Zink in bier

Gestart door muldereric, 26-08-2017 18:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterEngeltje

Citaat van: McMelloW op 29-08-2017  22:49 uOK, terug naar het begin. De verzinkte verfmenger uit de bouwmarkt gebruiken voor een whirlpool. Je hebt ze ook met poedercoating.

Als ik na het koken, een whirlpool doe van 5 min met een verzinkte verfroerder. Hoeveel zink heb ik dan in mijn bier? Of is dit onmeetbaar weinig?

Dag Mello,
Deze vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Temperatuur, pH wort, contacttijd, oppervlakte verfmenger en volume wort zijn een aantal factoren die de uiteindelijk zink concentratie beïnvloeden.
En let op, ergens is geroepen dat meer dan 0,6 Mg/l zink de gisting juist remt.

McMelloW

Citaat van: PeterEngeltje op 29-08-2017  23:01 uDag Mello,
Deze vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Temperatuur, pH wort, contacttijd, oppervlakte verfmenger en volume wort zijn een aantal factoren die de uiteindelijk zink concentratie beïnvloeden.
En let op, ergens is geroepen dat meer dan 0,6 Mg/l zink de gisting juist remt.

Dat moet er 12-15 mg in 5min tijd loslaten van de verfmenger. Dat is wel erg veel

PeterEngeltje

Citaat van: McMelloW op 29-08-2017  23:05 uDat moet er 12-15 mg in 5min tijd loslaten van de verfmenger. Dat is wel erg veel

Ik weet niet hoe groot die verfmenger is.
Toen ik bij Vitens werkte deden we lang geleden (jaren 80 vorige eeuw, toen heette het nog WMN) koper en lood proeven. Dat waren proeven om te onderzoeken hoeveel koper of lood er uit dergelijke waterleidingen in stilstaand drinkwater oploste. Ja, in de jaren 80 vorige eeuw bestonden er nog loden drinkwaterleidingen.
Voornamelijk in huizen zelf. Dus voor de watermeter.

Ik ken de getallen niet meer precies, maar ik weet nog wel dat het hoge concentraties waren.
En voor zink verwacht ik ook een aardige opname in water (lees wort). Hoeveel: meten is weten.

Jacques

Citaat van: McMelloW op 29-08-2017  22:49 uOK, terug naar het begin. De verzinkte verfmenger uit de bouwmarkt gebruiken voor een whirlpool. Je hebt ze ook met poedercoating.

Als ik na het koken, een whirlpool doe van 5 min met een verzinkte verfroerder. Hoeveel zink heb ik dan in mijn bier? Of is dit onmeetbaar weinig?

Dat is niet te zeggen. Is van heel veel factoren afhankelijk. Belangrijke factoren zijn pH, tijd en temperatuur. Maar ook de snelheid van roeren, grootte van de roerder en hoeveelheid wort spelen een rol.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.