Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Volume in het vat  (gelezen 2999 keer)

Offline Erny

• Vol lid
  • Land: nl
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
Volume in het vat
« Gepost op: 16-08-2017 18:57 u »
Beste mensen,
Ik ben op dit moment aan het vergisten. Op mijn vat staat geen index mbt het aantal liters "bier" wat er in zit.  Om te bepalen hoeveel suiker ik nodig heb voor op de flesjes vroeg ik mij af of ik het vat niet kan wegen. Ik heb namelijk ook een identiek leeg vat staan en weet dus het gewicht van het vat. Gaat de vergelijking op 1 kilo is 1 liter?

Erny

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LuukDudink

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Volume in het vat
« Reactie #1 Gepost op: 16-08-2017 19:03 u »
Ik kan er ook heel naast zitten maar het lijkt me dan eerder logisch het SG te pakken.
Mvg Luuk

Offline Erny

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 16-08-2017 19:33 u »
Ik kan er ook heel naast zitten maar het lijkt me dan eerder logisch het SG te pakken.
Mvg Luuk
Hoi Luuk dank voor je antwoord. Ik ben een onervaren brouwer. Ik meen jouw opmerking te begrijpen.
Het SG  van water is 1.000. Ik kan het SG van mijn bier meten en weet het gewicht van wat er in het vat zit. Stel dat het SG van mijn uitgegiste bier 1.015. Is de berekening voor het aantal liters dan de volgende of zie ik het helemaal verkeerd?
1.000/1.015*30= 29,55 liter als ik 30 kilo in het vat heb.

Erny

Offline Nornan Б

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 16-08-2017 20:08 u »
Als je gaat bottelen:
- Overhevelen in schone! pan/fles/vat;
- Het volume meten;
- 6 tot 8 gram/liter suiker (opgelost ik 100ml water) toevoegen;
- bottelen

Ik stem bottelsuiker nooit af op
eind SG!

Offline Erny

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-08-2017 20:36 u »
Als je gaat bottelen:
- Overhevelen in schone! pan/fles/vat;
- Het volume meten;
- 6 tot 8 gram/liter suiker (opgelost ik 100ml water) toevoegen;
- bottelen

Ik stem bottelsuiker nooit af op
eind SG!
Hoi Norman,

Zo als jij voorstelt kan ik het natuurlijk ook oplossen, dank voor de suggestie. Er zit dan wel een extra overhevel moment tussen. Ik heb geen idee hoe groot en/of dit overhevel moment een risicomoment van besmetting is.

Dank voor je reactie.
Ik hoop nog graag van iemand te horen of voorgestelde berekening klopt.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #5 Gepost op: 16-08-2017 20:49 u »
Berekening klopt.

Ik ga altijd uit van het verschil in gewicht van het bottelvat vol en leeg.
Gecorrigeerd met met sg geeft het aantal liters.

Je water waarin je bottelsuiker is opgelost kan je ook wegen en meenemen in je berekening.

Offline Erny

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 16-08-2017 21:03 u »
Berekening klopt.

Ik ga altijd uit van het verschil in gewicht van het bottelvat vol en leeg.
Gecorrigeerd met met sg geeft het aantal liters.

Je water waarin je bottelsuiker is opgelost kan je ook wegen en meenemen in je berekening.

Hoi Ansius,
Fijn om te lezen.

Dank voor je antwoord

Online TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #7 Gepost op: 16-08-2017 21:22 u »
Je kunt de suiker natuurlijk ook rechtstreeks in de fles doen, 
mvg

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #8 Gepost op: 16-08-2017 21:25 u »
Ik zou gewoon wegen en 1 op 1 nemen. Die halve liter maakt op 30 liter niks uit.

Stel dat je 5 gram per liter bottelsuiker wilt, je gaat van 30 liter uit maar het blijkt 29,5 te zijn, zit je op 5,08 gram. Dat verschil is niet zo boeiend ;)

Offline Erny

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 16-08-2017 21:32 u »
Je kunt de suiker natuurlijk ook rechtstreeks in de fles doen, 
mvg
Dat is waar maar is zo'n gedoe, vind ik

Offline Erny

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-08-2017 21:33 u »
Ik zou gewoon wegen en 1 op 1 nemen. Die halve liter maakt op 30 liter niks uit.

Stel dat je 5 gram per liter bottelsuiker wilt, je gaat van 30 liter uit maar het blijkt 29,5 te zijn, zit je op 5,08 gram. Dat verschil is niet zo boeiend ;)
Je hebt me aan het denken gezet... 😀

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 16-08-2017 21:58 u »
Beste mensen,
Ik ben op dit moment aan het vergisten. Op mijn vat staat geen index mbt het aantal liters "bier" wat er in zit.  Om te bepalen hoeveel suiker ik nodig heb voor op de flesjes vroeg ik mij af of ik het vat niet kan wegen. Ik heb namelijk ook een identiek leeg vat staan en weet dus het gewicht van het vat. Gaat de vergelijking op 1 kilo is 1 liter?

Erny

Ik doe niet anders. In het verleden gebruikte ik hiervoor een personenweegschaal. Tegenwoordig heb ik een nauwkeurigere weegschaal. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34024.msg516601.html#msg516601

Offline thunderjong

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #12 Gepost op: 17-08-2017 08:26 u »
Als jullie de suikeroplossing in het vat gieten, hoelang wachten jullie dan voordat het goed gemengd is? En schudden jullie bijvoorbeeld nog?

Offline thezewery

• Senior lid
  • Land: no
« Reactie #13 Gepost op: 17-08-2017 10:51 u »
Als jullie de suikeroplossing in het vat gieten, hoelang wachten jullie dan voordat het goed gemengd is? En schudden jullie bijvoorbeeld nog?
ik roer voorzichtig, zo min mogelijk klotsen, niet schudden.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 17-08-2017 11:32 u »
Hoi Norman,

Zo als jij voorstelt kan ik het natuurlijk ook oplossen, dank voor de suggestie. Er zit dan wel een extra overhevel moment tussen. Ik heb geen idee hoe groot en/of dit overhevel moment een risicomoment van besmetting is.
Het lijkt er op dat je suiker wil toevoegen aan je vergistingsvat zonder overhevelen en dan bottelen. Als dat niet klopt hoef je niet verder te lezen  :proost:

Je zult dan moeten roeren en erg troebel bier in je flessen krijgen.

Dus of suiker rechtstreeks in je flesjes of overhevelen naar een bottelvat en daar de suiker er bij anders wordt het niet wat je hebben wil.

Groet,
Hans

Offline thezewery

• Senior lid
  • Land: no
« Reactie #15 Gepost op: 17-08-2017 12:20 u »
Sowieso inderdaad voor het bottelen overhevelen naar een ander vat, pan, ton, weet-ik-veel, en daar de suiker rustig doorheen roeren.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 17-08-2017 12:41 u »
Sowieso inderdaad voor het bottelen overhevelen naar een ander vat, pan, ton, weet-ik-veel, en daar de suiker rustig doorheen roeren.
Je hoeft niet sowieso over te hevelen als je de suiker rechtstreeks in de flesjes doet. Bottelen vanuit het vergistingsvat kan ook.

Groet,
Hans

Offline Erny

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 17-08-2017 23:44 u »
Het lijkt er op dat je suiker wil toevoegen aan je vergistingsvat zonder overhevelen en dan bottelen. Als dat niet klopt hoef je niet verder te lezen  :proost:

Je zult dan moeten roeren en erg troebel bier in je flessen krijgen.

Dus of suiker rechtstreeks in je flesjes of overhevelen naar een bottelvat en daar de suiker er bij anders wordt het niet wat je hebben wil.

Groet,
Hans

Hoi Hans een dag voor dat ik bottel hevel ik over naar een ander vat. Alle drap is dan al gezonken. Vervolgens roer ik voorzichtig het suiker/watermengsel er doorheen.

Offline Erny

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 17-08-2017 23:50 u »
Heeft iemand ervaring met carbonatieklontjes. Dit zijn klontjes die afgewogen zijn om rechtstreeks n de fles te doen. Werkt dit erg praktisch?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 17-08-2017 23:52 u »
Heeft iemand ervaring met carbonatieklontjes. Dit zijn klontjes die afgewogen zijn om rechtstreeks n de fles te doen. Werkt dit erg praktisch?

Die zijn hier op het forum uitgetest. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30280.msg462321.html#msg462321

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 18-08-2017 00:09 u »
Om te bepalen hoeveel suiker ik nodig heb voor op de flesjes vroeg ik mij af of ik het vat niet kan wegen. Ik heb namelijk ook een identiek leeg vat staan en weet dus het gewicht van het vat.

ff volume van het vat bepalen..en vloeistof hoogte meten....simpel toch....stukje middelbareschool wiskunde.... ;)

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #21 Gepost op: 18-08-2017 09:57 u »
ff volume van het vat bepalen..en vloeistof hoogte meten....simpel toch....stukje middelbareschool wiskunde.... ;)

Wegen is nauwkeuriger, niet ingewikkelder en net zo makkelijk.

Wat is er dan op tegen?

Een glazen mandfles nauwkeurig meten blijft toch lastig.
Wegen is dan veel simpeler.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 18-08-2017 12:36 u »
Hoi Hans een dag voor dat ik bottel hevel ik over naar een ander vat. Alle drap is dan al gezonken. Vervolgens roer ik voorzichtig het suiker/watermengsel er doorheen.
Ik kan hier niet helemaal opmaken  of je de suiker ook al de dag er voor toevoegt.
Ik ga er maar vanuit van niet, maar dan is het nut van een dag eerder hevelen ook weg.

Als je hevelt en dan een dag laat staan wordt de kans op oxidatie groter.
Als je een dag van te voren hevelt en de suiker dan ook toevoegt al de vergisting weer beginnen, het bier wordt weer troebel en je weet dan niet hoeveel CO2 in je flesje komt (een deel van de suiker is dan al weg).

Ik zie dus het nut niet van een dag voor het bottelen al overhevelen, kun je uitleggen waarom je dat doet?

Groet,
Hans

Offline Erny

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 19-08-2017 00:21 u »
Ik kan hier niet helemaal opmaken  of je de suiker ook al de dag er voor toevoegt.
Ik ga er maar vanuit van niet, maar dan is het nut van een dag eerder hevelen ook weg.

Als je hevelt en dan een dag laat staan wordt de kans op oxidatie groter.
Als je een dag van te voren hevelt en de suiker dan ook toevoegt al de vergisting weer beginnen, het bier wordt weer troebel en je weet dan niet hoeveel CO2 in je flesje komt (een deel van de suiker is dan al weg).

Ik zie dus het nut niet van een dag voor het bottelen al overhevelen, kun je uitleggen waarom je dat doet?

Groet,
Hans
Hoi Hans,
Ik kom net kijken in de brouwwereld en dacht een dag eerder overhevel leek mij bij mijn vorige ( lees eerste brouwsel) handig om alvast van het troebele spul af te zijn. Vervolgens had ik bedacht om het nog een dag te laten staan om de rest aan vaste stoffen ook te laten bezinken voor dat ik over ga tot het vullen van de flesjes. Naar aanleiding van jouw reactie is het al suiker toevoegen niet zo'n goed idee. Met betrekking tot het oxidatie risico. Tja dat weet ik gewoon weg niet. Je zult gelijk hebben hoor, Al smaakt mijn vorige biertje prima. Voorlopig blijf ik het overhevelen een dag eerder doen, behalve het toevoegen van de suikers naar aanleiding van jouw reactie.

Dank voor het inzicht

Erny

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #24 Gepost op: 19-08-2017 06:55 u »

Voorlopig blijf ik het overhevelen een dag eerder doen, behalve het toevoegen van de suikers.

Ook het een dag eerder overhevelen kun je beter achterwegen laten, als de vergisting voltooid is wordt er geen CO2 meer aangemaakt en laat je het jongbier dus een dag onbeschermd tegen zuurstof in je bottelvat staan.

Gewoon overhevelen, suiker toevoegen en gelijk bottelen dus  ;)

Offline Erny

• Vol lid
« Reactie #25 Gepost op: 19-08-2017 09:53 u »
Dank voor alle reacties en hulp. Ik heb er veel van opgestoken.

Tags: