Fermentis SafAle HA-18

Gestart door Jacques, 19-08-2017 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

Interessant nieuws. Jammer genoeg heb ik deze discussie gemist en dus ook het prachtaanbod van Robert. Voor de zekerheid toch nog een PM gestuurd.

Rijnberg

Zojuist ook de envelop ontvangen.  Erg bedankt voor de gulle gift op deze pakjesavond Robert.

Brouwse.

bierfan

Hier ook de gist ontvangen. Hartstikke bedankt! Komend weekend wordt ie gebruikt. Ben benieuwd.

henkie

Ook hier ontvangen. Hartstikke bedankt!

Jeukstaardt

Hier ook! Valt op hoe poederig deze gist is in tegenstellling tot andere korrels die ik gewend ben.
Duurt nog even totdat ik hem gebruik maar zal mijn bevindingen hier posten

Martijn0172

Hier is ie nog niet binnen, ben benieuwd  ;D

Jedoka

Binnen! Inderdaad erg fijne korrels, ben benieuwd. Bedankt Robert!

breda82

Ik heb de envelop ook ontvangen, echt top super bedankt. Opvallende structuur heeft de gist inderdaad. Heb hem nu nog even in de koelkast liggen, zou toch nog wel even goedblijven zo?

Mijn vrouw maakt de envelope open en trof een gripzakje met een poederachtige substantie aan, die dacht wat is dit nu weer haha!

Serge VL

Hebben jullie allen goed gelezen?
Die HA 18 is geen zuivere gist die bevat ook nog  Glucoamylase van de Aspergillus niger, de toegevoegde Glucoamylase gaat tijdens de vergisting de nog achtergebleven hogere suikers en dextrinnes verder omzetten naar eenvoudige suikers daar die actief is bij lage temperatuur! Vandaar dat die tot 100% Vergist ;D
Het lijkt me meer op een distilleerders gist dan een biergist.
18% alcohol tolerantie, extra Glucoamylase, hoge vergistingstemperatuur...  :weetniet:



tdp

We gaan het zien Serge!

Gisteren ook de poederbrief ontvangen ;). Robert, bedankt voor deze actie!

Robbert

Gisteren nog geen poederbrief :( al wel melding van PostNL dat er post naar mij onderweg is, maar nog geen bericht. Hopelijk vandaag :) Alvast bedankt!

Easywoods

De veiligheidsdiensten maken overuren met al die poeders van jullie over de post  :lol:

Ernesto

Citaat van: tdp op 06-12-2017  08:45 uGisteren ook de poederbrief ontvangen ;). Robert, bedankt voor deze actie!

Robert bedankt! Ook hier is de poederbrief binnen!  :groots:

biking rebel

Bedankt Robert! Ook hier de "poeder" ontvangen!  :groots:

Martijn0172

Citaat van: Serge VL op 06-12-2017  08:09 uHebben jullie allen goed gelezen?
Die HA 18 is geen zuivere gist die bevat ook nog  Glucoamylase van de Aspergillus niger, de toegevoegde Glucoamylase gaat tijdens de vergisting de nog achtergebleven hogere suikers en dextrinnes verder omzetten naar eenvoudige suikers daar die actief is bij lage temperatuur! Vandaar dat die tot 100% Vergist ;D
Het lijkt me meer op een distilleerders gist dan een biergist.
18% alcohol tolerantie, extra Glucoamylase, hoge vergistingstemperatuur...  :weetniet:


Een soort van hybryde gist dus? Dit betekent denk ik ook dat deze gist niet op te schalen is dus bijvoorbeeld een giststarter?

brouwmus

Gisteren bracht de post ook mijn envelop. Nogmaals heel erg bedankt, ik ga er dit weekend waarschijnlijk een sterke blonde of amber of iets in die richting mee brouwen. :brouwen:

Brouwers

Citaat van: Martijn0172 op 06-12-2017  10:18 ueen soort van hybryde gist dus? Dit betekent denk ik ook dat deze gist niet op te groten is dus bijvoorbeeld een giststarter?
Een soort van hybryde gist dus? Dit betekent denk ik ook dat deze gist niet op te schalen is dus bijvoorbeeld een giststarter?

joenedu

Yay ook hier binnen, super bedankt!

Serge VL

Citaat van: Brouwers op 06-12-2017  11:37 uEen soort van hybryde gist dus? Dit betekent denk ik ook dat deze gist niet op te schalen is dus bijvoorbeeld een giststarter?
De gist is een gewone gist, enkel is er bij de verpakking extra Glucoamylase toegevoegd.
Ga je die opkeken verlies of verdun je natuurlijk de Glucoamylase (als je je starter afgiet ben je die wel kwijt).
Dus bij opkweek houd je enkel de sacch over en gaat die niet zo ver meer doorgisten.
Het is dus eigenlijk niet de bedoeling dat je die opkweekt, anders verliest die zijn hoge SVG eigenschap.

TymonK

Citaat van: Serge VL op 07-12-2017  07:04 uDe gist is een gewone gist, enkel is er bij de verpakking extra Glucoamylase toegevoegd.
Ga je die opkeken verlies of verdun je natuurlijk de Glucoamylase (als je je starter afgiet ben je die wel kwijt).
Dus bij opkweek houd je enkel de sacch over en gaat die niet zo ver meer door gisten.
Het is dus eigenlijk niet de bedoeling dat je die opkweekt, anders verliest die zijn hoge SVG eigenschap.

Dat is goed om te weten! Gist is ook hier binnen, superbedankt!

Hoeveel liter van bijv SG 1090 kun je met de 16 gram vergisten (ivm de Glucoamylase en geen starter kunnen maken)? Litertje of 20?

Normaal gezien hydrateer ik korrelgist niet, wellicht met deze wel om zoveel mogelijk vitale gist te krijgen (en NEE, ik wil hier NIET de discussie over wel/niet hydrateren in het algemeen gaan voeren!)

Brouwers

Citaat van: Serge VL op 07-12-2017  07:04 uDe gist is een gewone gist, enkel is er bij de verpakking extra Glucoamylase toegevoegd.
Ga je die opkeken verlies of verdun je natuurlijk de Glucoamylase (als je je starter afgiet ben je die wel kwijt).
Dus bij opkweek houd je enkel de sacch over en gaat die niet zo ver meer door gisten.
Het is dus eigenlijk niet de bedoeling dat je die opkweekt, anders verliest die zijn hoge SVG eigenschap.
Zoiets had ik ook gepost maar om een of andere manier was het bericht van Martijn nogmaals geplaatst ???

Brouwers

Citaat van: TymonK op 07-12-2017  07:48 uDat is goed om te weten! Gist is ook hier binnen, superbedankt!

Hoeveel liter van bijv SG 1090 kun je met de 16 gram vergisten (ivm de Glucoamylase en geen starter kunnen maken)? Litertje of 20?

Normaal gezien hydrateer ik korrelgist niet, wellicht met deze wel om zoveel mogelijk vitale gist te krijgen (en NEE, ik wil hier NIET de discussie over wel/niet hydrateren in het algemeen gaan voeren!)
De gist gaat verder door vanwege de glucoamylase, maar het blijft een sach. Dus gewoon normale enthoeveelheid nemen (mrmalty, brewersfriend etc..)

brouwmus

Afgelopen zondag heb ik een amberkleurig bier gebrouwen met deze gist, deze is inderdaad erg poederig en bij het rehydrateren waren er ook klontjes die niet goed in suspensie kwamen.

De vergisting is, zoals gewoonlijk, na een uur of vier al op gang gekomen (klimaatkast op 25 ºC) en sinds zondagavond staat het waterslot mooi te bluppen.

Opvallend is de 'gistige' geur die uit de gistkast komt - doet denken aan rijzend brood. Niet onaangenaam, maar wel aanwezig.

Is dit andere brouwers ook al opgevallen?

Robert1968

Ja viel mij ook op. Zeer sterke gist- en CO2 geur, die wel verdwijnt bij einde gisting. Het waterslot is bij mij gisteren met blubben gestopt, na circa 1,5 week.  Ik verwacht op circa 12-13% alcohol uit te komen, en een klein slokje bier uit het gistvat bevestigde dit ruimschoots  :)

Bij hydrateren heb ik vrij lang geroerd om de gist goed in suspensie te krijgen.

BrouwMark

Onder het motto: extreme gist, extreem bier ben ik van plan de ha-18 het volgende voor zijn kiezen te geven, Robert:

HOME BREW RECIPE:
Title: Mark's Divine Stout (Tokyo Twist)
Author: Mark Rieken

Brew Method: BIAB
Style Name: Imperial Stout
Boil Time: 90 min
Batch Size: 20.5 liters (fermentor volume)
Boil Size: 24.9 liters
Boil Gravity: 1.111
Efficiency: 76% (brew house)


STATS:
Original Gravity: 1.135
Final Gravity: 1.001
ABV (standard): 17.67%
IBU (tinseth): 100.55
SRM (ebcmorey): 98.5

FERMENTABLES:
9 kg - Belgian - Pale Ale (75%)
1 kg - American - caramel / Crystal 40L (8.3%)
0.75 kg - Belgian - Chocolate (6.3%)
0.75 kg - Belgian - Roasted Barley (6.3%)
0.5 kg - Flaked Oats (4.2%)

HOPS:
60 g - Cascade, Type: Leaf/Whole, AA: 6.5, Use: First Wort, IBU: 29.73
40 g - Magnum, Type: Leaf/Whole, AA: 11.6, Use: First Wort, IBU: 35.37
40 g - Cascade, Type: Leaf/Whole, AA: 6.5, Use: Aroma for 15 min, IBU: 8.36
25 g - Styrian Goldings, Type: Leaf/Whole, AA: 3.2, Use: Aroma for 15 min, IBU: 2.57
25 g - Saaz, Type: Leaf/Whole, AA: 2.6, Use: Whirlpool for 0 min at 70 °C, IBU: 3.17
25 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Whirlpool for 0 min at 70 °C, IBU: 13.42
25 g - Cascade, Type: Leaf/Whole, AA: 6.5, Use: Whirlpool for 0 min at 70 °C, IBU: 7.93

MASH GUIDELINES:
1) Infusion, Temp: 65 C, Time: 90 min, Amount: 23 L
2) Infusion, Temp: 73 C, Time: 15 min, Amount: 23 L
3) Sparge, Temp: 78 C, Time: 15 min, Amount: 5 L

OTHER INGREDIENTS:
25 g - fresh cranberries, Time: 10 min, Type: Flavor, Use: Boil
1 each - fresh!!! bay leaf from own bush, Time: 10 min, Type: Herb, Use: Boil
15 g - medium oak chips soaked in ardbeg, Time: 43200 min, Type: Fining, Use: Secondary

YEAST:
Default - - -
Starter: No
Form: Liquid
Attenuation (custom): 97%
Flocculation: Med
Optimum Temp: 18.89 - 22.22 C
Fermentation Temp: 25 C
Pitch Rate: 1.25 (M cells / ml / deg P)
Additional Yeast: fermentis ha-18

PRIMING:
Method: glucose
Amount: 8 g/l
CO2 Level: 3.5 g/l

Target WATER PROFILE:
Profile Name: Delft tap water, not corrected
Ca2: 47
Mg2: 8
Na: 38
Cl: 60
SO4: 52
HCO3: 126
Water Notes:
pH = 7.97

Droog, stroef, bitter, kruidig, zwart en zwaar dus. Het is het soort bier waar ik er heel af en toe eentje van lust, dus hopelijk blijft het lekker lang op de fles rijpen. Jammer dat mijn aquariumelement er mee opgehouden is, die moet ik nog opnieuw aanschaffen. Het wordt overigens wel 10 liter ipv 20.

Vies hè?

Mark.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.