Brew Monk

Gestart door opdekleine, 18-08-2017 09:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

opdekleine

Brouwland heeft de Brew Monk in de aanbieding.
Iemand ervaring mee?
Werking te vergelijken met de Speidel Braumeister?

thezewery

€ 395,- is toch geen aanbieding?

opdekleine

Oh nee?
Maar ik wil wel graag meer weten over dit apparaat.

Ernesto

Citaat van: opdekleine op 18-08-2017  10:54 uOh nee?
Maar ik wil wel graag meer weten over dit apparaat.

Volgens mij is dit hetzelfde apparaat als de Klarstein, Arsegan Easybrew, ACE Microbrewery. Daarover zijn hier al wat draadjes volgeschreven. Tip: bij een grote winkel in Almere is hetzelfde apparaat (in pre-sale) nu 329 euro.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33297.msg524597.html#msg524597
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34542.msg524113.html#msg524113

Citaat van: Brouwmarkt BV op 15-08-2017  14:17 uGebruik de volgende kortingscode: EASY30PRE60 dat doet wonderen  8)

opdekleine

Oke,dank je.
Is de werking te vergelijken met een Speidel Braumeister?
Wat wel,wat niet?

Ernesto

Ik weet de verschillen niet (behalve de prijs), want ik bezit geen van allen. Er zijn hier genoeg mensen die een Speidel Braumeister, danwel een Grainfather, Klarstein of Bulldog beerbrewer bezitten. Er zijn ook genoeg draadjes volgeschreven over de werking hiervan (en de onderlinge verschillen). Gewoon even rondneuzen/zoeken op het forum.

tdp

Het zijn allemaal 1 pans oplossingen met een binnenpan/moutkorf, waarbij het wort door het mout gepompt wordt. Een Speidel Braumeister doet dit van onder naar boven, de rest andersom (volgens mij). Verschil kan zitten in bijvoorbeeld het kunnen programmeren van maischstappen en de degelijkheid van de gekozen materialen.

Als je het wil vergelijken met een Speidel Braumeister zou je de specs gewoon naast elkaar moeten leggen, dan zie je zelf wat wel en niet gelijk is qua werking.

CeesM

Citaat van: Ernesto op 18-08-2017  11:03 uVolgens mij is dit hetzelfde apparaat als de Klarstein, Arsegan Easybrew, ACE Microbrewery. Daarover zijn hier al wat draadjes volgeschreven. Tip: bij een grote winkel in Almere is hetzelfde apparaat (in pre-sale) nu 329 euro.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33297.msg524597.html#msg524597
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34542.msg524113.html#msg524113
Ze komen allen uit dezelfde fabriek, dezelfde onderdelen, dezelfde kwaliteit, alleen mag de importeur zelf een merknaam op laten zetten.

Ron Ursem

Citaat van: opdekleine op 18-08-2017  09:29 uBrouwland heeft de Brew Monk in de aanbieding.
Iemand ervaring mee?
Werking te vergelijken met de Speidel Braumeister?

Ik heb vandaag een ketel binnen gekregen van Klarstein (exact hetzelfde model). Deze ketel (Brew monk/easybrew 30) is in Duitsland al verkrijgbaar onder de naam Klarstein Mundschenk. Dit weekend voor het eerst ermee brouwen. Kijken of het iets is.

Hay

Ja hoor is zeker wat, ik ben er hartstikke tevreden mee.
Veel plezier ermee.
En er is inderdaad al een draadje over de Klarstein.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33297.msg524597.html#msg524597

DenMaarten

Citaat van: Ernesto op 18-08-2017  11:03 uVolgens mij is dit hetzelfde apparaat als de Klarstein, Arsegan Easybrew, ACE Microbrewery. Daarover zijn hier al wat draadjes volgeschreven. Tip: bij een grote winkel in Almere is hetzelfde apparaat (in pre-sale) nu 329 euro.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33297.msg524597.html#msg524597
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34542.msg524113.html#msg524113



Toch ben ik zeer benieuwd of het (technisch) om precies dezelfde ketels gaat. De ketel van Brouwmarkt komt eind volgende maand uit en zou volgens de website met stappen van 0,5 graden in te stellen zijn. Die van Brouwland eind deze maand en in te stellen in stappen van 0,1 graden.

Niet dat ik dat verschil belangrijk vind, maar misschien zit er een andere sensor in verwerkt waardoor er verschil in de nauwkeurigheid kan zitten. Kleine verschillen in de afrekening en of gebruikte materialen zou voor mij de enige verklaring van het prijsverschil kunnen zijn.

Ron Ursem

Citaat van: DenMaarten op 30-08-2017  06:13 uToch ben ik zeer benieuwd of het (technisch) om precies dezelfde ketels gaat. De ketel van Brouwmarkt komt eind volgende maand uit en zou volgens de website met stappen van 0,5 graden in te stellen zijn. Die van Brouwland eind deze maand en in te stellen in stappen van 0,1 graden.

Niet dat ik dat verschil belangrijk vind, maar misschien zit er een andere sensor in verwerkt waardoor er verschil in de nauwkeurigheid kan zitten. Kleine verschillen in de afrekening en of gebruikte materialen zou voor mij de enige verklaring van het prijsverschil kunnen zijn.

Gister mijn Klarstein getest. De temperatuur is inderdaad niet op 0,1 graad te regelen. misschien is de regelunit een oudere versie. Doorgaans geven de sensoren een spanning door aan de aanstuur module. Deze spanning heeft veelal een bereik dat groot genoeg is voor aansturen op 0,1 graad. Waar het vaak om gaat is of de besturingsmodule dit kan omzetten.

Overigens lijkt mij sturen op 0,1 graad wat overdreven en niet echt realistisch. Dit mede door het gebruikmaken van een relatief eenvoudig verwarmingssysteem en een relatief groot volume aan wort (massatraagheid).

DenMaarten

Citaat van: Ron Ursem op 30-08-2017  11:22 uGister mijn Klarstein getest. De temperatuur is inderdaad niet op 0,1 graad te regelen. misschien is de regelunit een oudere versie. Doorgaans geven de sensoren een spanning door aan de aanstuur module. Deze spanning heeft veelal een bereik dat groot genoeg is voor aansturen op 0,1 graad. Waar het vaak om gaat is of de besturingsmodule dit kan omzetten.

Overigens lijkt mij sturen op 0,1 graad wat overdreven en niet echt realistisch. Dit mede door het gebruikmaken van een relatief eenvoudig verwarmingssysteem en een relatief groot volume aan wort (massatraagheid).

Wat vind je van de kwaliteit en gebruikersgemak van de ketel?

Is de prijs anders dan de Brew Monk?

CeesM

Citaat van: DenMaarten op 30-08-2017  06:13 uToch ben ik zeer benieuwd of het (technisch) om precies dezelfde ketels gaat. De ketel van Brouwmarkt komt eind volgende maand uit en zou volgens de website met stappen van 0,5 graden in te stellen zijn. Die van Brouwland eind deze maand en in te stellen in stappen van 0,1 graden.

Niet dat ik dat verschil belangrijk vind, maar misschien zit er een andere sensor in verwerkt waardoor er verschil in de nauwkeurigheid kan zitten. Kleine verschillen in de afrekening en of gebruikte materialen zou voor mij de enige verklaring van het prijsverschil kunnen zijn.
Het verschil zit in de controllers. De instelling gaat bij de ene per 0,5 graad en bij de ander per 0,1 graad. De maischtemperatuur is afgerond op hele graden, dus heb je die per 0,5 graad gaat, sneller ingesteld. De temperatuursensors werken op basis van een NTC weerstand die per controller worden afgeregeld. Dit is niet iets wat een prijsverschil kan verantwoorden. De enige verklaring is dat de ene handelaar een groter aantal van de fabriek afneemt dan de ander, en daardoor de producten voordeliger kan inkopen.

Ron Ursem

Citaat van: DenMaarten op 30-08-2017  11:25 uWat vind je van de kwaliteit en gebruikersgemak van de ketel?

Is de prijs anders dan de Brew Monk?

Mijn eerste indruk is goed! Ik heb deze ketel gekocht als budget brouwsysteem, dus verwachtte geen Ferrari. Maar gister een test gedaan met water. Ging prima! Waren wel wat aandachtpuntjes:
- Bij de retourleiding lekte een koppeling een drup. Dit is eenvoudig op te lossen door de koppeling even extra aan te draaien.
- Het moutfilter is niet exact rond. wanneer je de filterplaat erin legt sluit deze dan niet perfect aan maar ik weet zeker dat hij geen mout zal lekken, puur een detail voor het oog  ;)

Verder is het een prima ketel die doet wat hij moet doen. zaterdag voor het eerst ermee brouwen en ik verwacht eerlijk gezegd een hoop plezier :)

Ik heb hem vorige week donderdag gekocht op Klarstein.de. Kosten waren 349,95 excl. verzenden. Let wel dat hier geen koelspiraal bij zit maar voor die 40 a 50 euro kun je wel wat vinden. Ikzelf heb afgelopen week een koelspiraal gemaakt van 15 meter uitgegloeid koper. Kosten totaal 40 euro en een paar uur knutselen ;)

CeesM

Citaat van: Ron Ursem op 30-08-2017  11:41 u- Het moutfilter is niet exact rond. wanneer je de filterplaat erin legt sluit deze dan niet perfect aan maar ik weet zeker dat hij geen mout zal lekken, puur een detail voor het oog  ;)
Er zitten toch 2 filterplaten bij? Heb je deze op mekaar gelegd om te kijken of ze beiden rond zijn? Ik zou eerder denken dat de moutpijp niet exact rond is. Want deze worden uit plaat gewalst en kan een kleine afwijking hebben aan de kant waar de naad gelast is.

Ron Ursem

Citaat van: CeesM op 30-08-2017  12:08 uEr zitten toch 2 filterplaten bij? Heb je deze op mekaar gelegd om te kijken of ze beiden rond zijn? Ik zou eerder denken dat de moutpijp niet exact rond is. Want deze worden uit plaat gewalst en kan een kleine afwijking hebben aan de kant waar de naad gelast is.

Het is inderdaad de kleine afwijking op de plaats van de las. Die filterplaten zijn waarschijnlijk gestanst, dus die moeten dan ook exact rond zijn.

Ron Ursem

Afgelopen zaterdag gebrouwen en wat een verademing is dit zeg! Rendement bijna 10% hoger en was met een knappe 5 uur klaar met schoonmaken! Wel een bekend aandachtspuntje:

   - Zorg dat je de stappen goed in programmeert. Tijdens het brouwen kun je alleen pauzeren en afbreken. Aanpassen lukt niet meer.

Verder was ik zeer positief over de hoe de ketel brouwde t.o.v. een brouwpan. Reiniging ging ook prima.

Al met al een leuke brouwdag en de investering zeker waard!

thezewery

Wat zijn ongeveer de minimum en maximum hoeveelheden die je met zo'n ding kunt brouwen?

Ron Ursem

Kan ik nog niet veel over zeggen, aangezien ik hem nog maar één keer heb gebruikt voor 20 liter. Ik verwacht tussen de 10 en 30 liter.


Hay

Citaat van: thezewery op 05-09-2017  07:42 uWat zijn ongeveer de minimum en maximum hoeveelheden die je met zo'n ding kunt brouwen?

Er is al verschillende keren gezegd dat dit apparaat hetzelfde is als de Karstein, ik heb er zelfs een link bij gezet als je daar is kijkt dan kun je precies zien wat er mee kan.

thezewery

Citaat van: Hay op 10-09-2017  13:03 uEr is al verschillende keren gezegd dat dit apparaat hetzelfde is als de Karstein, ik heb er zelfs een link bij gezet als je daar is kijkt dan kun je precies zien wat er mee kan.
Ik vind daar niets mbt minimum.

Hay

Je vroeg toch ook naar maximum?
En dat staat daar wel dus 50 % van je vragen is al beantwoord.
Graag gedaan hoor was geen moeite! :biersmile:

Peter Pronk

Beste allemaal, ik ben vorig jaar begonnen met een klein brouwsetje (van  30 euro). Ik ben nu voornemens de BrewMonk alles-in-een aan te schaffen maar vraag mij af wat je daarnaast dan allemaal nog nodig hebt. Bijv. een wortkoeler? Of emmer om e.e.a. te laten gisten. Heeft iemand ergens een lijstje met benodigdheden liggen? Dan houd ik mij aanbevolen. Dank alvast

beermenke

Zoek een brouwer bij je in de buurt en loop een brouwdag mee. Je bent welkom

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.