Zink in bier

Gestart door muldereric, 26-08-2017 18:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

muldereric

Citaat van: McMelloW op 26-08-2017  12:09 uEen verfmenger uit de bouwmarkt werkt ook. Stuk goedkoper.
En verzinkt...
Ik heb liever geen zink in mijn bier [emoji2]

Jacques

Citaat van: muldereric op 26-08-2017  18:03 uEn verzinkt...
Ik heb liever geen zink in mijn bier [emoji2]

Ik wel! Veel professionele brouwers voegen zinkzouten toe aan het bier omdat daardoor de vergisting beter verloopt. Gist heeft namelijk zink nodig. Overigens gaat het om hele kleine hoeveelheden.

muldereric

Citaat van: Jacques op 26-08-2017  20:51 uIk wel! Veel professionele brouwers voegen zinkzouten toe aan het bier omdat daardoor de vergisting beter verloopt. Gist heeft namelijk zink nodig. Overigens gaat het om hele kleine hoeveelheden.
Dat is wel wat anders als de chemische zinkoplossing die voor verzinken gebruikt wordt [emoji16]

Jacques

Citaat van: muldereric op 26-08-2017  21:07 uDat is wel wat anders als de chemische zinkoplossing die voor verzinken gebruikt wordt [emoji16]

Dat zijn ook niets anders dan zinkzouten. Na het verzinken zit er zink op het metaal. Dat lost op. Het gaat om die zinkionen.


O ja, in bier zitten heel veel chemische verbindingen. Zelfs water is een chemische verbinding. Proost!  ;D

PeterEngeltje

Citaat van: Jacques op 26-08-2017  20:51 uIk wel! Veel professionele brouwers voegen zinkzouten toe aan het bier omdat daardoor de vergisting beter verloopt. Gist heeft namelijk zink nodig. Overigens gaat het om hele kleine hoeveelheden.

Iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet.
Maar ik vind het wel ver gaan om zinkzouten aan je wort toe te voegen voor een betere gisting.
Als je goed brouwt zijn alle voedingsstoffen voor de gist al aanwezig.

Zonder zink toe te voegen loopt de vergisting bij mij altijd goed.
Bij mijn laatste brouwsel wat minder snel, maar dat kwam door een te lage dosering gist.
Uiteindelijk is het toch nog goed gekomen.
Dus liever geen zinkzouten in het bier als het niet nodig is.
Dat Duitse Reinheitsgebot is toch zo gek nog niet.

Jacques

Citaat van: PeterEngeltje op 27-08-2017  11:19 uIedereen moet zelf weten wat hij/zij doet.
Maar ik vind het wel ver gaan om zinkzouten aan je wort toe te voegen voor een betere gisting.
Als je goed brouwt zijn alle voedingsstoffen voor de gist al aanwezig.

Zonder zink toe te voegen loopt de vergisting bij mij altijd goed.
Bij mijn laatste brouwsel wat minder snel, maar dat kwam door een te lage dosering gist.
Uiteindelijk is het toch nog goed gekomen.
Dus liever geen zinkzouten in het bier als het niet nodig is.
Dat Duitse Reinheitsgebot is toch zo gek nog niet.

Het is bekend dat veel brouwerijen die destijds overschakelde van koperen ketels naar rvs veel minder goede vergistingen hadden. Het bleek dat dit kwam doordat in het wort minder zinkionen aanwezig waren. Het koper dat gebruikt werd voor brouwketels bestaat uit een legering waarin ook zink zit. Door de overschakeling was er dus veel miinder zink in het wort en dat had een negatief effect. Sommige brouwerijen hingen zinken strips in de kookketel om het zinktekort te compenseren.

De Duitse brouwers die volgens het Reinheitsgebot willen brouwen halen een andere truc uit. Zij laten kweken gist op een een zinkrijke wort. Deze zinkgist oogsten ze en voegen zij toe aan het kokende wort. Het toevoegen van gist is namelijk toegestaan volgens het Reinheitsgebot. De gist wordt kapot gekookt en de zink komt vrij. Tja, je moet wat als Duitse brouwer...

Dat zink essentieel is voor de gist zijn alle wetenschappers wel over eens. Zie ook de artikelen die je kunt vinden met de volgende link.

dirk

Citaat van: Jacques op 27-08-2017  12:29 uHet is bekend dat veel brouwerijen die destijds overschakelde van koperen ketels naar rvs veel minder goede vergistingen hadden. Het bleek dat dit kwam doordat in het wort minder zinkionen aanwezig waren. Het koper dat gebruikt werd voor brouwketels bestaat uit een legering waarin ook zink zit. Door de overschakeling was er dus veel miinder zink in het wort en dat had een negatief effect. Sommige brouwerijen hingen zinken strips in de kookketel om het zinktekort te compenseren.

De Duitse brouwers die volgens het Reinheitsgebot willen brouwen halen een andere truc uit. Zij laten kweken gist op een een zinkrijke wort. Deze zinkgist oogsten ze en voegen zij toe aan het kokende wort. Het toevoegen van gist is namelijk toegestaan volgens het Reinheitsgebot. De gist wordt kapot gekookt en de zink komt vrij. Tja, je moet wat als Duitse brouwer...

Dat zink essentieel is voor de gist zijn alle wetenschappers wel over eens. Zie ook de artikelen die je kunt vinden met de volgende link.


Mijn laatste brouwsel heeft last van een 'slepende' vergisting. Alhoewel ik volgens BrouwHulp voldoende giststarter had gemaakt (zonder gistvoeding) zit ik nu met een tripel wat na 3 weken nog steeds niet klaar is om gebotteld te worden... Het blijft maar doorbubbelen. Volgende keer zal ik al mijn giststarters voorzien van gistvoeding.

Citaat van: Jacques op 27-08-2017  12:29 uHet is bekend dat veel brouwerijen die destijds overschakelde van koperen ketels naar rvs veel minder goede vergistingen hadden. Het bleek dat dit kwam doordat in het wort minder zinkionen aanwezig waren. Het koper dat gebruikt werd voor brouwketels bestaat uit een legering waarin ook zink zit. Door de overschakeling was er dus veel miinder zink in het wort en dat had een negatief effect. Sommige brouwerijen hingen zinken strips in de kookketel om het zinktekort te compenseren.

Ik zal snel een stuk verzinkte regenpijp in de Grainfather leggen  :groots: Probleem opgelost :)

PeterEngeltje

Citaat van: Jacques op 27-08-2017  12:29 uHet is bekend dat veel brouwerijen die destijds overschakelde van koperen ketels naar rvs veel minder goede vergistingen hadden. Het bleek dat dit kwam doordat in het wort minder zinkionen aanwezig waren. Het koper dat gebruikt werd voor brouwketels bestaat uit een legering waarin ook zink zit. Door de overschakeling was er dus veel miinder zink in het wort en dat had een negatief effect. Sommige brouwerijen hingen zinken strips in de kookketel om het zinktekort te compenseren.

De Duitse brouwers die volgens het Reinheitsgebot willen brouwen halen een andere truc uit. Zij laten kweken gist op een een zinkrijke wort. Deze zinkgist oogsten ze en voegen zij toe aan het kokende wort. Het toevoegen van gist is namelijk toegestaan volgens het Reinheitsgebot. De gist wordt kapot gekookt en de zink komt vrij. Tja, je moet wat als Duitse brouwer...

Dat zink essentieel is voor de gist zijn alle wetenschappers wel over eens. Zie ook de artikelen die je kunt vinden met de volgende link.


Ik geloof best dat gist zink nodig heeft. Maar zou er, als je goed brouwt, niet genoeg zink uit de grondstoffen komen?
Nogmaals zonder toevoeging van zinkzouten of wat voor gistvoeding dan ook lopen mijn vergistingen altijd goed.
Misschien beter om deze discussie te verplaatsen naar grondstoffen?
Deze topic gaat namelijk over de Grainfather, en we dwalen wat af.
Het is wel een interessant onderwerp.

Jacques

Citaat van: PeterEngeltje op 27-08-2017  14:35 uIk geloof best dat gist zink nodig heeft. Maar zou er, als je goed brouwt, niet genoeg zink uit de grondstoffen komen?
Nogmaals zonder toevoeging van zinkzouten of wat voor gistvoeding dan ook lopen mijn vergistingen altijd goed.
Misschien beter om deze discussie te verplaatsen naar grondstoffen?
Deze topic gaat namelijk over de Grainfather, en we dwalen wat af.
Het is wel een interessant onderwerp.

Als er voldoende gist uit de mout zou komen hadden de brouwers waarover ik het eerder had nooit gemerkt hebben dat de vergisting minder goed verliep.
Zink is een belangrijk onderdeel van betere gistvoeding.


We hebben op het forum al eerder over zink gehad. Zie onder andere dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: muldereric op 26-08-2017  21:07 uDat is wel wat anders als de chemische zinkoplossing die voor verzinken gebruikt wordt [emoji16]
Het gaat er denk ik om hoe zuiver die zink is. Zink in voedingssupplementen moet aan regels voldoen mbt herkomst en traceerbaarheid van het fabricageproces. Zink om ijzer te verzinken niet. Vandaar dat ik het nooit zou gebruiken omdat de herkomst en hoeveelheid verontreinigingen die giftig kunnen zijn ongedefinieerd zijn.
   

Serge VL

Zink is een sporen element dat nodig is voor een goed metabolisme van de gist.
Echter vroeger hadden bouwerijen hier geen last van daar hun apparatuur uit koper was en er messing (kranen) waren verwerkt in hun apparatuur.
Messing is een legering van koper en zink, dus als je in je brouwinstallatie een aantal messingen knelkoppelingen of kranen zitten hebt, zal je zelden een zink tekort hebben daar je toch steeds een klein deel van de gevormde oxide laag wegneemt bij ieder brouwsel, Ontzinken van messingen kranen was een gekend probleem in oude brouwerijen.
Ik heb onlangs nog de brouwerij De Ryck bezocht en daar had men in hun nieuwe RVS beslag ketel een messingen ketting onder aan hun roerwerk gemonteerd om deze reden.

seed7

Zinksulfaat of zinkchloride zijn de normaal gebruikte toevoegingen, dosering  0.1 to 0.3 ppm ofwel 0.1 - 0.3 mg/l wort

Bij zinksulfaat zit een hoop water: ZnSO4 7H20, als je daarvoor corrigeert kom je op een dosering 0,00155 g/l.

Te veel zink echter, meer dan 0,6 mg/l, remt de gisting.

Ingo

Haagse Wouter


Eric v B

In gistvoeding zit toch ook zink? Misschien makkelijker om dat toe te voegen de laatste 10 minuten van het koken van je wort?

http://www.vanderkooyjubbega.nl/wijnmaken/gisten-en-voeding/gistvoeding/Wyeast-gistvoedingscomplex-100-gram-3762.html

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 28-08-2017  08:38 uOh nee, zink.
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-zink-tabletten/p/1290612
Deze bevatten 10 mg zink oxide volgens de beschrijving. met 0.3 mg per liter zou je aan 1 pilletje voldoende hebben voor 33 liter bier.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 28-08-2017  13:44 uDeze bevatten 10 mg zink oxide volgens de beschrijving. met 0.3 mg per liter zou je aan 1 pilletje voldoende hebben voor 33 liter bier.

Meen je dat serieus? als je denkt dat je zinktekort hebt zou ik gewoon inzetten op commerciële gistvoeding, en als je zuinig bent gewoon wat surplus gist meekoken met het wort...

Ohja zinkoxide wordt slecht opgenomen door mens en ook gist, neem dan zinksulfaat of zinkpiccolinate...

EBC

Als je een probleem hebt met je vergisting, dan is zink echt niet de oorzaak.

CeesM

Citaat van: Haagse Wouter op 28-08-2017  08:38 uOh nee, zink.
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-zink-tabletten/p/1290612
Daar zitten ook stoffen in om het pilletje groter te maken en het poeder bij mekaar te houden. Die 0,3 mg zink kan je met het blote oog niet zien of met je vingers beetpakken. Die reststoffen kunnen niet bevoordelijk zijn voor je bierkwaliteit.

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 28-08-2017  21:04 uMeen je dat serieus? als je denkt dat je zink tekort hebt zou ik gewoon inzetten op commerciële gistvoeding, en als je zuinig bent gewoon wat surplus gist meekoken met het wort...

Ohja zinkoxide wordt slecht opgenomen door mens en ook gist, neem dan zinksulfaat of zinkpiccolinate...
Dus dat spul van het kruidvat is rommel? Ik heb zelf trouwens geen probleem met zink, maar reageer op de getallen die seed7 gaf en de link van Haagse wouter van het Kruidvat. Als 1 pilletje voldoende is dan is het wel een goedkope manier om voldoende zink te garanderen.

Jacques

Citaat van: dirk op 28-08-2017  21:04 uOhja zinkoxide wordt slecht opgenomen door mens en ook gist, neem dan zinksulfaat of zinkpiccolinate...

Of zinkchloride. Dat is goed oplosbaar en wordt door veel brouwerijen gebruikt.

PeterEngeltje

Citaat van: Jacques op 28-08-2017  22:23 uOf zinkchloride. Dat is goed oplosbaar en wordt door veel brouwerijen gebruikt.

Of, als je vergisting altijd goed verloopt helemaal geen zink toevoegen?

Ik heb nu 12 keer met een Grainfather gebrouwen, en alle keren met goede vergistingen. Ik kan in de Grainfather en de rest van mijn brouwspullen geen zinkbron ontdekken. De koeler vd Grainfather misschien?
Voorheen brouwde ik met potten en pannen en veel koperen en messing gesoldeerde onderdelen. Daar kan ik me de introductie van zink wel voorstellen.
En toch geen merkbare verschillen in de vergisting tussen toen en nu.

Ik ben overtuigd dat gist zink nodig heeft, maar voeg het niet toe als de gisting zonder toevoeging goed verloopt.
Ik ben geen voorstander van toevoegingen die onnodig zijn.
Krijg of heb je problemen met je vergisting kun je altijd nog uitzoeken of zink tekort de oorzaak is. En zo ja, toevoegen.

Jacques

Citaat van: PeterEngeltje op 29-08-2017  21:07 uOf, als je vergisting altijd goed verloopt helemaal geen zink toevoegen?

Ik heb nu 12 keer met een Grainfather gebrouwen, en alle keren met goede vergistingen. Ik kan in de Grainfather en de rest van mijn brouwspullen geen zinkbron ontdekken. De koeler vd Grainfather misschien?
Voorheen brouwde ik met potten en pannen en veel koperen en messing gesoldeerde onderdelen. Daar kan ik me de introductie van zink wel voorstellen.
En toch geen merkbare verschillen in de vergisting tussen toen en nu.

Ik ben overtuigd dat gist zink nodig heeft, maar voeg het niet toe als de gisting zonder toevoeging goed verloopt.
Ik ben geen voorstander van toevoegingen die onnodig zijn.
Krijg of heb je problemen met je vergisting kun je altijd nog uitzoeken of zink tekort de oorzaak is. En zo ja, toevoegen.

Ieder maakt zijn eigen afwegingen.

Waar het mij om gaat is dat zink een sporen-element is dat de gist nodig heeft voor een goede gistgroei.
Als je altijd met korrelgist werkt en niet te weinig gist ent zul je niet zo snel last krijgen van een zinktekort. Onze leveranciers van korrelgisten zorgen er voor dat de gistcellen niets te kort komen. En ook dat de gistcellen vol zitten met reservestoffen.
Ga je echter gist opkeken vanuit het depot van een commercieel bier of uit een zelfgebrouwen bier dat al een paar maanden out is wordt het een ander verhaal. Dan kun je niet zonder een goede gistvoeding waarin ook zink zit. Ook zul je dan moeten zorgen voor een uitgebreide beluchting van je starter.

Zoals zo vaak als het gaat om het brouwen van bier maken de omstandigheden of je wel niet een handeling moet doen. Daar een gevoel voor krijgen is onderdeel van het 'vakmanschap' van een (hobby)brouwer.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 28-08-2017  21:30 uDus dat spul van het kruidvat is rommel? Ik heb zelf trouwens geen probleem met zink, maar reageer op de getallen die seed7 gaf en de link van Haagse wouter van het Kruidvat. Als 1 pilletje voldoende is dan is het wel een goedkope manier om voldoende zink te garanderen.

Kruidvat is inderdaad rommel. Zink in de vorm van zinkoxide (ook magnesium en calciumoxide) wordt nauwelijks door het lichaam opgenomen, en is ook belastend voor maag. Beter kun je de citraatvorm nemen (zouten bereid uit citroenzuur). Maar goed dit is een brouwforum: zoals Jacques al aangaf, zinkzout in de vorm van zinkchloride is gebruikelijker in de brouwindustrie.

Maar als je vergisting niet goed verloopt, en je vermoedt dat het aan je zelf opgekweekte gist ligt, gebruik dan een uitgebalanceerde gistvoeding met zink.


PeterEngeltje

Citaat van: Jacques op 29-08-2017  21:26 uAls je altijd met korrelgist werkt en niet te weinig gist ent zul je niet zo snel last krijgen van een zinktekort. Onze leveranciers van korrelgisten zorgen er voor dat de gistcellen niets te kort komen. En ook dat de gistcellen vol zitten met reservestoffen.
Ga je echter gist opkeken vanuit het depot van een commercieel bier of uit een zelfgebrouwen bier dat al een paar maanden out is wordt het een ander verhaal. Dan kun je niet zonder een goede gistvoeding waarin ook zink zit. Ook zul je dan moeten zorgen voor een uitgebreide beluchting van je starter.


Dit is wel een cruciale toevoeging aan het verhaal.
Dus belangrijk om te weten dat korrelgisten en waarschijnlijk ook vloeibare gisten als Wyeast al voldoende zink bevatten.
Extra zink toevoegen is dus van belang bij het opkweken van gist uit een depot. Klinkt logisch.

McMelloW

OK, terug naar het begin. De verzinkte verfmenger uit de bouwmarkt gebruiken voor een whirlpool. Je hebt ze ook met poedercoating.

Als ik na het koken, een whirlpool doe van 5 min met een verzinkte verfroerder. Hoeveel zink heb ik dan in mijn bier? Of is dit onmeetbaar weinig?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.