Donkere aanslag bij gisten

Gestart door dvansevenant, 16-08-2017 14:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Nog een paar dagen wachten voor de zekerheid. Maar het lijkt erop dat het geen schimmel is.

PP

Helaas geen laboratoriumomgeving meer ter beschikking:
ik zou het "prutje" drogen en verassen (organisch- niet organisch).
Daarna de as oplossen in zuur en op metalen analyseren (Fe, Cr, Ni).

Groet, Paul

hansHalberstadt

Vanmorgen de gist reingestreken en een stukje uit het centrum waar een zwarte spikkel in zat ook uitgestreken op een petrischaaltje. Over 2 dagen weet ik dan meer.
lallemand_verdant_IPA.gif

hansHalberstadt

lallemand_verdant_IPAspikkelopkweek.gif
kweekje van gebiedje met zwarte spikkel
lallemand_verdant_IPA_reinkkweek.gif
reinkweek van 1 gistknop

Conclusie: geen schimmel te ontdekken, alleen gist

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-03-2023  18:50 uConclusie: geen schimmel te ontdekken, alleen gist

Bedankt voor de controle. Ik neem de conclusie mee naar het artikel dat ik aan het schrijven ben en heel binnenkort gepubliceerd wordt op de site.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 09-03-2023  18:50 u..
Conclusie: geen schimmel te ontdekken, alleen gist
Prachtig forum dit, en in deze :petje-af: voor hansHalberstadt. Testje (veel werk) voor de mede-forummers en de wetenschap. Maak ik zelden mee op ander fora.
Vraag blijft wat de 'vervuiling' wél is.
Proost, Snelbier

Sigurd

Hartelijk dank voor al dit goede testen en uitzoekwerk!

De reactie met olie gebruikt bij de productie is wellicht dat wat de reactie veroorzaakt. Wat ik me afvraag of er ook een relatie kan zijn tussen slechte passivering van het rvs en het gebruik van starsan.

Morgen wil ik weer gaan brouwen en ik zal zo dadelijk de fermenters met goed ontvettende schoonmaakmiddelen te lijf gaan. Daarna uiteraard goed uitspoelen, high performance cleaner gebruiken en als laatste een verdunde starsan behandeling geven. Als alles klaar is zal ik de fermenters aan de lucht laten drogen.

Jacques

Citaat van: Sigurd op 10-03-2023  10:16 uHartelijk dank voor al dit goede testen en uitzoekwerk!

De reactie met olie gebruikt bij de productie is wellicht dat wat de reactie veroorzaakt. Wat ik me afvraag of er ook een relatie kan zijn tussen slechte passivering van het rvs en het gebruik van starsan.

Morgen wil ik weer gaan brouwen en ik zal zo dadelijk de fermenters met goed ontvettende schoonmaakmiddelen te lijf gaan. Daarna uiteraard goed uitspoelen, high performance cleaner gebruiken en als laatste een verdunde starsan behandeling geven. Als alles klaar is zal ik de fermenters aan de lucht laten drogen.

Ik vermoed dat vaatwasmiddel of trinatriumfosfaat goed werken. Dat zijn sterke ontvetters.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 10-03-2023  07:47 uTestje (veel werk) voor de mede-forummers en de wetenschap. Maak ik zelden mee op ander fora.

Is ook wel leuk om te doen en elkaar een beetje te helpen. Ik was toch als bezig met agar voor het overenten van mijn hele gistkolonie en had wat platen gemaakt want moest 2 gisten opnieuw reinkweken vanwege wat schimmel wat via de dopjes van de reageerbuizen naar binnen was gekomen.
gistkolonie daar wordt er nu nog eentje aan toegevoegd. Lijkt me wel leuk om eens met die lallemand verdant IPA te gaan brouwen van Brouwvos. 

BrouwVos

Citaat van: hansHalberstadt op 10-03-2023  17:24 uIs ook wel leuk om te doen en elkaar een beetje te helpen. Ik was toch als bezig met agar voor het overenten van mijn hele gistkolonie en had wat platen gemaakt want moest 2 gisten opnieuw reinkweken vanwege wat schimmel wat via de dopjes van de reageerbuizen naar binnen was gekomen.
gistkolonie daar wordt er nu nog eentje aan toegevoegd. Lijkt me wel leuk om eens met die lallemand verdant IPA te gaan brouwen van Brouwvos. 

Ja leuk dat je wilde helpen Hans, bedankt!

Sigurd

Na de zeer intensieve schoonmaak van beide fermenters heb ik 3 x gebrouwen. Na de eerste keer brouwen in fermenter 1 was er geen spoor van zwarte aanslag. De keer daarop heb ik twee bieren kort achter elkaar gebrouwen. Beide fermenters zijn dus gebruikt. Fermenter 1 een Kölsch (Lallemand Köln) en Fermenter 2 een APA (Kveik). Beide fermenters laten zwarte afzetting zien, die overigens makkelijk te verwijderen is. Soms zelfs met de sproeier, maar in ieder geval met een zacht schuursponsje.

Fermenter 1 Kölsch (Lallemand Köln):

IMG_2149.jpeg
IMG_2150.jpeg
IMG_2152.jpeg

Fermter 2 APA (Kveik):

IMG_2153.jpeg
IMG_2155.jpeg
IMG_2157.jpeg   

Laat zich redelijk wegspoelen:

IMG_2159.jpeg

Ik weet dat het geen kwaad kan en de bieren zijn goed. Bijzonder is dat het zich niet altijd voordoet. Zuurstof is echt uitgesloten. Wellicht hopolie dat reageert met Starsan? In ieder geval weer wat foto's  waarmee vergeleken kan worden, mocht iemand er ook last van hebben/krijgen.

hansHalberstadt

Het ligt echt bovenop zo te zien. Lijkt toch iets van hophars.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2023  19:03 uHet ligt echt bovenop zo te zien. Lijkt toch iets van hophars.

Het zit boven de hopharsen... Dit is echt iets wat gerelateerd is aan nieuwe rvs gistvaten. Na een aantal brouwsels heb je er geen last meer van heb ik gelezen.

Jacques

Citaat van: Sigurd op 07-04-2023  18:20 uIn ieder geval weer wat foto's  waarmee vergeleken kan worden, mocht iemand er ook last van hebben/krijgen.

Dank je voor de foto's. Ik zal ze opnemen op de pagina op de site die over dit verschijnsel gaat. Met ook de vermelding dat het verschijnsel niet altijd te zien is bij het eerste brouwsel dat je vergist in een nieuwe CCT.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/zwarte-aanslag-gistvat/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.