Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Fermentis SafAle HA-18  (gelezen 12612 keer)

Online joenedu

• Vol lid
  • Land: nl
  • In hops we trust
Re: Fermentis SafAle HA-18
« Reactie #75 Gepost op: 14-12-2017 13:13 u »
Onder het motto: extreme gist, extreem bier ben ik van plan de ha-18 het volgende voor zijn kiezen te geven, Robert:

HOME BREW RECIPE:
Title: Mark's Divine Stout (Tokyo Twist)
Author: Mark Rieken

Brew Method: BIAB
Style Name: Imperial Stout

Droog, stroef, bitter, kruidig, zwart en zwaar dus. Het is het soort bier waar ik er heel af en toe eentje van lust, dus hopelijk blijft het lekker lang op de fles rijpen. Jammer dat mijn aquariumelement er mee opgehouden is, die moet ik nog opnieuw aanschaffen. Het wordt overigens wel 10 liter ipv 20.

Vies hè?

Mark.

Gaaf! Ik ga hem ook gebruiken voor een RIS, strak plan. Succes!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #76 Gepost op: 14-12-2017 16:44 u »
Nou, dat wordt een zware beproeving voor de gist. Aandachtspunten voor een dergelijk zwaar bier zijn voldoende zuurstof (mogelijk tijdens begin gisting enkele malen beluchten) en gist nutriënten toevoegen.

Ben ook benieuwd of je hergisting nog wel op gang gaat komen met een dergelijk zwaar bier.
Ik vermoed dat je brouwhuisrendement (en daarmee ook je start-SG) wel lager gaat uitvallen dan 76% bij een dergelijk zwaar bier.

Zelf zou ik tot circa 14-15% volmout gaan vergisten en zonodig via suikertoevoeging het alcoholgehalte in stapjes gaan verhogen als er nog leven in de gist zit. Nu heb je de kans dat de gisting voortijdig stilvalt en je met een zeer zoet bier blijft zitten. Natuurlijk aan jou de keus.

Online BrouwMark

• Senior lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #77 Gepost op: 14-12-2017 18:48 u »
Ik ben nogal benieuwd of de gist doet wat de verpakking belooft, vandaar deze beproeving. Ik denk inderdaad dat het rendement wat lager gaat uitvallen, maar theoretisch zou het moeten kunnen.
Verwarmingselement is gehaald, ergens komende week ga ik brouwen. Ik hou je / jullie op de hoogte!

Mark.

Offline naero

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: ch
« Reactie #78 Gepost op: 15-12-2017 09:36 u »
Hoi Mark,
Als je het hout wil proeven mag er misschien wat meer van in. Ik had een RIS met 11,4% en 5 g/l medium toast eikenhoutsnippers in wodka, en daar is het goed aanwezig. Ik neem aan dat je 15 g niet terugvindt.

Online Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #79 Gepost op: 15-12-2017 09:41 u »
Hoi Mark,
Als je het hout wil proeven mag er misschien wat meer van in. Ik had een RIS met 11,4% en 5 g/l medium toast eikenhoutsnippers in wodka, en daar is het goed aanwezig. Ik neem aan dat je 15 g niet terugvindt.
Eens! Bij zo'n zware jongen valt de invloed van de snippers snel weg en dus heb je minimaal 5 g/l nodig. Zelf zou ik naar 6 g/l gaan. Bourbon ipv Wodka is ook wel aardig, trouwens.

Vraagje: Zou je jouw recept voor die RIS willen delen? En welke gist heb je daarvoor gebruikt?

Online BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #80 Gepost op: 15-12-2017 09:48 u »
Hoi Mark,

Ok. Dit is de eerste keer dat ik met eikensnippers ga werken. Ik had de hoeveelheid uit het recept van de Tokyo van brewdog, maar het leek me al wat weinig.
Zeg, 60 gram op die 10 liter is dus een beter te proeven hoeveelheid? Ik ga ze zoals vermeld wel in de ardbeg, een erg rokerige whisky, weken. Die smaak zal dan wel flink doorkomen! Helemaal niet erg  ;D
Dank!

Mark.

Offline Ventus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #81 Gepost op: 15-12-2017 09:56 u »
Ik ga ze zoals vermeld wel in de ardbeg, een erg rokerige whisky, weken. Die smaak zal dan wel flink doorkomen! Helemaal niet erg  ;D

Heb zelf pas een RIS met eiken snippers in Ardbeg gemaakt.
Voor 15 liter ca. 70 ml Ardbeg en 35 gram eikensnippers (medium toast) gebruikt, beide zijn duidelijk waarneembaar in de RIS, hoewel Ardbeg wel de overhand heeft, zelfs met nog geen half procent van het brouwsel lijkt het al alsof iemand z'n asbak in het bier heeft gemikt (lekker!  ;)). Ik zou voor 10 liter niet veel meer dan 30 gram eiken gebruiken.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 17-12-2017 15:28 u »
Vandaag mijn Barleywine 2 weken na brouwen gebotteld vergist met de HA-18. Start SG 1098 (7.2 kg mout + 700 gram suiker (kristalsuiker en honing). Eind-SG 996, SVG 104%  :nut:
Berekend alcohol na toevoeging bottelsuiker 13.9vol.%. :proost:

Offline Jedoka

• Junior lid
  • **
  • Bier brouwen, t'is net koken!
« Reactie #83 Gepost op: 17-12-2017 15:35 u »
Vandaag mijn Barleywine 2 weken na brouwen gebotteld vergist met de HA-18. Start SG 1098 (7.2 kg mout + 700 gram suiker (kristalsuiker en honing). Eind-SG 996, SVG 104%  :nut:
Berekend alcohol na toevoeging bottelsuiker 13.9vol.%. :proost:

Goeiedagschotel! Ad fundum :proost:

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #84 Gepost op: 17-12-2017 20:20 u »
Wow hé, wat een vergistingsgraad!

Hoe smaakte het bottelmonster?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 17-12-2017 21:39 u »
Bier smaakte licht-zuur, licht zoutig, verwarmend maar niet eens zo erg droog.
Lichte zwavelgeur waarneembaar, hopelijk trekt dit weg in de fles.  Gist bezinkt erg langzaam, het vat paar dagen koud buiten laten staan en gelatine toevoegen bevorderde het bezinken.

Online BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #86 Gepost op: 17-12-2017 23:17 u »
Hm, dan moet ik de 1003 bijna wel kunnen halen zonder al te veel moeite denk ik. Een barley wine die op 996 eindigt vind ik wel erg bijzonder!
Volgens mij heb je écht een monster verstuurd met je poederbrief Robert!  ;D
Ps. Wat heb je met de vergistingstemperaturen gedaan? Gestart op 25°c zag ik, maar nog opgeschroefd naar de 35°c?

Mark.

Online BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #87 Gepost op: 17-12-2017 23:22 u »
Heb zelf pas een RIS met eiken snippers in Ardbeg gemaakt.
Voor 15 liter ca. 70 ml Ardbeg en 35 gram eikensnippers (medium toast) gebruikt, beide zijn duidelijk waarneembaar in de RIS, hoewel Ardbeg wel de overhand heeft, zelfs met nog geen half procent van het brouwsel lijkt het al alsof iemand z'n asbak in het bier heeft gemikt (lekker!  ;)). Ik zou voor 10 liter niet veel meer dan 30 gram eiken gebruiken.

Ok, die neem ik mee. Ik was al bang dat ardbeg-eiken een soort van 121-3 qua uitslag zou worden. Dank je!

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 18-12-2017 15:55 u »
Ps. Wat heb je met de vergistingstemperaturen gedaan? Gestart op 25°c zag ik, maar nog opgeschroefd naar de 35°c?

Mark.

Gestart op 25 ºC, laten zakken naar omgevingstemp. (18-20 ºC). Laatste 2 dagen laten stijgen tot 22 ºC. Maar ik had 22 gram gist op 16 l wort. Suikers toegevoegd na hoofdgisting.

Online Martijn0172

• Super lid
« Reactie #89 Gepost op: 19-12-2017 07:29 u »
Waarom heb je deze laten zakken en niet op de aanbevolen temperaturen gehouden?

Ik wil van het weekend gaan brouwen, denken jullie dat de opgestuurde hoeveelheid geschikt is voor een ± 25 L met een SG van 1.100-1.110 ?

Offline brouwmus

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 19-12-2017 07:33 u »
Dat lijkt mij wel erg weinig, zelf vond ik 15 gram voor 19 liter met 1072 al heel krap aan.

Online Martijn0172

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 19-12-2017 07:41 u »
Ok, dan wordt het dit weekend experimenteren met dubbel maischen, extra lang koken en een nieuwe gist. Klinkt goed  :nut:

Offline brouwmus

• Super lid
« Reactie #92 Gepost op: 19-12-2017 07:45 u »
OK, veel succes!

Overigens weet ik niet wat voor brouwsoftware je gebruikt, maar BrouwHulp geeft een schatting van de benodigde hoeveelheid die m.i. aardig klopt. Zo zag het er voor mij uit:

Online Martijn0172

• Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 19-12-2017 12:30 u »
Het gaat mij niet lukken zie ik met mijn huidige installatie. Opkweken schiet een beetje het nut voorbij. Ik verstuur dan ook graag het zakje door naar een andere geïnteresseerde, ik koop wel een keer twee zakjes wanneer deze gist verkrijgbaar is. Dus wie het eerst komt wie het eerst maalt

Offline brouwmus

• Super lid
« Reactie #94 Gepost op: 19-12-2017 12:33 u »
Dat is een sympathiek gebaar maar waarom splits je je batch niet en vergist je de ene helft met de HA-18 en de andere met een andere, bekende (US-05?).

Tevens een mooi experiment :)

Online Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #95 Gepost op: 19-12-2017 19:03 u »
Het gaat mij niet lukken zie ik met mijn huidige installatie. Opkweken schiet een beetje het nut voorbij. Ik verstuur dan ook graag het zakje door naar een andere geïnteresseerde, ik koop wel een keer twee zakjes wanneer deze gist verkrijgbaar is. Dus wie het eerst komt wie het eerst maalt
Wanneer je niet wil experimenteren dan heb ik wel interesse Martijn.

Online BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #96 Gepost op: 21-12-2017 00:18 u »
Ik zie, voor de grootverbruikers onder ons, dat het pondspak van de ha-18 te koop is bij castle malting. Zo even gauw gezien leveren ze het alleen mee met een partij mout...

Mark.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #97 Gepost op: 28-12-2017 11:55 u »
Vandaag ga ik ook deze gist proberen. Een brouwsel van een liter of 10.
100% pale mout. sg rond de 1060. wat Saaz en styrian goldings hop. en dan maar kijken wat het wordt.
Ben benieuwd.

Offline brouwmus

• Super lid
« Reactie #98 Gepost op: 30-12-2017 17:21 u »
Gisteravond heb ik 19 dagen na het brouwen gebotteld.

Mijn pakje van 15 gram gist heeft in die tijd het start-SG van 1071 (21 liter wort) gereduceerd tot 995 (!), het bottelmonster smaakte zonder afwijkingen.
Wel kwam er een tamelijk sterke alcoholgeur uit het gistvat toen ik het deksel eraf schroefde...  :nut:

Voorlopig noem ik het brouwsel: "Brulk", wat staat voor Bruine Hulk, vanwege het alcoholpercentage van 10,2% in de fles na hergisting.  ^-^

Verdere smaaknotities volgen.  :proost:

Foto van de hydrometer in de maatcilinder:

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #99 Gepost op: 30-12-2017 22:23 u »
Voor ruim 10% kom ik wel langs op m,n "snorretje"  :proost: :nut:

:degroeten:

BLUB

P.S.