Zwavel geur en smaak

Gestart door Enos, 16-08-2017 20:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Ik heb van een kennis die ook zelf bier brouwt een witbier gedronken.
Maar ik en hij zelf ook vond er een zwavelgeur en een lichte zwavelsmaak aan zitten, niet echt erg maar wel goed aanwezig.
Mijn vraag is , waar licht dat aan verkeerde vergisting, temperatuur, tijdsduur van vergisting, zeg het maar.
Het witbier zat wel slechts dikke 2 weken op fles.
Of is dat veel te  jong en is dat de oorzaak.
 :( :(

beermenke

Welke gist?
In ieder geval even geduld
Een maandje rijpen doet meestal wonderen

Enos

Citaat van: beermenke op 16-08-2017  21:00 uWelke gist?
In ieder geval even geduld
Een maandje rijpen doet meestal wonderen

Wyeast 3944

Jacques

Citaat van: Enos op 16-08-2017  20:24 uIk heb van een kennis die ook zelf bier brouwt een witbier gedronken.
Maar ik en hij zelf ook vond er een zwavelgeur en een lichte zwavelsmaak aan zitten, niet echt erg maar wel goed aanwezig.
Mijn vraag is , waar licht dat aan verkeerde vergisting, temperatuur, tijdsduur van vergisting, zeg het maar.
Het witbier zat wel slechts dikke 2 weken op fles.
Of is dat veel te  jong en is dat de oorzaak.
 :( :(

Kan een gevolg zijn van:
- te snel bottelen zonder de gelegenheid hebben geboden zwavelachtige aroma's te laten verdampen;
- het bier te lang op (veel) gist laten staan (autolyse)
- of te veel gist in de fles na het bottelen (ook autolyse).

Zie ook http://www.carolinabrewmasters.com/PDF/Complete_Beer_Fault_Guide.pdf

Robert1968

Is meestal het gevolg van een (te) lage gistingstemperatuur al dan niet in combinatie met te vroeg bottelen. Oorzaak door autolyse is veel minder waarschijnlijk. De ene giststam produceert ook meer zwavel dan de andere.
Wordt in de loop van de tijd wel minder in de fles.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 16-08-2017  22:16 uIs meestal het gevolg van een (te) lage gistingstemperatuur al dan niet in combinatie met te vroeg bottelen. Oorzaak door autolyse is veel minder waarschijnlijk. De ene giststam produceert ook meer zwavel dan de andere.
Wordt in de loop van de tijd wel minder in de fles.

Vooral als er erg veel gist in de fles zit is autolyse een belangrijke oorzaak voor zwavelsmaakjes.

Maar ik ben het je eens dat te vroeg bottelen waardoor de ongewenste zwavelachtige stofjes onvoldoende tijd hebben om te verdampen een niet te onderschatten oorzaak is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.