten etc en nog veel belangrijker je leert andere brouwers kennen.
Je bent dan niet meer gebonden aan standaardpakketten en kan soms met wat hulp van hier lekker aan de slag, met of zonder citroenschil ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.