Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Evaluatie hulp > BIAB volmout  (gelezen 524 keer)

Offline bsmpower

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Evaluatie hulp > BIAB volmout
« Gepost op: 23-11-2017 17:01 u »
Hoi allen, onlangs mijn 2e brouwsel ooit gebrouwen. De eerste keer nog met moutextract die qua begin SG nagenoeg klopte met het recept dat ik via Brewers Friend heb samengesteld. Hele proces is redelijk goed gegaan en het eindresultaat viel me niet tegen. Voor mijn 2e brouwsel gekozen om met echte granen te werken en d.m.v. de BIAB methode zodat ik met 1 pan kon werken. Hieronder hoe ik heb gewerkt en waar ik tegenaan ben gelopen. Hopelijk kunnen jullie met mij meedenken wat er fout is gegaan / beter had gekund  :groots:

In het kort wat ik heb gedaan
- Gestart met 23 liter water (met de aanname dat ik ong 16 liter zou overhouden. 3 liter in de granen, 4 liter wegkoken)
- Opgewarmd naar 67 graden
- 5 KG geschrote mout in de brouwzak in het water gehangen
- Geprobeerd dit ongeveer een uur op 67 graden te houden (heb buiten gekookt en door wind had ik de gasbrander niet altijd goed onder controle. Max. stijging en daling van een paar graden.
- Jodium test gedaan maar daar haalde ik weinig uit (verkleurde niet, leek goed te zijn qua kleur > suikers?)
- Na iets meer dan 60 min het vuur omhoog gegooid om richting de kook te brengen. De zak met mout in de temperatuurstijging nog even laten zitten. Bij ong. 75 graden er uit gehaald.
- Laten uitlekken in een andere pan en dit weer in de grote pan gegooid. Ik heb dus geen spoeling gedaan! Op internet gelezen dat dit niet per se nodig was?
- Naar kooktemperatuur gebracht en op verschillende momenten hop toegevoegd.
- Boel laten afkoelen naar ongeveer 19 graden d.m.v. wortkoeler aan de buitenkraan

En toen begonnen de problemen:
- Ik had redelijk wat hop resten (van de pellets) en dat heb ik in het overgieten van de pan naar het vat zoveel mogelijk gefilterd.
- Bij de SG meting kwam ik rond de 1.032 i.p.v. de verwachte 1.062. Dat zou een bier van 3,5% opleveren of zo.
- Om het niet helemaal mislukt te laten zijn heb ik de gefilterde "troep" maar in het vat gegooid om te zien wat er gebeurde en zowaar ging het SG naar 1.044 werd (ong. 4,7% alcohol), dat vond ik acceptabel om mee door te gaan.
- Gisting verliep prima en na net geen 2 weken is deze gestopt.
- Overgepompt naar het 2e vat met filtering (want de troep zat er nog in). Hield hierdoor een mooi helder jongbier aan over, maar moest helaas veel weggooien (drap/troebel).
- In het 2e vat een hopzakje met hop toegevoegd om het koudhoppen eens te proberen.

En nu
Na een weekje (dit weekend) heb ik het bier gebotteld en kon ik 27 flesjes vullen. Heel matig gezien de 23 liter waar ik mee begon, maar ik zie het maar als een leermoment :). Bier zag er wel helder uit (veel helderder dan mijn eerste brouwsel) en rook erg fruitig. Erg benieuwd naar de smaak over ongeveer 2 of 3 weken.

Evaluatie hulp:
- Ik heb de mout zelf geschroot. Kan hier iets mis zijn gegaan waardoor ik niet alle suikers er uit heb kunnen halen? Zie foto van het resultaat.
- Ik had het SG graag veel eerder al willen meten qua of ik goed op weg was of meer had moeten weg koken voordat ik met de hop aan de gang ging. Ik had langer kunnen doorgaan met koken, maar dan zou de bitterheid ook veel hoger zijn geworden aangezien de hop er al in zat.
- Ik heb mijn brouw efficiency alvast aangepast in Brewers Friend naar 44% (door die aanpassing kwam ik op het start SG van mijn brouwsel). Is dit een realistisch rendement of moet ik naar andere dingen kijken?
- Is 1 uur koken op een vaste temperatuur (67 graden) wel verstandig geweest? Of beter de 3-staps maischschema aanhouden waar ik veel over lees?
- Kan ik beter maischen in wat minder water en daarna spoelen met de rest van het water?

Het is een lang verhaal geworden maar hopelijk zien jullie de "fouten". Alvast bedankt!  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Drinkontbijt!
Re: Evaluatie hulp > BIAB all grain
« Reactie #1 Gepost op: 23-11-2017 20:01 u »
Hallo. Ik kan je foto helaas niet zien. Ik brouw zelf ook met BIAB, mijn rendement zit meestal ergens rond de 80%. Bij jou is dit wel erg laag geworden!

Je kunt als je met BIAB werkt je mout wel redelijk fijn schroten, je hoeft de kafjes tenslotte niet heel te hebben voor het filteren. Hier gaat het rendement ook (ietsje) van omhoog.

Door niet te spoelen gaat je rendement redelijk wat naar beneden, aangezien je dan met de mout een aantal liters geconcentreerd wort weggooit. Ook is het handig rekening te houden met het verlies door opname van de hop en koudhop, al is dit met pellets niet zo heel veel.

Stomme vraag misschien, maar heb je goed geroerd / had je klonten?

Verder zie ik zo 1-2-3 niet iets dat echt verkeerd is gegaan  :weetniet: ...

:biersmile:

Mark

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
Re: Evaluatie hulp > BIAB all grain
« Reactie #2 Gepost op: 23-11-2017 21:21 u »
Een rendement van 44% kan ik haast niet geloven. Minimaal 76% moet toch haalbaar zijn.

Probeer volgende keer eens fijner te schroten, te roeren tijdens het maischen en de brouwzak na te spoelen met 3-5 ltr water. Evt nog pH in de gaten houden.

Offline bsmpower

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Re: Evaluatie hulp > BIAB volmout
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2017 06:40 u »
Bedankt voor de antwoorden! Rendement heb ik met terugwerkende kracht ingesteld om tot hetzelfde begin SG te komen. Spoelen klinkt als iets voor de volgende keer om een beter rendement te krijgen dus dat ga ik de volgende keer toch maar proberen. Zit er alleen mee dat ik maar 1 pan/gaspit heb. Kan binnen wel een paar liter in huis aan de kook brengen anders. Verder niet heel veel geroerd, af en toe (1x per 10 min max denk ik). Inmiddels ook een foto van de geschrote mout geplaatst.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #4 Gepost op: 25-11-2017 18:50 u »
Hoi bsmpower,

Mooi om te zien dat je zo druk bezig bent!

Zoals gevraagd opmerkingen:

- Het wel of niet spoelen heeft weinig BIAB te maken, behalve dan dat het niet spoelen bij BIAB een stuk gebruikelijker is. Dit omdat het tijd bespaart en het spoelen gewoon een klap lastiger is in een BIAB opstelling.
- Je bent vergeten de zak uit te knijpen. Als je niet spoelt, dan moet je wel die mout helemaal samenpersen om zoveel mogelijk vocht eruit te krijgen. Misschien dat dit n van de factoren is geweest van je laag rendement.
- De jodiumtest is verbazingwekkend nietszeggend. Hij is namelijk best wel lastig uit te voeren en vereist een heel scherp oog voor subtiele kleuren (Verschillende kleuren paars soms). Als je tussendoor wilt controleren of alle suikers omgezet zijn dan is het meten van SG tot het stabiel is makkelijker, vooral als je een refractometer gebruikt.
- Langer koken van de hop geeft niet echt meer bitterheid tenzij het je aromahop is die je langer gaat koken of zo. De bitterhop kun je gerust een half uur langer koken, wordt vaak genoeg gedaan.
- Een eenstapmaisch is helemaal prima, andere schema's geven niet een beter rendement. Bijna alle meerstaps maischschema's zijn overblijfsels van vroeger toen de mout veel minder gemodificeerd was. Het enige maischschema met een heel duidelijk doel met moderne mout is die van een weissen wat de kruidnagelsmaak/aroma bevorderd.

Hoe je zo'n extreem laag rendement hebt snap ik ook niet.

Offline HoppyBrewBoy

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 26-11-2017 19:07 u »
Welkom in het brouwen! Dit soort dingen gebeuren mij ook wel vaker als ik iets nieuws probeer en daarom kan ik je van harte een refractometer aanraden. Daarmee kan je snel zo vaak als je wil in je proces het SG meten om zo beter te weten hoe alles verloopt. Nog een aantal observaties/ tips:

- Ik brouw ook BIAB en zit met spoelen meestal rond de 75%. Te grof schroten gaf mij een keer ook een veel te lage SG, dus zoals eerder gezegd zou ik iets fijner schroten. Je efficientie op 44% zetten lijkt me niet verstandig, dan kom je een volgende keer mogelijk veel te hoog uit. Door wat langer te koken kan je je SG nog wat verhogen, maar dan moet je dit wel weten voordat je je smaak/ aroma hoppen toevoegt. De bitterhop zal niet zo'n verschil geven bij langer koken, maar als je meet voordat je die toevoegt kan je zelfs die ook uitstellen.
- Hop/eiwit prut (trub) in je jongbier is niet heel erg, dit zakt wel uit tijdens de vergisting. Sommigen beweren zelfs dat dit bevorderlijk is voor de gist activiteit. Met een hevel (ik raad de automatische hevel aan) kan je ook redelijk wat trub achterlaten in de pan door het laatste beetje niet over te hevelen. Na het koelen een whirlpool (even hard roeren en dan een kwartier laten staan) zorgt ervoor dat het meeste naar de bodem zakt.
- Pas wel op met je zak laten zitten in de pan als je het vuur eronder hebt, deze kan smelten. Door te roeren als je verwarmt kan je dit voorkomen.
- Aan het einde van de maisch naar 75 graden met de mout in de pan zie ik het nut niet van in als je met een BIAB zak werkt.

Succes!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 27-11-2017 22:16 u »
- Aan het einde van de maisch naar 75 graden met de mout in de pan zie ik het nut niet van in als je met een BIAB zak werkt.

Bij 75 C is alfa-amylase nog actief. Je haalt een wat hoger rendement uit je mout als ook een pauze houdt tussen de 72 en 75 C. Maar dan moet er wel mout in de pan zitten...

Tags: