Houdbaarheid hoppellets

Gestart door Benlaro, 18-08-2017 08:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Benlaro

Ik heb vorige maand een voorraadje hoppellets gekocht en ik wil eigenlijk wel eens weten hoe lang ik deze pellets kan bewaren en wat de beste manier van bewaren is.
Nu zitten ze in een vacuümverpakking en bewaar ik ze in de koelkast op 5 graden.
Wanneer ik pellets gebruik, seal ik het zakje weer vacuüm en leg het weer terug in de koelkast.

Doe ik het goed of moet ik het op een andere manier bewaren?

TymonK

Vacumeer je het pakje weer of sluit je hem luchtdicht af? Ik doe dat laatste en het gaat altijd wel goed tot een half jaar (natuurlijk gaat de hop wel achteruit). Ik minimaliseer altijd wel de tijd buiten de koelkast. Dus snel alles afwegen en klaarzetten, weer dichtmaken en terug de koelkast in....

En ik maak zoveel mogelijk hop op in de drooghop van bv IPA's.

tdp

Die pallets passen altijd zo slecht in mijn vriezer ;)

Ik bewaar mijn hop in de vriezer, vacuüm normaliter.

Drents Hopbier

Citaat van: Benlaro op 18-08-2017  08:55 uIk heb vorige maand een voorraadje hoppallets gekocht en ik wil eigenlijk wel eens weten hoe lang ik deze pallets kan bewaren en wat de beste manier van bewaren is.
Nu zitten ze in een vacuüm verpakking en bewaar ik ze in de koelkast op 5 graden.
wanneer ik pallets gebruik, seal ik het zakje weer vacuüm en leg het weer terug in de koelkast.

Ik neem aan dat je pellets bedoelde. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Pallet

Hopbier

Easywoods

Citaat van: Benlaro op 18-08-2017  08:55 uIk heb vorige maand een voorraadje hoppallets gekocht en ik wil eigenlijk wel eens weten hoe lang ik deze pallets kan bewaren en wat de beste manier van bewaren is.
Nu zitten ze in een vacuüm verpakking en bewaar ik ze in de koelkast op 5 graden.
wanneer ik pallets gebruik, seal ik het zakje weer vacuüm en leg het weer terug in de koelkast.

Doe ik het goed of moet ik het op een andere manier bewaren?

Ik doe het ook zo maar dan in de vriezer  :biersmile:

goom

Citaat van: Benlaro op 18-08-2017  08:55 uIk heb vorige maand een voorraadje hoppallets gekocht en ik wil eigenlijk wel eens weten hoe lang ik deze pallets kan bewaren en wat de beste manier van bewaren is.
Nu zitten ze in een vacuüm verpakking en bewaar ik ze in de koelkast op 5 graden.
wanneer ik pallets gebruik, seal ik het zakje weer vacuüm en leg het weer terug in de koelkast.

Doe ik het goed of moet ik het op een andere manier bewaren?
Altijd vacumeren en bewaren bij min 20

Jacques

Ongeacht of je hopbloemen of hoppellets gebruikt is het altijd het beste een aangebroken verpakking terug vacuüm te verpakken.
De aanschaf van een goed vacuümapparaat is daarom aanbevelenswaardig. Hier op het forum zijn er meerdere topics waarin vacuümapparaten besproken zijn.
Zelf heb ik al de nodige jaren een vacumeermachine van Allpax en die bevalt erg goed.
https://www.allpax.nl/verpakken/vacumeermachines.html

dirk

Vacuüm apparaat is inderdaad aan te bevelen, die van de Lidl is ook erg fijn. Ohja,als je de verpakking opent, altijd deze eerst op omgevingstemperatuur laten komen, dit condensvorming op het product te vermijden.

Eric v B

Citaat van: Benlaro op 18-08-2017  08:55 uIk heb vorige maand een voorraadje hoppallets gekocht en ik wil eigenlijk wel eens weten hoe lang ik deze pallets kan bewaren en wat de beste manier van bewaren is.
Nu zitten ze in een vacuümverpakking en bewaar ik ze in de koelkast op 5 graden.
Wanneer ik pallets gebruik, seal ik het zakje weer vacuüm en leg het weer terug in de koelkast.

Doe ik het goed of moet ik het op een andere manier bewaren?
Ook ik ben wel benieuwd hoelang je hop gevacumeerd in de vriezer bij -20 kan bewaren.

dirk



Citaat van: Eric v B op 18-08-2017  12:27 uOok ik ben wel benieuwd hoelang je hop gevacumeerd in de vriezer bij -20 kan bewaren.

Lastige vraag...

Als je verpakkingen vaker sealt en weer aanbreekt zal de houdbaarheid wel liggen tussen het moment van aanbreken en de THT op de verpakking. Immers elke keer dat je de verpakking heropent krijg je toch wel weer zuurstof bij de hop, wat het oxidatieproces weer versnelt. Gelukkig vertraagt diepvriezen en zuurstofarm verpakken dat proces wel beter dan bij koelkast- of kamertemperatuur.

Eric v B

Citaat van: dirk op 18-08-2017  13:12 uLastige vraag...

Als je verpakkingen vaker sealt en weer aanbreekt zal de houdbaarheid wel liggen tussen het moment van aanbreken en de THT op de verpakking. Immers elke keer dat je de verpakking heropent krijg je toch wel weer zuurstof bij de hop, wat het oxidatieproces weer versnelt. Gelukkig vertraagt diepvriezen en zuurstofarm verpakken dat proces wel beter dan bij koelkast- of kamertemperatuur.
Op eigen oogst hop staat geen THT  ;)
Zelf heb ik kleine verpakkingen gemaakt van 30 - 50 gram en die gebruik ik meestal in één brouwsel zodat er geen hop terug de vriezer in hoeft.

Berend Postema

Citaat van: goom op 18-08-2017  11:29 uAltijd vacumeren en bewaren bij min 20

Ik ben bang dat ik een grotere vriezer nodig heb :nut: >:D :P :P :P :P  :o ;D :D ;) :)

rajd

Citaat van: Jacques op 18-08-2017  12:11 uOngeacht of je hopbloemen of hoppellets gebruikt is het altijd het beste een aangebroken verpakking terug vacuüm te verpakken.
De aanschaf van een goed vacuümapparaat is daarom aanbevelenswaardig. Hier op het forum zijn er meerdere topics waarin vacuümapparaten besproken zijn.
Zelf heb ik al de nodige jaren een vacumeermachine van Allpax en die bevalt erg goed.
https://www.allpax.nl/verpakken/vacumeermachines.html

Heb zelf ook een Allpax. Helaas te laat ontdekt dat het eigen merk van de Makro (Tarrington House) deze machines re-brandt en wezenlijk goedkoper verkoopt. Mijn machine kostte bij Allpax ongeveer 80 euro; de Makro verkoopt diezelfde machine voor 50 euro. Fijn apparaat overigens!

Benlaro

Ik gebruik een tafelmodel vacumeermachine van Foodsaver, werkt geweldig, maar zijn wel wat duur.

mbroek

Citaat van: rajd op 18-08-2017  23:52 uHeb zelf ook een Allpax. Helaas te laat ontdekt dat het eigen merk van de Makro (Tarrington House) deze machines re-brandt en wezenlijk goedkoper verkoopt. Mijn machine kostte bij Allpax ongeveer 80 euro; de Makro verkoopt diezelfde machine voor 50 euro. Fijn apparaat overigens!

Haal je ook de lege zakken bij de Makro?

Ronald82

Hallo medebrouwers,

Van de week wil ik weer hoppellets gaan kopen, nu zie ik bij Brouwland een aanbieding van hop uit 2015 40% korting.

Is dit een verstandige keus ivm met houdbaarheid of beter meer geld uitgeven voor hop uit 2016? Ik bewaar mijn hop altijd in de vriezer en plak het goed dicht na gebruik.


 

Robert1968

Zou het wel aandurven, als je de hop tenminste niet jaren zelf laat liggen.

PS. Ik vind de keus aan hoppen bij Brouwmarkt wel tegenvallen. Bv. slechts 1 hopsoort uit NZ en niet tot nauwelijks nieuwe hopsoorten. Ik heb vorige week een grote bestelling gedaan bij Hopfen-der-Welt, waaronder een pondje Loral hop en drie nieuwe soorten uit NZ. In 4 werkdagen in huis en de verzendkosten worden teniet gedaan door de veelal lagere hopprijzen.

Heerlijk en wat een keus.

BrouwMout.nl

De pellets uit 2015 kunnen nog prima mee.
Met de bloemen zou ik niet meer aroma- of koudhoppen, maar als bitterhop is er ook nog weinig mis mee.

rajd

Citaat van: mbroek op 19-08-2017  15:45 uHaal je ook de lege zakken bij de Makro?


O.a.... die van de Makro zijn prima, echter de selectie aldaar is wat beperkt. Evenzo zijn niet alle zakken goedkoop. De meest gebruikte zakken haal ik daar wel, net zoals "zakken" op rol.

mbroek

Citaat van: rajd op 20-08-2017  22:04 uO.a.... die van de Makro zijn prima, echter de selectie aldaar is wat beperkt. Evenzo zijn niet alle zakken goedkoop. De meest gebruikte zakken haal ik daar wel, net zoals "zakken" op rol.

Bedankt, ik ga wel eens kijken wat er is als ik er weer ben. Zoveel verschillende zakken gebruik ik niet.

Jacques


Haagse Wouter

Over het vacumeren gesproken:
http://brulosophy.com/2017/07/17/hop-storage-vacuum-sealed-vs-non-purged-baggie-exbeeriment-results/

Interessante uitkomst.
Ik denk zelf dat het vooral belangrijk is om verse (vacuüm) hop te gebruiken als je dry hopped.

Serge VL

Citaat van: Haagse Wouter op 21-08-2017  01:25 uIk denk zelf dat het vooral belangrijk is om verse (vacuüm) hop te gebruiken als je dry hopped.

Dat moet je niet denken dat is een zekerheid!!

De geoxideerde alfazuren die in slecht bewaarde of oude hop zitten zijn zijn extreem oplosbaar in water en dus ook in bier.
Omdat deze geoxideerde alfazuren ongeveer 66% zo bitter zijn als geisomeriseerde alfazuren, zal (of kan) de bitterheidsgewaarwording versterkt worden van een bier dat gedryhopt is met oude of geoxideerde hop.
Dus als je een bier van rond de 20 IBU heeft gaat dryhoppen met oude of slecht bewaarde hop zal dit na het dryhoppen veel bitterder smaken dan als je dit zou dryhoppen met verse of goed bewaarde hop.
Wil je steeds de zelfde bitterheidsgewaarwording voor een zelfde bier bij ieder brouwsel is het dus uitermate belangrijk dat je verse, goed bewaarde en niet geoxideerde hop gebruikt bij het dryhoppen.

Haagse Wouter

Citaat van: Serge VL op 21-08-2017  07:41 uDat moet je niet denken dat is een zekerheid!!

De geoxideerde alfazuren die in slecht bewaarde of oude hop zitten zijn zijn extreem oplosbaar in water en dus ook in bier.
Omdat deze geoxideerde alfazuren ongeveer 66% zo bitter zijn als geisomeriseerde alfazuren, zal (of kan) de bitterheidsgewaarwording versterkt worden van een bier dat gedryhopt is met oude of geoxideerde hop.
Dus als je een bier van rond de 20 IBU heeft gaat dryhoppen met oude of slecht bewaarde hop zal dit na het dryhoppen veel bitterder smaken dan als je dit zou dryhoppen met verse of goed bewaarde hop.
Wil je steeds de zelfde bitterheidsgewaarwording voor een zelfde bier bij ieder brouwsel is het dus uitermate belangrijk dat je verse, goed bewaarde en niet geoxideerde hop gebruikt bij het dryhoppen.

Totdat je een zak hopt koopt, deze opsplitst in twee delen en anders bewaard, en vervolgens een batch opsplitst in twee delen, dan is het geen zekerheid maar aannemelijk.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 21-08-2017  01:25 uIk denk zelf dat het vooral belangrijk is om verse (vacuüm) hop te gebruiken als je dry hopped.

Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33970.msg515850.html#msg515850

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.