Vloeibare gist vragen

Gestart door Thom, 23-08-2017 20:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thom

Momenteel heb ik alleen nog maar ervaring met korrelgist. Ik ben nu al een tijdje op dit forum aan het inlezen over vloeibare gist, giststarters maken en de slurry hergebruiken.
Nu ben ik van plan een blond te brouwen met een SG van 1.065 Wyeast 3522. Wat is handiger om te doen:
- de 125 ml op te delen in 2, 3 of 4 delen (1 daarvan gebruiken en de rest in de koelkast voor toekomstig gebruik)
- Alle Wyeast gebruiken met een giststarter en steeds de slurry bewaren en hergebruiken.
- Beide?

Wat is hierbij het best voor de gist gezondheid? En waarom kiezen jullie voor het een of het ander?
Ik begreep dat wanneer de tijd vordert er steeds meer cellen afsterven. Is de verse gist wanneer het opgeslagen wordt in de koelkast lang houdbaar?

Alvast bedankt voor de antwoorden! :biersmile:

Dund

Hoeveel liter bier ga je brouwen?

En over welke 125 ml heb je het? Bedoel je het Wyeast pack?

tdp

Gebruik de zoekfunctionaliteit, of bijvoorbeeld de tags.

Staat heel veel al over beschreven, en uiteindelijk heeft iedereen een eigen werkwijze

Thom

Citaat van: Dund op 23-08-2017  21:19 uHoeveel liter bier ga je brouwen?

En over welke 125 ml heb je het? Bedoel je het Wyeast pack?
Wyeast 3522XL pack https://www.Brouwmarkt.nl/Wyeast-3522-xl-belgian-ardennes-biergist-activator.html

Bedankt, ik ga even naar de tags kijken.

Dund

Zo'n zakje is voor 20-25 liter bier ik weet niet hoeveel je gaat brouwen maar om dit in delen te splitsen lijkt me niet handig.

Thom

Ik lees inderdaad dat enting mogelijk is tot 20 liter. Echter wanneer ik in BrouwHulp 1 Wyeast pack selecteer zie ik dat ik te weinig gist cellen heb voor 12 liter (zie foto). Een starter moet ik sowieso maken. Het idee van splitsen is dat ik hierdoor verse gist over houd voor andere brouwdagen. Maar ik kan natuurlijk ook kiezen om alles te gebruiken met een kleinere gist starter en dan de slurry te hergebruiken.

Ik vraag me alleen af wat handiger is. Bevat de slurry langer meer levende gistcellen? Of de verse gist zelf? Als ik de gist vaker wil gebruiken zijn er meerdere mogelijkheden.



Dugraph

Citaat van: Thom op 24-08-2017  07:54 uIk lees inderdaad dat enting mogelijk is tot 20 liter. Echter wanneer ik in BrouwHulp 1 Wyeast pack selecteer zie ik dat ik te weinig gist cellen heb voor 12 liter (zie foto). Een starter moet ik sowieso maken. Het idee van splitsen is dat ik hierdoor verse gist over houd voor andere brouwdagen. Maar ik kan natuurlijk ook kiezen om alles te gebruiken met een kleinere gist starter en dan de slurry te hergebruiken.

Ik vraag me alleen af wat handiger is. Bevat de slurry langer meer levende gistcellen? Of de verse gist zelf? Als ik de gist vaker wil gebruiken zijn er meerdere mogelijkheden.

Ik zou de slurry bewaren en hergebruiken. Feitelijk is het dezelfde gist maar dan meer (en waarschijnlijk vitaler).

Let op dat bij het invoeren bij BrouwHulp geen rekening wordt gehouden met de leeftijd van de gist. In de link uit mijn vorige post gaat men uit van 10% minder vitaliteit per maand. Dat houdt in dat je 0,6 pak invult voor een gist van 4 maanden oud. Volgens mij is dit getal redelijk conservatief.

Dund

1 zakje met sg 1065 en 12 liter durf ik wel aan. Ik heb in het verleden wel 30 liter met 1 zakje gedaan. Gewoon op tijd laten opbollen.

hans_nwk

Moet inderdaad makkelijk kunnen met 1 zakje. En dan de slurry bewaren.

Als je wel starters wil/moet maken en geen gistkoek wil bewaren kun je een deel van de starter achterhouden en die bewaren.
De volgende keer maak je daar dan een starter mee en hou je weer een deel achter om te bewaren.

Er zijn meerdere wegen naar Rome maar schoon werken hoort overal bij. De ene werkzijze is wat gevoeliger dan de andere kijk hiervoor vooral naar het aantal handelingen en het aantal keren overscheppen/gieten.

Groet,
Hans

Thom

Bedankt allemaal voor de reacties! Dit weekend ga ik zonder een starter de maken de Wyeast 3522 gebruiken voor de 12 liter (wel smacken). De slurry ga ik achteraf hergebruiken en een deel op glycerine zetten voor in de vriezer.
Ik blijf het alleen raar vinden dat BrouwHulp aangeeft dat het te weinig gist cellen bevat. Iemand van Brouwmarkt zei ook dat zonder starter 20 liter met gemak mogelijk is. Hoe komt het dat BrouwHulp veel meer vraagt?

tdp

Citaat van: Thom op 28-08-2017  08:06 uBedankt allemaal voor de reacties! Dit weekend ga ik zonder een starter de maken de Wyeast 3522 gebruiken voor de 12 liter (wel smacken). De slurry ga ik achteraf hergebruiken en een deel op glycerine zetten voor in de vriezer.
Ik blijf het alleen raar vinden dat BrouwHulp aangeeft dat het te weinig gist cellen bevat. Iemand van Brouwmarkt zei ook dat zonder starter 20 liter met gemak mogelijk is. Hoe komt het dat BrouwHulp veel meer vraagt?

Technisch gezien zul je te weinig cellen hebben, echter zal dit wel goedkomen. BrouwHulp is gebouwd door een hobbybrouwer, Brouwmarkt door een commerciële jongen ;)

hans_nwk

Citaat van: tdp op 28-08-2017  10:06 uTechnisch gezien zul je te weinig cellen hebben, echter zal dit wel goedkomen. BrouwHulp is gebouwd door een hobbybrouwer, Brouwmarkt door een commerciële jongen ;)
Als de gist vers is lukt in de praktijk vaak meer dan in theorie. Als onwetende beginner liet ik ook gewoon 20 l wort met SG 1.070 met 1 zakje WY3522 vergisten. Kwam goed.
Ook 23 l wort SG 1.053 met (nummer even kwijt) 1 zakje Wyeast bohemian lager (ondergister) ging ook goed.

Ik neem nu het risico niet meer op gestokte vergistingen maar toen ik ze onbedoeld wel nam heb ik steeds geluk gehad of het komt toch niet zo nauw.

Maar zoals gezegd, nu neem ik dat risico niet meer.

Mijn standaard manier van werken voor een zwaar bier is nu om 15 - 20 l licht bier te brouwen met een smackpack en de geoogste slurry (deels of helemaal) te gebruiken voor 16 - 20 l zwaar bier.

Groet,
Hans

tdp

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik meestal te weinig gist ent. Laatst met een Westmalle Tripel kloon leverde dit wel problemen op, maar normaal gaat dit bij ook altijd wel goed.

Dugraph

Ik vind het heel lastig om goed te bepalen hoeveel gistcellen ik nodig heb en hoeveel gistcellen ik met mijn giststarter verkrijg. Alles lijkt afhankelijk te zijn van vitaliteit (productiedatum gist), berekeningsmethode en groeimodel van gist op een roerder. Als ik de productiedatum juist invul en de overige getallen conservatief dan heb ik voor mijn laatste brouwsel 128 miljard cellen beschikbaar. Als ik echter uitga van een betere vitaliteit en gunstige berekeningsmethoden dan kom ik op 288 miljard beschikbare cellen. Dat is ruim 100% meer! Ik maak hierbij gebruik van meerdere soorten rekensoftware (BrouwHulp, mrmalty, brewersfriend).

Ik snap echt de discussies op sommige fora niet als het gaat om 'under-/overpitching yeast'. Volgens sommige zou je hiermee kunnen sturen op smaak. Maar als je al kunt vaststellen wat voor je brouwsel exact benodigd is dan lijkt het me onmogelijk om daar binnen een marge van 5% rekening mee te houden.  :weetniet:

hans_nwk

Citaat van: Dugraph op 28-08-2017  12:18 uIk vind het heel lastig om goed te bepalen hoeveel gistcellen ik nodig heb en hoeveel gistcellen ik met mijn giststarter verkrijg.
Hoeveel nodig dat lukt nog wel maar inderdaad, hoeveel zit er in een mm slurry die in je koelkast staat?
Het blijft bij mij vaak gokwerk.

Voor de starter vertrouw ik op BrouwHulp en ga er maar vanuit dat het klopt.

Groet,
Hans

Jacques

Citaat van: Dugraph op 28-08-2017  12:18 uIk vind het heel lastig om goed te bepalen hoeveel gistcellen ik nodig heb en hoeveel gistcellen ik met mijn giststarter verkrijg. Alles lijkt afhankelijk te zijn van vitaliteit (productiedatum gist), berekeningsmethode en groeimodel van gist op een roerder. Als ik de productiedatum juist invul en de overige getallen conservatief dan heb ik voor mijn laatste brouwsel 128 miljard cellen beschikbaar. Als ik echter uitga van een betere vitaliteit en gunstige berekeningsmethoden dan kom ik op 288 miljard beschikbare cellen. Dat is ruim 100% meer! Ik maak hierbij gebruik van meerdere soorten rekensoftware (BrouwHulp, mrmalty, brewersfriend).

Ik snap echt de discussies op sommige fora niet als het gaat om 'under-/overpitching yeast'. Volgens sommige zou je hiermee kunnen sturen op smaak. Maar als je al kunt vaststellen wat voor je brouwsel exact benodigd is dan lijkt het me onmogelijk om daar binnen een marge van 5% rekening mee te houden.  :weetniet:

De enige echt betrouwbare manier om het aantal vitale cellen te bepalen is tellen... Je hebt wel een goede microscoop nodig, een telkamer en kleurstof. En verder tijd... Dat laatste is minder nodig wanneer je een usb-camera hebt die op de microscoop past en software waarmee je het aantal cellen kunt tellen. Alles bij elkaar een flinke investering.

Een alternatieve methode bestaat uit het bepalen van het volume van de slurry na 4 uur bezinken en een proefvergisting met een klein gedeelte van de gist. Indien de gisting heel snel aanslaat weet je dat je veel vitale gist hebt.


Overigens klopt het dat je met de hoeveelheid gist de smaak van je bier kunt beïnvloeden.
Weinig gist enten betekent dat je meer hogere alcoholen, esters en andere vergistingsproducten krijgt. Voor veel Belgische bierstijlen is dat gewenst.
Veel gist enten betekent dat de mout en hop meer op de voorgrond komen. Dit is gewenst bij Duitse en Amerikaanse bierstijlen.

EBC

Vloeibare gist is gewoon totaal onvoorspelbaar.
Soms zit het mee en soms zit het tegen.

Met droge gist heb je dat probleem veel minder. En de resultaten zijn over het algemeen consistenter.

Thom

Als ik het zo lees blijft het dus een beetje natte vinger werk. BrouwHulp of Mr malty kan een schatting geven, maar met minder kan het goed komen. Leeftijd van de gist is dus ook weer erg van belang. Moeilijk..

Misschien toch beter om dan maar voor de zekerheid een starter te maken? Hoeveel dagen voor de brouwdag is het handigste om de starter te maken met de 0,4 liter die BrouwHulp adviseert?

hans_nwk

Persoonlijk zou ik gewoon met het zakje werken. Je kunt een starter maken de avond er voor dan is de gist waarschijnlijk nog volop actief en krijgt de vergisting een vliegende start.

Of een week van te voren en de starter in de koelkast zetten. Hij zal dan bezonken zijn en je kunt hem dan afgieten voor je hem toevoegt.

Een zakje Wyeast in een starter van 0,4 l is zo'n kleine starter dat het maar weinig meer doet dan smacken voor mijn gevoel.

Groet,
Hans

seed7

Citaat van: Thom op 29-08-2017  07:52 uAls ik het zo lees blijft het dus een beetje natte vinger werk.

Het natte vingerwerk werk deel is dat je niet weet waar je mee begint in zo'n pak. Als je zo'n pak in 1 a 2 liter wort mikt heb je nog geen echte starter, de cellen vermenigvuldigen zich te weinig, je pept ze voornamelijk een beetje op, wat op zich prima is voor de meeste van onze brouwsels. Doordat je in de relatief kleine hoeveelheid wort veel cellen hebt gaan de cellen zich amper delen maar eten zich vol en willen dan juist naar ruststand (gesimplificeerd). Voor een echte starter wil je veel groei hebben en uiteindelijk heel veel jonge cellen t.o.v. oude cellen.

Dat kun je bereiken door altijd van een hele kleine hoeveelheid cellen uit te starten. Je kunt bijvoorbeeld de cellen in je pak oppeppen en dan in kleine hoeveelheden invriezen, 2-5 ml. Dat dan voor brouwen opkweken in een aantal stappen, 10 ml - 100 ml - 1l - etc. Als je b.v. 3 l starter nodig hebt zorg dan dat de laatste stap het grootst is (ca. 10x het vorige volume). Met een dergelijke methode garandeer je ten minste dat je hoeveelheid cellen per starter constant is.

Ingo

Thom

Gisteren de vloeibare gist volledig toegevoegd aan de 12 liter wort. Hij staat nu op 23 graden in de vergistingskast. Na 8 uur slapen gaat hij al flink tekeer! Ondanks dat hij te weinig aangeeft via BrouwHulp denk ik dat het wel goed gaat komen.

De slurry ga ik achteraf bewaren in de vriezer met glycerine.

Zou ik de temperatuur laten op 23 graden of later nog wat ophogen?

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 28-08-2017  21:16 uVloeibare gist is gewoon totaal onvoorspelbaar.
Soms zit het mee en soms zit het tegen.

Die ervaring heb ik niet. opkweken op de roerder volgens een vaste procedure geeft bij mij een goed reproduceerbaar resultaat. Maar de reproduceerbaarheid van de procedure die je volgt is inderdaad wel bepalend voor het resultaat. En voor elke giststam net iets anders, maar met wat ervaring goed te doen.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 29-08-2017  09:38 u2-5 ml. Dat dan voor brouwen opkweken in een aantal stappen, 10 ml - 100 ml - 1l - etc. Als je b.v. 3 l starter nodig hebt zorg dan dat de laatste stap het grootst is (ca. 10x het vorige volume). Met een dergelijke methode garandeer je ten minste dat je hoeveelheid cellen per starter constant is.

Ingo
Deze regel is voor mij ook een van de belangrijkste om tot reproduceerbare resultaten te komen. Alles op de roerder (behalve de eerste stap van enkele ml) en opschalen op het moment dat je nog in de logfase zit zodat de gist er niets van merkt. Nog beter volgens mij zou zijn om het geheel op te nemen in een feedback loop waarbij je steeds de troebelheid meet, bv met een lasertje en fotocel en dan automatisch verse wort erbij druppelt als de troebelheid boven een bepaalde waarde komt. Door de feedbackloop zal het volume van je starter dan vanzelf exponentieel toenemen en als je het eindvolume bereikt kun je nog door blijven gaan tot je de gewenste troebelheid bereikt.

Thom

Ik denk dat ik het ook op die manier ga doen (steeds in stappen van 10).

Wat een gist is dat die 3522 van Wyeast! Zaterdagavond geënt met een SG van 1.070 (12% suiker) en dinsdag avond zat ik al op 1.008 (dobber) en 1.006 refractometer. :o Nu al een SVG van 88,6- 91,4%. Is dit niet veel hoger als normaal?

Ik hou van een wat zoeter biertje (niet te droog). Zou het nu zin hebben om de temperatuur omhoog te brengen van 23 naar 24 of hoger voor meer ester productie?

Brouwers

Citaat van: Thom op 06-09-2017  08:05 uIk denk dat ik het ook op die manier ga doen (steeds in stappen van 10).

Wat een gist is dat die 3522 van Wyeast! Zaterdagavond geënt met een SG van 1.070 (12% suiker) en dinsdag avond zat ik al op 1.008 (dobber) en 1.006 refractometer. :o Nu al een SVG van 88,6- 91,4%. Is dit niet veel hoger als normaal?

Ik hou van een wat zoeter biertje (niet te droog). Zou het nu zin hebben om de temperatuur omhoog te brengen van 23 naar 24 of hoger voor meer ester productie?
Nu de temperatuur verhogen heeft geen zin. Ester productie vind voornamelijk aan het begin van de vergisting plaats. Ook is de vergisting wel zo'n beetje klaar bij jou. Heb zelf nog geen ervaring met de 3522, maar voor veel Belgische gisten geldt dat je niet te warm moet vergisten omdat je anders teveel esters en hogere alcoholen krijgt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.