Rogge-gember witbier

Gestart door Sander_G, 21-08-2017 16:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander_G

Hallo collega brouwers, hierbij wil ik graag een recept met jullie delen. Dit recept is me uitzonderlijk goed bevallen. Laat het me maar weten als je er ook een poging aan waagt. Ik ben benieuwd!

Dit bier is fris, droog, ietwat kruidig en aan de donkere kant voor een witbiertje.

OG 1,050
FG: 1,026
ABV: 4,8%
IBU: 27

Voor 15 liter

3 kg Pilsmout
2 kg tarwemout
0,5 kg rogge
0,4 kg havervlokken (voorgekookt)

Gist WY3944 Wyeast belgian witbier


Maischen:

25 liter water verhit tot 62 graden, mout toegevoegd en 50 min. Op temperatuur houden.
Verhitten naar 72 graden, 10 min. Op temperatuur houden.
Verhitten naar 78 graden, 5 min. Op temperatuur houden.

Spoelen met 7 liter water op 78 graden.

Hop:
60' 30 gr Saaz 3,3%
30' 15 gr Saaz 3,3%
10' 25 gr oranjeschil (bitter)
10' 8 gr Citra 12,5%
10' 35 gr verse gember
0' 7 gr Citra 12,5%
0' 25 gr Yerba Mate

Veel plezier met dit recept! Ik zou een volgende keer wat meer gember gebruiken. Nu kon ik hem niet zo goed proeven, eigenlijk alleen nadat ik eerst een slok van normale pils had genomen. De Citra is een hele goede combinatie met dit bier. Yerba Mate is misschien een onbekend bij de meeste brouwers en een smaak die je niet zo snel thuis kunt brengen. Het is een soort aardse, kruidig-bittere thee uit Zuid-Amerika. Probeer het eens zou ik zeggen! Ik ben geen fan van Iki bier (met groene thee) of Earl Grey IPA maar Yerba Mate geeft een leuke draai aan dit bier.

dePol

CiteerHop:
60' 30 gr Saaz 3,3%
30' 15 gr Saaz 3,3%
10' 25 gr oranjeschil (bitter)
10' 8 gr Citra 12,5%
10' 35 gr verse gember
0' 7 gr Citra 12,5%
0' 25 gr Yerba Mate

Ik heb wat vragen bij hoe je de hopgift noteert.  Misschien is dit wel een standaardnotering maar ik heb daar geen ervaring mee.

60' 30 gr Saaz 3,3%:  Is dat na 60' koken?  Of van in het begin en dan 60 minuten met deze hop?
En dan zo verder voor alle andere?

En wat met die 0' (2 verschillende)? Is dat dry-hopping?  Indien ja, na de hoofdgisting? En hoe lang?

Kortom, kun je het wat beter uitleggen voor een slechte verstaander als ik?

Pol

tdp

60 minuten voor einde koken gaat er 30 gram Saaz in.
Bij vlamuit (op het moment dat je de warmtebron uitdraait na het koken) gaat de Citra er in.

Sander_G

Inderdaad @tdp, zo moet je de notatie interpreteren. @dePol als je verder nog vragen hebt dan kom maar door.

dePol

Sorry voor de vertraging -ik was enkele dagen niet op het forum.

Ja, ik heb toch nog een vraag.  Hoe lang laat je die Citra (en de rest dat op 0" erin  gaat) in het brouwsel.

Normaal haal ik wanneer de vlam uitgaat mijn hop er uit en ga dan onmiddellijk koelen

tdp

Ik laat de hop tijdens het koelen gewoon zitten, en hevel over op het moment dat ik het op temperatuur heb.

dePol

Dank je wel.   

Dus als ik het goed voor heb krijg je dan een snelle extractie van de Citra aroma's door de warmte, maar weinig verlies van de essentiƫle (vluchtige) smaakaroma's omdat je niet meer kookt.

Dat ga ik eens proberen.

Groetjes,

Pol

Sander_G

Dat klopt. Ik begin nog niet met koelen tot er besmettingsgevaar ontstaat. Ik houd daarbij een ruime marge aan (80 graden). Als Je op het forum zoekt naar vlam uit hopgift kom je nog een hoop info tegen.

jpt

Dit lijkt me een heel lekker biertje :)
Ik zou er nog een kaneelpijpje aan toevoegen.

Sander_G

Hmmmmmmm :-)
Gisteren de laatste fles van dit brouwsel soldaat gemaakt. Even rijpen had hem goed gedaan! Volgende keer zal ik inderdaad een kaneelstokje toevoegen en ietsje minder koolzuur.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.