Fermentis SafAle HA-18

Gestart door Jacques, 19-08-2017 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Elk jaar wordt er in Duitsland een grote beurs gehouden voor de professionele brouwers. Meestal is die in Nürnberg (Brau Beviale genoemd) maar één keer in de 5 jaar is München (Drinktec) de plek waar de beurs gehouden wordt. Om de zoveel jaren bezoek ik de beurs. Altijd leuk om te zien wat er allemaal op de markt is voor de professionele brouwers. De laatste jaren is er ook meer aandacht voor het hobbybrouwen. Dat is inmiddels een markt van betekenis.

De beurs wordt dit jaar in München gehouden en ik had het idee om weer eens te gaan. Totdat ik prijzen zag voor verblijfsaccommodaties. De prijzen voor hotelkamers, vakantiewoningen, pensions er dergelijk waren belachelijk hoog. Zeker 3 keer zo hoog als komende week. Ongetwijfeld speelt het feit dat een week later het Octoberfest gevierd wordt een grote rol bij deze exorbitante prijzen. Toch maar afgezien van een bezoekje aan Drinktec. Na mijn beslissing meteen gaan zoeken naar aan onderkomen voor Brau Beviale 2018. Ik heb een betaalbaar appartement gevonden in de buurt van het oude centrum en niet al te ver van een brouwerij met proeflokaal. Ik zal mijn kostje niet zelf hoeven te koken. Omdat het appartement ook in de buurt is van een metrostation zal het ook goedkomen met het vervoer naar de beurs. Een mooi vooruitblik.

Het leuke is dat ik ook kan vooruitblikken op de komende Drinktec die van 11 september tot en met 15 september 2017 wordt gehouden. In het blad Brauwelt waar ik al vele jaren een abonnement heb is elk jaar een Vorschau. Je kunt je hierdoor thuis oriënteren. Dankzij plattegronden van de hallen kun je de leveranciers vinden die je wilt bezoeken. En verder zijn er korte beschrijvingen van deelnemende bedrijven en noviteiten. Echte opzienbarende innoverende producten heb ik de de Vorschau niet gezien. Wel een opmerkelijk nieuwtje dat Fermentis met een nieuwe korrelgist komt, de SafAle HA-18. Deze gist heeft een hoge vergistingsgraad zelfs bij zeer zwaar bier zoals Barley Wine. De alcoholtolerantie zou rond de 18% zijn. Verder zou de gist een hoge osmotische druk en hoge vergistingstemperaturen kunnen doorstaan. Toch jammer dat ik niet naar de Drinktec ga want ik sluit niet uit dat in de stand van Fermentis bier te proeven is dat vergist is met deze nieuwe gist.

Nu moeten we wachten tot deze gist voor ons beschikbaar komt. Ik ben benieuwd. Al langer is er een trend aan de gang van het beschikbaar komen van gisten die een hoge vergistingsgraad kennen. De meeste van deze gisten kan ik goed waarderen.

muldereric

Mooie post Jacques. Was me helemaal niet bewust van die beurzen. Heb er dan ook nooit echt naar gekeken moet ik eerlijk zeggen. Wat betreft de hoge prijzen, dat ken ik wel vanuit mijn werk!
Ben benieuwd naar de safale HA-18 gist. Klinkt allemaal wel erg mooi, maar wat zal de smaak zijn die de gist met zich mee brengt!
Fijn dat je ons ook mededeelt dat er brouwbeurzen zijn, had ik nooit bij stil gestaan. Zijn er ook zulk soort dingen in Nederland?
Zou leuk te combineren zijn met een hobbybrouwen meeting [emoji41]

Jacques

In Nederland kennen we dit soort hele grote beurzen niet. Wel zijn er af en toe kleinere beurzen voor hobbybrouwers.

Een link naar de site van Drinktec.

Overigens gaan er  altijd veel Nederlandse brouwers naar Brau Beviale.
10 jaar geleden zijn een aantal leden van het forum er ook geweest. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8151.msg92710.html#msg92710

Neetje

Had wel gezien dat er een nieuwe Saison gist is.


SafAle™ BE-134
Recommended for Belgian Saison style beer and characterized by a particularly high attenuation


Haagse Wouter

Ik ben extreem geintresseerd in beiden! Safale maakt topgisten! Ik vind eigenlijk al hun gisten top tot nu toe.

Markiej87

Klinkt als een gist voor mij, die HA18 :)

RoodeLeeuwVenlo

Ik ben afgelopen jaar naar de Brau-Beviale geweest in Nürnberg. Twee hele dagen. Dat was te kort. Drinktic is nog groter dus daar zou ik zeker drie dagen heen willen. Maar tijd heb ik helaas niet. Hotels zijn dan altijd te duur. Ik heb afgelopen jaar via Air'B'N'B een studentenkamer gehuurd voor €35,00 per nacht. Dat was prima en leuk om weer eens twee nachten in een studentenhuis te verblijven. Dat was ook al weer 20 jaar geleden.
Maar het gaat hier over gisten. Dat is natuurlijk mooi nieuws.

Robert1968

Zal aan een (Heineken) collega vragen die naar de beurs gaat, vragen of hij een zakje kan meenemen.
Ik ben zelf 2 jaar geleden naar de Brau geweest in Nuremberg, ook daar wisten ze van forse hotelprijzen (350 euro per hotelkamer).
 

Robert1968

Op de beurs zelf waren bij de Fermentis stand geen zakjes van deze gist te verkrijgen. Collega liet een visitekaartje achter en vandaag werd prompt gratis op kantoor een pondpak HA-18 verzorgd. Tja, wat moet ik zo'n hoeveelheid? Goed voor bv. 750 l barleywine. Binenkort maar (weer) eens een gerstewijn inplannen. Gist heeft hoge vergistingsgraad en is bestand tegen max. 18% alcohol.



Robert1968

Mocht er interesse voor zijn, dan kan ik wellicht geïnteresseerden tegen kostprijs (postzegel, envelop, sluitzakje: circa 1 EURO) 15 gram korrelgist per post doen toekomen. Laat even weten of hier animo voor is.

BrouwMark

Klinkt heel interessant, die gist! Ik hou me aanbevolen voor één of twee van je zakjes. Top dat je met dat idee komt!

Mark.

joenedu

Klinkt zeker interessant, ik hou me ook aanbevolen!

Ernesto

Citaat van: Robert1968 op 28-11-2017  20:49 uMocht er interesse voor zijn, dan kan ik wellicht geïnteresseerden tegen kostprijs (postzegel, envelop, sluitzakje: circa 1 EURO) 15 gram korrelgist per post doen toekomen. Laat even weten of hier animo voor is.
Heel graag! [emoji106]

Jedoka


Jeukstaardt

Hou ik me ook voor aanbevolen!

bierfan


RobPh


TymonK

Idem - altijd leuk wat maken met een nieuwe gist. Ik stuur je een PM met gegevens, als jij dan je bankgegevens geeft maak ik gelijk de vergoeding over (mocht je in de buurt van Utrecht / Amersfoort wonen dan kom ik ook graag langs om te halen krijg je wat homebrews!)

breda82

Als je nog over hebt doe ik ook graag mee.

tdp

Ben altijd in voor 1 of 2 zakjes, goed initiatief Robert!

HarryL

Citaat van: Robert1968 op 28-11-2017  20:49 uMocht er interesse voor zijn, dan kan ik wellicht geïnteresseerden tegen kostprijs (postzegel, envelop, sluitzakje: circa 1 EURO) 15 gram korrelgist per post doen toekomen. Laat even weten of hier animo voor is.

Als je nog hebt, wil ik ook wel een zakje :)

Robert1968

Ok. Zal vandaag wat sluitzakjes gaan kopen. De teller qua aanmeldingen stopt bij 25 zakjes van 16 gram korrelgist (op volgorde van aanmelding!). Hou ik ook nog wat over om zelf te gebruiken en weg te geven en blijft het onder 20 gram totaal gewicht zodat 1 postzegel voor verzending toereikend is.

Als alles rond is, laat ik dit weten en ik verzoek ik je je adresgegevens via een PM toe te sturen. Je krijgt van mijn dan een bankrekeningnr.

Martijn0172

Klinkt erg interresant, ik houd me ook graag aanbevolen  :biersmile:

Wat voor mij wel vreemd is zijn de hoge optimale temperaturen voor deze gist

https://fermentis.ovh/wp-content/uploads/2017/10/SafAle-HA-18_eng-Rev-pjs.pdf

TymonK

Citaat van: Robert1968 op 29-11-2017  08:46 uOk. Zal vandaag wat sluitzakjes gaan kopen. De teller qua aanmeldingen stopt bij 25 zakjes van 16 gram korrelgist. Hou ik ook nog wat over om zelf te gebruiken en weg te geven en blijft het onder 20 gram totaal gewicht zodat 1 postzegel voor verzending toereikend is.

Als alles rond is, laat ik dit weten en ik verzoek ik je je adresgegevens via een PM toe te sturen. Je krijgt van mijn dan een bankrekeningnr.
:biersmile: goede actie Robert!

Ronnie

Citaat van: Jacques op 19-08-2017  23:07 uElk jaar wordt er in Duitsland een grote beurs gehouden voor de professionele brouwers. Meestal is die in Nürnberg (Brau Beviale genoemd) maar één keer in de 5 jaar is München (Drinktec) de plek waar de beurs gehouden wordt. Om de zoveel jaren bezoek ik de beurs. Altijd leuk om te zien wat er allemaal op de markt is voor de professionele brouwers. De laatste jaren is er ook meer aandacht voor het hobbybrouwen.....

Ook is er Electronica Munich ergens in die periode. 30 jaar geleden al zat heel Munchen volgeboekt die periode , begin november, ik ging toen al logeren in Rosenheim, da's 40 km met de wagen, is daar in toeristenhotelletjes stukken minder duur dan in Munchen. (De laatste keer is 17 jaar geleden geweest).

Nadien bijgevoegd: Oeie! ik zie dat Jacques z'n bericht dateert van augustus!  :-[  O.K., maar tip is misschien goed voor later.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.