Vloeibare gist vragen

Gestart door Thom, 23-08-2017 20:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Citaat van: Thom op 06-09-2017  08:05 uIk hou van een wat zoeter biertje (niet te droog). Zou het nu zin hebben om de temperatuur omhoog te brengen van 23 naar 24 of hoger voor meer ester productie?

Die zoetheid die je proeft maakt de gist en is stam afhankelijk. Neem bijvoorbeeld Belle Saison, gist extreem diep uit en geeft toch een relatief zoet bier.

Ingo

Roodwang

En het hergebruik van de slurry?
Ik ben nu een IPA aan het vergisten en zou het leuk vinden om  met de slurry een tripel erachter te doen met min of meer hetzelfde recept. (Natuurlijk met minder hop en geen koudhop)
Met de slurry dus.
Kan ik gewoon het wort in hetzelfde gistvat gieten over twee weken of moet ik de gist eerst laten bezinken en afgieten en zo?

seed7

Als je dat doet dan start je met een overmaat aan gist, je kunt er wat gist uit scheppen. Ook als je dit wilt doen ga van licht naar zwaar bier en van licht gehopt naar zwaar gehopt. De gist neemt veel bitterheid op, iets om rekening mee te houden bij een tripel.
Beter dan op de oud slurry verder te gaan is het om tijdens de hoofdvergisting gist van boven af te oogsten, versere en fittere gist krijg je niet. Dat een paar dagen in de koelkast bewaren tot je het in kunt zetten, maar geen weken bewaren. Twee tot vier dagen.

Ingo

Roodwang

grappig.. dat wist ik niet. Dat gist ook de bitterheid mee kon nemen. Maar de hoofdvergisting is nu. de eerste vraag: hoe vang je die gistcellen? Zit dat in het schuim?
Tweede vraag: Heeft dat wel zin met een houdbaarheid van 3 dagen? Ik moet nog koudhoppen. Duurt nog wel 2 weken voordat ik ga bottelen (en opnieuw brouwen)


seed7

Citaat van: Roodwang op 07-09-2017  23:43 ugrappig.. dat wist ik niet. Dat gist ook de bitterheid mee kon nemen. Maar de hoofdvergisting is nu. de eerste vraag: hoe vang je die gistcellen? Zit dat in het schuim?
Tweede vraag: Heeft dat wel zin met een houdbaarheid van 3 dagen? Ik moet nog koudhoppen. Duurt nog wel 2 weken voordat ik ga bottelen (en opnieuw brouwen)

En niet alleen bitterheid. Schlenkerla's lichtste rookbier wordt zonder rookmout gebrouwen, alleen maar met de gist uit een bier met gerookte mout.

Met een goed gereinigde en gedesinfecteerde pollepel voorzichtig wat van de toplaag afromen en in een gedesinfecteerde pot doen. Bij het afromen zo min mogelijk jongbier mee scheppen. Andere methode is een jampot met twee buisjes door de deksel, aan een buisje zuig je en met het andere zuig je de gist op.

Als het twee weken duurt is het inderdaad niet heel erg zinvol. 'top cropping' zoals de Engelsen het noemen is vooral handig als je continu kort op elkaar kunt /wilt brouwen, je kunt het dan vele tientallen brouwsels volhouden. Je kunt met een beetje van de op deze manier geoogste gist wel weer een goede starter opzetten.

Ingo

hansHalberstadt

Wat ik soms doe als ik 2 x achter elkaar brouw is inderdaad de slurry eerst in de koelkast bewaren en daarna ca 1/3 van de slurry voorzien van wat verse wort aan het begin van de brouwdag en dan goed beluchten. dan gist deze flink als je hem aan het brouwsel toevoegt. dan brouwsel ook goed beluchten, voor zware bieren herbeluchten na ca 4-6 uur liefst ca een uurtje voordat de gisting zichtbaar begint.
geeft dan bij mij een vlotte gisting. Doel is vooral om veel verjonging van cellen te krijgen, dus niet alle slurry gebruiken. Beluchten op die manier geeft nauwelijks nadelen omdat de zuurstof vrijwel direct door de gist wordt opgenomen en niet de kans krijgt om het wort te oxideren.
De slurry kun je best 2 weken bewaren omdat hij toch daarna weer geheractiveerd wordt.

 

Lange Möpper

Citaat van: seed7 op 29-08-2017  09:38 uVoor een echte starter wil je veel groei hebben en uiteindelijk heel veel jonge cellen t.o.v. oude cellen. Dat kun je bereiken door altijd van een hele kleine hoeveelheid cellen uit te starten. Je kunt bijvoorbeeld de cellen in je pak oppeppen en dan in kleine hoeveelheden invriezen, 2-5 ml. Dat dan voor brouwen opkweken in een aantal stappen, 10 ml - 100 ml - 1l - etc. Als je b.v. 3 l starter nodig hebt zorg dan dat de laatste stap het grootst is (ca. 10x het vorige volume). Met een dergelijke methode garandeer je ten minste dat je hoeveelheid cellen per starter constant is.

Ingo

Paar domme vragen misschien...

Kan je gist invriezen? Ik dacht altijd dat gist dat niet overleefde. Zo ja, hoe doe ik dat?

Kan ik op die manier gist langer bewaren, en zo ja, hoe lang?

Ik brouw ongeveer 10 a 12 keer er jaar, en meestal met een andere gist, omdat dit dan ook ansdere en seizoensbieren zijn.
Koop dus elke keer weer een zakje Wyeast a 7 euro... zou ik graag willen besparen.

tdp

Geen domme vraag op zich, wel een vraag die al meermaals beantwoord is ;) De tags zijn zo waardevol, maar blijkbaar niet bij iedereen bekend...

Jacques

Citaat van: tdp op 27-11-2017  21:31 uGeen domme vraag op zich, wel een vraag die al meermaals beantwoord is ;) De tags zijn zo waardevol, maar blijkbaar niet bij iedereen bekend...

Naast de tags kun je ook de zoekfunctie gebruiken. Zoek maar eens op "invriezen gist".


Lange Möpper

Citaat van: tdp op 27-11-2017  21:31 uGeen domme vraag op zich, wel een vraag die al meermaals beantwoord is ;) De tags zijn zo waardevol, maar blijkbaar niet bij iedereen bekend...

Was inderdaad niet bekend, maar hou ook meer van de interactie...

Net als bij mijn vrouw... die zegt ook altijd als ik niet weet waar iets is: "Waarom zoek je eerst zelf niet even."
Waarom zou ik zelf zoeken als zij precies weet waar het ligt.

tdp

Citaat van: Lange Möpper op 28-11-2017  12:18 uWas inderdaad niet bekend, maar hou ook meer van de interactie...

Net als bij mijn vrouw... die zegt ook altijd als ik niet weet waar iets is: "Waarom zoek je eerst zelf niet even."
Waarom zou ik zelf zoeken als zij precies weet waar het ligt.

Probleem is dan dat we meerdere onderwerpen voor de zoveelste keer gaan door akkeren. En juist daar wordt het forum niet overzichtelijker van...

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 27-11-2017  21:31 uDe tags zijn zo waardevol, maar blijkbaar niet bij iedereen bekend...
Als ik bv op 'weegschaal' kijk bij tags dan vind ik niets. terwijl gisting volgen via de weegschaal toch wel bestaat. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-11-2017  16:16 uAls ik bv op 'weegschaal' kijk bij tags dan vind ik niets. terwijl gisting volgen via de weegschaal toch wel bestaat.

Geprobeerd wordt het aantal tag beperkt te houden omdat je anders door de bomen het bos niet meer kunt zien.

Een weegschaal is weegapparatuur, en er is een tag meet- en weegapparatuur. Daar staat het door jou bedoelde topic bij...

Verder kun je ook de zoekfunctie gebruiken. Langs die weg kun je ook snel het een andere terugvinden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.