Walsenmolen, goedkoop vs duur

Gestart door emiel1, 18-08-2017 12:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emiel1

Ik vind het tijd geworden om een walsenmolen aan te schaffen, maar ik zit al een tijdje te twijfelen voor welke ik zal gaan.
Hier op het forum lees ik enthousiaste verhalen over goedkope Chinese modellen, maar ook over dure Ma(l/t)tmills, maar ik kom er niet erg uit of er nou veel merkbaar verschil is. Momenteel heeft de Brouwmarkt hun eigen merk walsenmolen in de aanbieding, dat lijkt me een goede deal, maar de ruim 2x zo dure MattMill ziet er ook goed en degelijk uit. Wat ik me dus eigenlijk afvraag, is zo'n dure walsenmolen het prijsverschil waard, of kun je als hobbybrouwer net zo goed voor een goedkope gaan?

Knobby

Ik heb die van Brouwmarkt. Prima apparaat, makkelijk af te stellen.

McMelloW

Molen van Brouwmarkt lijkt mij prima. Tenzij je natuurlijk 100 kg mout per week wil schroten, dan zou ik naar iets groter kijken.

CeesM

Citaat van: emiel1 op 18-08-2017  12:10 uIk vind het tijd geworden om een walsenmolen aan te schaffen, maar ik zit al een tijdje te twijfelen voor welke ik zal gaan.
Hier op het forum lees ik enthousiaste verhalen over goedkope Chinese modellen, maar ook over dure Ma(l/t)tmills, maar ik kom er niet erg uit of er nou veel merkbaar verschil is. Momenteel heeft de Brouwmarkt hun eigen merk walsenmolen in de aanbieding, dat lijkt me een goede deal, maar de ruim 2x zo dure MattMill ziet er ook goed en degelijk uit. Wat ik me dus eigenlijk afvraag, is zo'n dure walsenmolen het prijsverschil waard, of kun je als hobbybrouwer net zo goed voor een goedkope gaan?
Bij de MattMill moet al je mout door dat kleine gat. Ik heb deze, dan hou je nog wat over om wat extra's aan te schaffen.

Brouwers

Ik ben zelf een jaar geleden overgestapt naar de mattmill compact. Had voorheen zo'n chinees model walsenmolen zoals die van de Brouwmarkt. Wat me opviel is dat standaard het schrootsel veel mooier is met de mattmill. Vanwege de grote rollen wordt de korrel beter geplet. Hij schroot ook veel sneller dan de Chinese variant. Nadeel is dan weer dat je niet meer met een accuboormachine kan schroten, laat staan vochtig schroten. Hij draait een stuk zwaarder. Pak nu standaard mijn boormachine, die trekt het prima maar draait eigenlijk te snel. Verder is het ding vrij karig uitgerust, je hebt geen draaihendel en geen moutbak.

Met zo'n chinees modelletje valt ook wel goed schrootsel te maken maar vergt wat meer afstel werk. Het is maar net wat je kan betalen en hoe degelijk je het apparaat wil hebben.

beermenke

Ik heb een overbrenging van een oude handboor met tandwielkast
Deze kosten een paar euro bij een kringloopwinkel
Reduceert een aantal keren en de boormachie kan op volle toeren draaien en mijn molen ca150 rpm.
Laatst 40 kg achter elkaar geschroot.

emiel1

Bedankt voor de reacties! Ben er nog steeds niet uit, maar de aanbieding loopt nog even :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.