Grainfather cct gehackt

Gestart door Eskil, 21-08-2017 17:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eskil

Het heeft wat gepruts gekost maar het werkt. Mijn grainfather cct koelt en verwarmt zonder de glycol chiller.

De digital temp. controller stuurt een 12v dompelpompje aan dat in een kratje hangt dat op zijn beurt in een koel/vrieskast staat.

De kleuren van de aders in de GF kabel.
Rood +, zwart -, wit geschakelde + , daar hang je je pompje aan en terug via zwart.

Verder 2, 3/8" Kogelkranen (dichtdraaien als je ontkoppelt) 2 verloopringen 3/8" -1/2" en wat gardena koppelingen.


Peterrr


Brambo

Mooi gedaan!
Ga je ook kunnen verwarmen op één of andere manier?

bultje76

Verwarming zit in de cct ingebouwd

Knobby

Zo, dat zal vast een hoop knaken schelen!

Eskil

Citaat van: Knobby op 21-08-2017  21:39 uZo, dat zal vast een hoop knaken schelen!
Dit heeft me tussen de 50 en 60 Euri gekost. Dat scheelt dus bijna 800 euri.

Knobby

Citaat van: Eskil op 21-08-2017  22:16 uDit heeft me tussen de 50 en 60 Euri gekost. Dat scheelt dus bijna 800 euri.
Kijk, dan is een CCT die niet in mijn gistkast past ineens minder erg.
Ik ga dit even bookmarken voor later gebruik :)

Eskil

Xperiment&

Gisteren heb ik de krat met water/glycol mix in de koelkast gezet , 23 liter water in de Gf. cct. En die op 22°c ingesteld.
Vanochtend was het water 22,1°c , (ik heb een marge ingesteld van 0,9°c) de koelkast is 6°c.
 
Vervolgens heb ik de temp.controller op de Grainfather CCT ingesteld op 18 ºC, de pomp schakelt meteen aan. De eerste 2° koelt hij binnen 2 minuten, de de volgende 2° doen er 4 minuten over. Ik merk dat het nu veel langzamer gaat. Logisch de warmte uit de CCT. Zit nu in de glycol en het pompje produceert ook warmte.
De eerste 2° gaan snel mede doordat de temperatuur.censor onder de koelring zit,
de koudeval is rechtstreeks op die censor.
Ik zou niet sneller dan 2° per uur koelen omwille van de efficiëntie, zo kan je koelkast de opwarming van de glycol bijhouden.
Vooralsnog zie ik op deze manier geen enkel probleem om boven en ondergisters temperatuur gecontroleerd te vergisten,
Ook niet bij hogere omgevingstemperaturen.

Eric v B


Bennemans

Citaat van: Eskil op 21-08-2017  17:37 uHet heeft wat gepruts gekost maar het werkt. Mijn grainfather cct koelt en verwarmt zonder de glycol chiller.

De digital temp. controller stuurt een 12v dompelpompje aan dat in een kratje hangt dat op zijn beurt in een koel/vrieskast staat.

De kleuren van de aders in de GF kabel.
Rood +, zwart -, wit geschakelde + , daar hang je je pompje aan en terug via zwart.

Verder 2, 3/8" Kogelkranen (dichtdraaien als je ontkoppelt) 2 verloopringen 3/8" -1/2" en wat gardena koppelingen.


In het kader van "Beter goed gestolen, dan slecht verzonnen", heb je er ook een bestellijstje bij van de materialen die je ervoor hebt gebruikt? Die kogelkranen  op de ingangen van de koeling zal vast met draad zijn en geen bajonetfitting neem ik aan.

Jules

Wat is het temp verschil tussen de cct en het koelmiddel (koelkast)?

Als dit maar een paar graden is ben je gebaat bij isolatie van de koelmiddelslangen.

Door dT groter te maken kun je efficienter koelen doordat je pomp korter loopt.

Mooi gedaan man!

Mvg J

Eskil

De kogelkranen zijn de simpele kogelkraantjes die je bij de bouwmarkt koopt om aan beide zijden een 12mm. buis in te knellen, dat is precies de maat van de Grainfather coolsleeve in/uitgang. Rubber ringetje ertussen en de boel is dicht.
Het pompje  https://www.dewitschijndel.nl/reich-dompelpomp-15l-10985/
Ik ben nog op zoek naar neopreen buisisolatie die is lekker soepel, ik gebruik een slang van 10x14 mm ongewapend want de druk is max 1,5 bar.
Het koelmiddel heeft de temperatuur van de koelkast, nu 6 ºC. Ik ben ook nog op zoek naar een minivriezer. Die wil ik speciaal voor de Grainfather CCT gebruiken.
Deze zet je op maximaal , dat is -3 ºC. Dan kan ik ook coldcrashen. Nieuw zijn die vriezertjes € 120,-

Winne2

Leuk projectie voor de komende winter... :geduld: ;D ;D

EBC

Ga vast sparen voor een magneetpompje. Die 12 V dompelpompjes gaan niet lang mee. Ik heb er indertijd diverse versleten in gelijkaardige setup. Staat nog wel ergens op dit forum... De Iwaki MD10 die ik toen kocht draait na 10 jaar nog steeds.

Munckerik

Grainfather (Imake) komt binnenkort ook met deze pompjes  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 25-08-2017  22:57 uGa vast sparen voor een magneetpompje. Die 12 V dompelpompjes gaan niet lang mee. Ik heb er indertijd diverse versleten in gelijkaardige setup. Staat nog wel ergens op dit forum... De Iwaki MD10 die ik toen kocht draait na 10 jaar nog steeds.
Over hoeveel draaiuren praat je dan voor deze dompelpompjes? Ik gebruik er 2 bij het brouwen, maar die draaien maar ca 10 uur per jaar. Gaan inmiddels al wel een paar jaar mee. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-08-2017  23:17 uOver hoeveel draaiuren praat je dan voor deze dompelpompjes? Ik gebruik er 2 bij het brouwen, maar die draaien maar ca 10 uur per jaar. Gaan inmiddels al wel een paar jaar mee.

Als je een pomp gebruikt voor het koelen tijdens de vergisting draaien ze snel heel wat meer uren. De pomp moet immers steeds blijven draaien.

EBC

Citaat van: Jacques op 26-08-2017  15:23 uAls je een pomp gebruikt voor het koelen tijdens de vergisting draaien ze snel heel wat meer uren. De pomp moet immers steeds blijven draaien.

Juist.
En bovendien worden ze veel aan- en uit geschakeld. Een robuuste pomp is aangeraden.

Eskil

De Grainfather CCT houdt de temperatuur goed vast vanwege de isolatie. Om de boel op temperatuur te houden, 21  ºC   met een omgevings temperatuur van 28, draait de pomp ieder kwartier een deel van een minuut. Afhankelijk van de hysterie die je instelt natuurlijk (0,9 ºC ).
Ik had ook een andere pomp op het oog maar die bleek uitverkocht, de tijd zal het leren.

volleybaltrainer

Voor mensen die wat huiverig om te gaan hacken zijn hebben ze bij grainfather wat gemaakt waar geen schroevendraaier aan te pas komt. Ik zag namelijk net dit filmpje op Youtube over de pomp kit die ze op hun site aanbieden voor € 66,95.



De presentatie is wat klungelig, maar het zal het zelfde werken als de hack die hierboven uitgelegd is.

De kit bestaat uit een pomp, een nieuwe kabel die vanaf de adapter komt, 2 koppelingen, 2 slangen en een dompelpompje. In ieder geval een goedkoop alternatief als je het vergelijkt met de glycol koeler.

Op de site van grainfather kun je het plaatje bekijken.

https://www.grainfather.com/shop/conical-fermenter/cooling-pump-kit.html

Groeten Marco

Eskil

Kijk eens aan, nou voor die 66 piek zou ik niet moeilijk doen.
Krijg je 2 mooie geïsoleerde slangen voor. Wel uitkijken met ontkoppelen, er zitten afsluiters op, de coolingsleeve en de slangen lopen leeg.
 :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.