Help aub help

Gestart door makromaniak, 18-08-2017 14:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

makromaniak

Goedemiddag,

Ik heb voor het eerst een echt "probleem" om handen en waar ik geen directe oplossing voor heb en kan er zo snel ook niks over vinden. Ik heb een stout staan in de nagisting met geroosterde kokosvlokken en vanille. De eerste 4 dagen ging alles zoals gewoonlijk maar sinds vandaag zit er een witte laag "prut" op. Ik heb helaas nu niet de mogelijkheid om er een foto van te maken maar ik kan het niet anders omschrijven dat het er uit ziet als een ranzig wit laagje dat bovenop blijft drijven. Dacht aan schimmel maar ziet er echt niet zo uit. Bij het zachtjes kantelen blijft het ook gewoon hangen als parmezaanse kaas uit zo'n poederzakje maar dan wit en hier en daar een vlokje. Sorry...kan het helaas niet anders uitleggen.  Heb sample van onder genomen en er is in ieder geval (nog) geen verzuring. Heeft ieeemand hier ervaring mee en zo ja wat te doen? Het lijkt wel of het beetje vet wat in die vlokken zit naar buiten komt maar dat is simpelweg een gedachte. Vlokken "schuimen" namelijk letterlijk sinds vandaag.

Alle input mbt dit probleem is welkom! :)

Roman

William

Kan het kokosvet zijn dat is gestold en naar boven komt? Een film met gestold vet kan een stevig vlies vormen (met kleine breukjes)

Wrijf eens een beetje tussen je vingers of proef het. Een vette film tussen de vingers of in de mond herken je snel.

Ik zou me er niet te druk over maken. Gewoon onder de film afhevelen als je gaat bottelen of overhevelen.

makromaniak

Ja dat dacht ik dus ook maar heb dit in het verleden nooit meegemaakt. Het is inderdaad een vlies wat gevormd wordt doch "poederig" als het langs de rand van de mandfles hangt. Ik ga het zo eens proeven en zal ook meteen de pecannoot/choconibs versie checken ;) Ik hoop dat je gelijk hebt. Hartstikke bedankt in ieder geval William.

makromaniak

Citaat van: William op 18-08-2017  14:42 uKan het kokosvet zijn dat is gestold en naar boven komt? Een film met gestold vet kan een stevig vlies vormen (met kleine breukjes)

Wrijf eens een beetje tussen je vingers of proef het. Een vette film tussen de vingers of in de mond herken je snel.

Ik zou me er niet te druk over maken. Gewoon onder de film afhevelen als je gaat bottelen of overhevelen.

Het is inderdaad vet! Heb toch maar even overgeheveld voor de zekerheid. Qua geur zat het nl toch al aan de goede kant. Had wellicht iets langer gemogen maar dit is prima. Hoeft van mij sowieso niet over de top. Beter te kort dan te lang. Kan ik morgen ook nog ff kijken of er wellicht nog vetrestjes boven komen drijven. Nogmaals bedankt!

Oscar

Citaat van: makromaniak op 18-08-2017  15:16 uJa dat dacht ik dus ook maar heb dit in het verleden nooit meegemaakt. Het is inderdaad een vlies wat gevormd wordt doch "poederig" als het langs de rand van de mandfles hangt.

Klinkt als kaam!

Tjardo

Ik heb ook het idee dat je een kaaminfectie te pakken hebt, ziet het eruit zoals op de foto in dit topic?

makromaniak

Citaat van: Tjardo op 19-08-2017  10:50 uIk heb ook het idee dat je een kaam infectie te pakken hebt, ziet het eruit zoals op de foto in dit topic?

Ik lees dit helaas nu pas maar ik gok dat het uiteindelijk geen kaam is. Ik heb de foto's bekeken en zo heftig was het niet en daarnaast ook een niet zo groot vlies. Was ook eigenlijk geen echt vlies. Kon nergens doorheenprikken...het was echt een poederlaag wat er als vlies uitzag maar niet vast was. Kokosvlokken gaven ook een "ander" poeder dan de pecannoten. Het bier heeft ook zeker niet te lang gestaan. Ongeveer 3 en een halve week vanaf het begin van de vergisting. Ik heb destijds overgeheveld en dus ontdaan van de adjuncts en het nog een dikke dag laten staan om te kijken of het terugkwam maar dit was niet het geval. Ben daarna gaan bottelen en heb eergisteren beiden versies getest. Niets zichtbaars aan de hand zoals poeder in het bier of aan de fles oid...maar wellicht dat dat nog kan komen? Bier is ook verre van "leeg" qua smaak...integendeel. Door de korte contacttijd wel minimale beleving van de adjuncts maar beter te weinig dan teveel. ;) Tot nu toe lijkt er dus niks aan de hand te zijn maar als dat dus is zit ik met een ander "probleem" want mocht het uiteindelijk geen kaam zijn dan nog ben ik benieuwd waar dit door is gekomen om het in de toekomst te kunnen ontlopen. Kokosvlokken en pecannooten te kort geroosterd wellicht? Ach...na zoveel jaren eindelijk een echt probleem heeft ook wel wat...mag onderhand wel en mooi leermoment mocht ik het echte probleem ooit vast en zeker kunnen benoemen. Bedankt voor de reacties en geboden hulp allen in ieder geval....jooooofel! :)

Jacques

Citaat van: makromaniak op 24-09-2017  15:05 uWas ook eigenlijk geen echt vlies. Kon nergens doorheenprikken... het was echt een poederlaag wat er als vlies uitzag maar niet vast was. ...

Kaam is ook geen echt vlies en is ook niet vast. Ik sluit toch niet uit dat je een kaaminfectie te pakken hebt.

makromaniak

Citaat van: Jacques op 24-09-2017  16:59 uKaam is ook geen echt vlies en is ook niet vast. Ik sluit toch niet uit dat je een kaaminfectie te pakken hebt.

Dan ga ik dat in de gaten houden! Hoe lang duurt het of kan het duren voordat dat zich zichtbaar maakt? Dit is nl iets waar ik nog nooit mee te maken heb gehad en dus ook geen ervaring in heb.

Bedankt voor je antwoord Jaques

Jacques

Citaat van: makromaniak op 24-09-2017  17:32 uHoe lang duurt het of kan het duren voordat dat zich zichtbaar maakt? Dit is nl iets waar ik nog nooit mee te maken heb gehad en dus ook geen ervaring in heb.

Hoe lang het duurt voordat het zichtbaar wordt is niet te zeggen. Ligt aan diverse factoren zoals de omvang van infectie, temperatuur, pH en het voorhanden zijn voedingstoffen.
Het kan al binnen een week na de hoofdgisting zichtbaar zijn.

makromaniak

Citaat van: Jacques op 24-09-2017  20:04 uHoe lang het duurt voordat het zichtbaar wordt is niet te zeggen. Ligt aan diverse factoren zoals de omvang van infectie, temperatuur, pH en het voorhanden zijn voedingstoffen.
Het kan al binnen een week na de hoofdgisting zichtbaar zijn.

Een week na de hoofdgisting was er niks (zichtbaar) aan de hand. Heb na de hoofdvergisting overgeheveld in 4 flessen. 1 met het basisbrouwsel, 1 met een doppio, 1 met kokosvlokken/vanilleboon en 1 met pecannoten/cacaonibs. Bij alle 4 was er niks aan de hand tot 4 dagen nadat ik bij twee flessen de desbetreffende grondstoffen heb toegevoegd. Zelfde procedure verder... Andere twee niks aan de hand. Heb hetzelfde recept btw al meerdere malen gebrouwen. Wel met minimale waterbehandeling aanpassingen. Temperatuur vd vergisting was gecontroleerd. Rond de 18 graden Celsius... aan het einde op 19.5 graden celsius. Maisch pH was 5.45.

Ik denk dat ik in ieder geval gewoon 2 flesjes apart houd voor een jaartje. Of zou het dan nog steeds niet per se zichtbaar hoeven te zijn?

Bedankt voor je input nogmaals.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.