Fermentis SafAle HA-18

Gestart door Jacques, 19-08-2017 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Knobby

Citaat van: Serge VL op 19-01-2018  12:08 uDe SafAle HA-18 is niet alleen gist, er zijn ook amylase toegevoegd net als bij distilleerders gist.
Je gaat er steeds een leeg bier mee krijgen zonder veel body daar je (bijna)alle hogere suikers gaat omzetten naar vergistbare suikers.  :weetniet:
ja dat bedoel ik

Bertje Bier

Citaat van: Serge VL op 19-01-2018  12:08 uDe SafAle HA-18 is niet alleen gist, er zijn ook amylase toegevoegd net als bij distilleerders gist.
Je gaat er steeds een leeg bier mee krijgen zonder veel body daar je (bijna)alle hogere suikers gaat omzetten naar vergistbare suikers.  :weetniet:

Ik heb zo deze hele discussie eens laten bezinken.
Ik realiseer me dat je eigenlijk zegt dat je dit hele circus ook met een ander gist kunt uitvoeren. Als je maar glucoamylase bij de gist doet.
Van de gist in die HA-18 weten we eigenlijk niks. Misschien doet een combi met een ander gist wel veel leukere dingen.

BrouwMark

Citaat van: Bertje Bier op 24-01-2018  19:39 uIk realiseer me dat je eigenlijk zegt dat je dit hele circus ook met een ander gist kunt uitvoeren.

Niet veel andere gisten die 18% alcoholtolerantie hebben.

bierfan

24 dagen geleden gebotteld, en nu ben ik m aan het proeven. Smaakt eigenlijk helemaal niet verkeerd. wel ff wennen. Geen zoetje te bekennen.
Ben wel blij dat ik m gekoudhopt hebt, anders was het naar mijn idee wat te plat geweest. Gevaarlijk biertje, drinkt eigenlijk te makkelijk weg voor ruim 8%.


ps.. Na nog een paar slokken heb ik toch besloten om hem niet vaker te gebruiken. :)

Bertje Bier

Citaat van: BrouwMark op 24-01-2018  21:50 uNiet veel andere gisten die 18% alcoholtolerantie hebben.

Dat is het doel ook niet. Maar je kunt met een biertje met SG 1045 dan dus ook een bier met 8 % alcohol brouwen. Bijvoorbeeld met een lagergist.

Jacques

Citaat van: Bertje Bier op 02-02-2018  21:13 uDat is het doel ook niet. Maar je kunt met een biertje met SG 1045 dan dus ook een bier met 8 % alcohol brouwen. Bijvoorbeeld met een lagergist.

??? Lijkt mij sterk.

BrouwMark

Ja, mij ook... Met 107% svg zit je vanaf 1045 nog 'pas' op de 6,3%.

Bertje Bier

Citaat van: BrouwMark op 02-02-2018  23:07 uJa, mij ook... Met 107% svg zit je vanaf 1045 nog 'pas' op de 6,3%.

Klopt. Ik was een beetje te enthousiast.

brouwmus

We zijn nu 5 weken na bottelen en ik heb de indruk dat het bier nog steeds niet helemaal klaar is met de hergisting. Het is ook nog troebel, de gist is vreselijk poederig.

De smaak is ook niet fantastisch, maar ook weer niet vies. Beetje vlak en plat, wat bierfan ook zegt. (Ik had wel een vlamuitgift in het recept maar geen koudhop.)

Wel een vreselijk zwaar bier geworden (10,2%) dat is ook te proeven/voelen en mag best wat minder.

Al met al weet ik zo net nog niet of ik deze gist nog een keer zou nemen als deze in kleinverpakking beschikbaar zou komen, ben heel erg blij dat ik op deze manier kennis ermee heb kunnen maken.

Groet,
John

Mark GA

Heeft iemand hier nou al iets mee gebrouwen? Hoe beviel het?

Ronnie

Waar, - bij wie?  is die Safale HA-18 nu verkrijgbaar?  :-\

Rijnberg

Ik heb er een zwaar bier mee gebrouwen. begin sg: 1109. eind sg: 996. Inmiddels al een paar week geleden en helaas nog geen goede hergisting gehad maar een minimale. Smaak van het bier is door de bottelsuiker nog erg zoet. Wel hoog in alcohol en mond/keel warmend. Om een te droge smaak te voorkomen heb ik gember kaneel en zoethout bij de lagering toegevoegd.
De eerste 2 weken na bottelen was ik bang voor een infectie. Het bier smaakte zuur en wrang. Nu een paar week later is dat volledig weg en ook de zwavelige geur gaat er uit.
De gisting zelf was fenomenaal. Binnen 4 dagen was alle actie voorbij en kon er in principe qua sg al gebotteld worden, toch nog een dikke week gewacht en op fles gestopt.

Hopen dat de gist het laatste werk nu ook nog even verzet en anders maar iets anders verzinnen. (champagne of hoog alcohol resistente bottelgist?).

BrouwMark

Citaat van: Mark Green Anchor op 17-02-2018  09:31 uHeeft iemand hier nou al iets mee gebrouwen? Hoe beviel het?

Hier

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35660.0/all.html

mijn ervaring.

En in dit topic staan ook ervaringen  :weetniet: , al gelezen?

mbroek

Citaat van: Rijnberg op 17-02-2018  11:02 uHopen dat de gist het laatste werk nu ook nog even verzet en anders maar iets anders verzinnen. (champagne of hoog alcohol resistente bottelgist?).

Gebruik gewoon dezelfde gist als bottelgist, die kan er wel tegen.

Rijnberg

Is inderdaad ook mijn streven. Echter weet ik niet of de gist op dit moment nog zo vitaal is. Misschien eens een flesje proberen op te kweken als het niks wordt.

brouwmus

Afgelopen weekend heb ik ook weer een flesje op (zie hierboven in dit topic voor eerdere bevindingen).

Het bier is zeker niet vies maar ook niet wat je zegt echt lekker.

Voor mij hoeft de HA-18 nergens beschikbaar te komen want ik zou deze toch niet meer kopen.

Maar als je een gemiddeld, drinkbaar bier met heel veel alcohol wil brouwen, is deze gist een goede keuze.

seed7

Citaat van: BrouwMark op 24-01-2018  21:50 uNiet veel andere gisten die 18% alcoholtolerantie hebben.

Alcoholtolerantie is geen vast gegeven. Het is heel erg afhankelijk van wat de gist moet vergisten en hoe vlot het verloopt. Vrijwel iedere Belgische gist kun je door op de juiste wijze van 'opsuikeren' boven de 15% krijgen, maar als je iets met langere ketens gebruikt dan simpele suiker lukt het niet en als het hele proces te lang duurt ook niet. De "verblijftijd" telt ook mee in de resistentie. Wijngisten lijken heel hoog te gaan maar krijgen ook alleen maar simpele suikers voor de kiezen en gaan daar vlot doorheen.

Dat is in feite wat hier ook gedaan wordt door enzymen toe te voegen. Dat kun je zelf ook en dan gericht op wat je doel is. Met je eigen potje enzymen kun je veel meer 'spelen',

Met b.v. Convertase AG-300 kun je alles dat maar op zetmeel lijkt omzetten in simpele suikers.

Met andere enzymen kun je gericht de visco bij het spoelen iets omlaag brengen zonder dat je een dun bier overhoud.

Of je gebruikt gericht iets tegen de pentosanen bij een 100% roggebier.

Nog anders, je voegt enzymen in de kookketel aan de eerste afloop toe, brengt het vervolgens aan de kook om de enzymen te denatureren en gaat daarna verder met spoelen.

Of je doet het andersom, voeg het na de eerste afloop aan de maisch toe om je 'rendement' (eigenlijk vergistingsgraad) op te krikken, breng ondertussen de eerste afloop aan de kook en ga verder met spoelen, de enzymen in de tweede afloop denatureren zodra ze in het kokende wort terecht komen.

Enzymen tijdens de gisting kan ook, maar om controle te hebben zul je stapsgewijs honderdsten van milliliters per liter moeten toevoegen, na een periode meten wat het resultaat is en dan al dan niet opnieuw. Shea Comfort gebruikt deze methode om met wijngisten wort te vergisten.

Ingo

Rijnberg

Dank voor de heldere uitleg Ingo. Leuk om eens mee te experimenteren.

Toch nog een vraag betreft mijn niet hergistend bier. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Flesje opkweken en de actieve starter aan de overige flessen toevoegen of een andere bottelgist gebruiken.

Flessen staan inmiddels een maand op 20 a 22 graden en nog geen enkel teken van CO2 en een zeer zoete smaak.

Robert1968

Het is nu 2 maanden na bottelen, het bier (14% alcohol, blond, gehopt met diverse NZ hoppen) heeft nog steeds gering koolzuur, ik verwacht ook niet meer dat dit nu nog gaat goed toenemen. Smaak is conform de verwachting licht-zoet, bitter en alcoholisch en het bier heeft een dunne tot medium body. Geen hoogvlieger. Ik zal de gist niet meer gaan gebruiken.


TymonK

Afgelopen weekend een RIS gebrouwd met deze gist. In 3 dagen van SG1085 > 1012. Gisteren geheveld voor lagering (deels op hout), verwacht dat ie nog wel verder doorzakt..... Over week of twee bottelen. Tussenproduct smaakte niet slecht.... Ik merkte wel wat zwavel op tijdens de vergisting, maar niet veel.

Viel me ook op dat de gist nog niet echt uitgezakt was (weinig gistkoek onderin) en dat er redelijk wat schuim geweest is (gistkoek op zijkant vat). Zeker een centimeter of 10.

brouwmus

Weer eens een update:

Gisteravond nog twee slokjes van een fles geprobeerd: rest van het glas weggegooid, ondrinkbaar. Net of je koude bouillon met een hopsmaakje drinkt. Vreemd gistbitterig ook. Niet lekker.

Moet wel zeggen dat dit was nadat ik een St. Bernardus Tripel had gedronken, maar toch.

Het was nu ruim 14 dagen sinds de laatste proeffles (botteldatum: 29-12-2017).
Ik wacht nu een maand en kijk hoe de smaak dan ontwikkeld is...

Knobby

Citaat van: TymonK op 29-03-2018  09:07 uAfgelopen weekend een RIS gebrouwd met deze gist. In 3 dagen van SG1085 > 1012. Gisteren geheveld voor lagering (deels op hout), verwacht dat ie nog wel verder doorzakt..... Over week of twee bottelen. Tussenproduct smaakte niet slecht.... Ik merkte wel wat zwavel op tijdens de vergisting, maar niet veel.

Viel me ook op dat de gist nog niet echt uitgezakt was (weinig gistkoek onderin) en dat er redelijk wat schuim geweest is (gistkoek op zijkant vat). Zeker een centimeter of 10.
Ben benieuwd Tymon. Op de IBU avond in mei wil ik wel wat flesjes ruilen tegen mijn RIS, die zit dan ongeveer 1,5 maand op de fles.

bierfan

Citaat van: bierfan op 02-02-2018  21:02 u24 dagen geleden gebotteld, en nu ben ik m aan het proeven. Smaakt eigenlijk helemaal niet verkeerd. wel ff wennen. Geen zoetje te bekennen.
Ben wel blij dat ik m gekoudhopt hebt, anders was het naar mijn idee wat te plat geweest. Gevaarlijk biertje, drinkt eigenlijk te makkelijk weg voor ruim 8%.


ps.. Na nog een paar slokken heb ik toch besloten om hem niet vaker te gebruiken. :)

Nu 3 maanden na het bottelen heb ik er 1 voor mijn neus staan. Het is verrassend genoeg een echt lekker biertje geworden!
Fris, licht hoppig, precies goed voor in het zonnetje.

BrouwMark

Het pondspak is nu ook bij Brouwland te koop, voor de flinke prijs van e 85,-. Kleinere verpakkingen heb ik nog niet gezien.

brouwmus

Kleinere verpakkingen hoeven er voor mij ook niet te komen...

Afgelopen weekend nog eens een proefbrouwseltje gedronken en het is nog steeds niet lekker. Maar eind van de maand nog een keertje proberen, wie weet. Door de gootsteen spoelen kan altijd nog.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.