Hopkennis gevraagd / Welke hop is dit?

Gestart door Enos, 27-08-2017 20:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Heeft iemand op dit forum enig idee welk hop soort dit is.
Het groeit langs een landweggetje bij ons in het dorp, het leek me wel leuk om een plaatselijk biertje te brouwen met deze hop. Maar ja welk soort is het , wie heeft een idee.
Als ik de bloem tussen  de vingers rol en knijp komt er een zeer zwakke hopgeur af licht heel licht citroen, of is het nog te vroeg om evt te oogsten.
Zie foto's



EvdBroek

Zit er ook geel poeder in?
Vermoedelijk is het wilde hop. Het is heel lastig om aan de hopbellen te zien welke soort het is.
Je kunt een proefbrouwsel maken met deze hop als aromahop.

Enos

Citaat van: EvdBroek op 27-08-2017  20:30 uZit er ook geel poeder in?
Vermoedelijk is het wilde hop. Het is heel lastig om aan de hopbellen te zien welke soort het is.
Je kunt een proef brouwsel maken met deze hop als aroma hop

Heb hier een paar hopbellen doorgesneden, ja zeg het maar.

RienP

Er lijkt heel weinig lupiline in te zitten. Ik vraag me af of deze hop zoveel smaak en geur zal afgeven in het bier.

CeesM

Een bakkie hopthee er van trekken en proeven naar smaak en bitterheid.

Herman

Is nog niet rijp, nog even geduld. Verder is het een utopie om te denken dat je een hop alleen op uiterlijk kunt herkennen. Een zelfde hopplant in verschillende grond levert zelfs al smaak en aroma verschillen op, zo is gebleken uit analyse van de proefbrouwerij.

Jacques

Citaat van: Herman op 28-08-2017  06:47 uEen zelfde hopplant in verschillende grond levert zelfs al smaak en aroma verschillen op, zo is gebleken uit analyse van de proefbrouwerij.

Herman,

Bedankt voor het delen van deze link. Altijd heel leerzaam dit soort presentaties.

Adbrouwt

Nog even geduld hebben tot er veel lupiline inzit en dan gewoon een kleine test batch brouwen met bitter en aroma hop dus 100% wilde hop

Enos

Citaat van: Adbrouwt op 28-08-2017  23:05 uNog even geduld hebben tot er veel lupiline inzit en dan gewoon een kleine test batch brouwen met bitter en aroma hop dus 100% wilde hop

Ok  een maand wachten ongeveer

Oscar

Citaat van: Enos op 27-08-2017  20:25 uHeeft iemand op dit forum enig idee welk hop soort dit is.

Nee, niemand weet dat en via foto's is daar niet achter te komen... ;)   Je zult een analyse moeten doen om het ras te achterhalen. Daar kun je lang en breed over discussiëren., maar zo is het...

 :brouwen:

ForBeerLovers

Beste brouwers! Ook ik heb 2 verschillende wilde hopplanten geoogst in ons dorp! Waarschijnlijk is mijn vraag al ooit gesteld, maar ik stel hem toch maar: bij een proefbatch, stel 10 liter hoeveel mout, aroma en bitterhop gebruik ik dan?

Martijn0172

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Ik heb wilde hop groeien in de straat en dacht er een blond of tripel biertje mee te brouwen. Mijn idee zegt dat je waarschijnlijk wat meer hop moet gebruiken dan de traditionele soorten en dat dan nog de uitkomst niet te voorspellen is. Benieuwd naar ervaringen.

EvdBroek

Citaat van: ForBeerLovers op 13-09-2017  09:34 uBeste brouwers ! Ook ik heb 2 verschillende wilde hopplanten ge oogst in ons dorp ! Waarschijnlijk is mijn vraag al ooit     gesteld maar ik stel hem toch maar : bij een proef batch , stel 10 liter hoeveel mout , aroma en bitterhop gebruik ik dan ?
Brouw gewoon een blond bier en gebruik de onbekende hop als aroma hop. Niet als bitterhop dus!

breda82

Ik heb hier een enorme hoeveelheid wilde hop groeien, paar bellen geplukt maar alleen grassig aroma en zaad, ik laat het maar lekker hangen denk ik.

ForBeerLovers

Citaat van: EvdBroek op 13-09-2017  12:11 uBrouw gewoon een blond bier en gebruik de onbekende hop als aroma hop. Niet als bitterhop dus!

Bedankt voor de reactie, maar enig idee waarom niet alleen de wilde hop gebruiken en is het dan verstandig om bv 10% of meer wilde hop dan in het blonde recept te gebruiken of gewoon je recept aanhouden?
Heeft iemand al eens geëxperimenteerd met wilde hop of zijn er threads naar andere discussies?

Jacques

Met het gebruik van "wilde hop" is al heel wat keren geëxperimenteerd.

Het beste kun je zoektocht beginnen met de tags hop en [urlhttp://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=68]hopteelt[/url].

Met behulp van de zoekfunctie kun je ook zoeken. Heb ik net gedaan met de zoekwoorden:  "wilde hop" en alfazuur*
Zo heb ik gevonden
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24743.msg406982.html#msg406982
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1681.msg17407.html#msg17407
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18573.msg274049.html#msg274049
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21071.msg315877.html#msg315877

Met andere zoekstrings vind je andere zoekresultaten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.