Donkere aanslag bij gisten

Gestart door dvansevenant, 16-08-2017 14:31 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-02-2023  13:06 uEn verder stop ik op dit onderdeel de discussie.

Lijkt me goed plan want deze discussie vertraagt alleen maar de analyse om tot de goede conclusie mbt de oorzaak van die zwarte aanslag en dat was wel het doel.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-02-2023  13:24 uLijkt me goed plan want deze discussie vertraagt alleen maar de analyse om tot de goede conclusie mbt de oorzaak van die zwarte aanslag en dat was wel het doel.
Mee eens. Overigens wordt het vermoeden dat het in dat geval gaat om een schimmelinfectie wel steeds sterker.

Sigurd

Een infectie in die twee dagen lijkt me uitgesloten aangezien er totaal geen zuurstof bij kon komen. Transfer is onder CO2 druk uitgevoerd en daarna heb ik bewust de CO2 aangesloten gelaten.

Sigurd

Op fora buiten NL wordt gesuggereerd dat het ofwel vanuit de hopolie komt, of door nog aanwezige olie/polish van fabricage. Deze olie zou zich niet met grainfather HPC/PBW of soortgelijke middelen laten verwijderen. Het vorige brouwsel (Kölsch) had echter geen zwarte spikkels, het brouwsel daarvoor (weizen) wel enkele, dus dat is dan wel weer vreemd.

Elders heb ik een keer gelezen dat het wellicht komt door restanten Starsan HB. Dit is ook wat ik altijd gebruik (don't fear the foam).

Jacques

Citaat van: Sigurd op 25-02-2023  14:52 uEen infectie in die twee dagen lijkt me uitgesloten aangezien er totaal geen zuurstof bij kon komen. Transfer is onder CO2 druk uitgevoerd en daarna heb ik bewust de CO2 aangesloten gelaten.

Veel micro-organismen hebben geen zuurstof nodig om zich te ontwikkelen.
Maar het feit dat het vat niet geopend is maakt de kans op een infectie na de vergisting zo goed als nihil.

Sigurd

Ik ga het bier overigens gewoon drinken want het eerste proefglaasje smaakt prima. Nog wel een heel klein beetje Hopburn, maar hopelijk is dat over een week weg.

IMG_1840.jpeg

Jacques

Citaat van: Sigurd op 25-02-2023  15:18 uOp fora buiten NL wordt gesuggereerd dat het ofwel vanuit de hopolie komt, of door nog aanwezige olie/polish van fabricage. Deze olie zou zich niet met grainfather HPC/PBW of soortgelijke middelen laten verwijderen. Het vorige brouwsel (Kölsch) had echter geen zwarte spikkels, het brouwsel daarvoor (weizen) wel enkele, dus dat is dan wel weer vreemd.

Als het komt door de olie/polish zou je verwachten dat het verschijnsel steeds minder wordt en na 2 à 3 brouwsels verdwenen is.
Heb je de hop van de weizen nu weer gebruikt? En om welke hopsoorten gaat het?
Overigens wordt gewoonlijk niet veel hop gebruikt in een weizen...

Sigurd

De hop lijkt me dan inderdaad eigenlijk ook weer uitgesloten als je kijkt naar de hoeveelheid bij een Weizen. De Kölsch heeft veel meer hop en liet het niet zien.

Weizen: Hallertau tradition. (wel aanslag)
Kölsch: Hallertau tradition + select Spalt (geen aanslag)
NEIPA: Mosaic + Citra + Simcoe (wel aanslag)

De foto is de NEIPA.

hansHalberstadt

Misschien eens aan paar zwarte stukjes verder bekijken: is het hard, zacht, wat zie je als je het fijnwrijft etc.

Jacques

Nog eens gespeurd op het internet. Daarbij gezocht naar "black krausen stainless" Ik vond diverse foto's die erg veel lijken op de foto's van Sigurd. Telkens ging het om nieuwe rvs gistvaten...

Het zou kunnen dat het veroorzaakt wordt door een interactie tussen hopolie en de olie die gebruikt wordt de fabricage van het roestvastststaal. Een reiniging met Enzybrew 10, dat goed werkt op organische verontreinigingen, kan de oplossing zijn.

Verder zou het na een paar brouwsels weg moeten zijn.

Sigurd

Citaat van: hansHalberstadt op 25-02-2023  16:18 uMisschien eens aan paar zwarte stukjes verder bekijken: is het hard, zacht, wat zie je als je het fijnwrijft etc.

Het is zacht en als je het tussen je vingers wrijft, dan lijkt het aslof het zwarte alleen aan de buitenkant zit.

Edit: ik heb nog een foto gevonden van de Krausen en het zwarte van mijn allereerst gebrouwen weizen (die  mislukt was, en dus niet meetelt  ;) ) Op de foto is nog een zwart stuk te zien wat ik nog niet tussen de vingers heb gewreven. Ernaast heb ik dit wel gedaan en is de substantie lichtgrijs.

IMG_0809.jpeg

Sigurd

Citaat van: Jacques op 25-02-2023  16:30 uNog eens gespeurd op het internet. Daarbij gezocht naar "black krausen stainless" Ik vond diverse foto's die erg veel lijken op de foto's van Sigurd. Telkens ging het om nieuwe rvs gistvaten...

Het zou kunnen dat het veroorzaakt wordt door een interactie tussen hopolie en de olie die gebruikt wordt de fabricage van het roestvastststaal. Een reiniging met Enzybrew 10, dat goed werkt op organische verontreinigingen, kan de oplossing zijn.

Verder zou het na een paar brouwsels weg moeten zijn.

Ik ga in ieder geval de fermenters heel grondig aanpakken. Ik heb geen enzybrew 10, maar eerst een behandeling met dasty, dan GF high performance en als laatste een wat sterkere Starsan HB oplossing moet haast wel volstaan.

Jacques

Het kopen van Enzybrew 10 kan ik van harte aanbevelen. Het is een zeer krachtige reiniger voor organische verontreinigingen. Door mij wordt het veel gebruikt.

hansHalberstadt

Citaat van: Sigurd op 25-02-2023  16:46 uHet is zacht en als je het tussen je vingers wrijft, dan lijkt het aslof het zwarte alleen aan de buitenkant zit.
ik heb zoiets nog nooit gezien bij mij. Geen idee wat dit is. Zou inderdaad iets met schoonmaken te maken kunnen hebben. Maar dan nog heb ik geen idee wat.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-02-2023  22:44 uik heb zoiets nog nooit gezien bij mij. Geen idee wat dit is. Zou inderdaad iets met schoonmaken te maken kunnen hebben. Maar dan nog heb ik geen idee wat.

Ik heb het bij mij ook nog nooit gezien.
Na een speurtocht op het internet lijkt het er op dat het te maken heeft met nieuwe rvs gistvaten. Bij de productie daarvan worden bepaalde vettige stoffen gebruikt. Het verwijderen is zo te merken erg lastig.

hansHalberstadt

Bij Brouwvos ging het om een nieuw gistingsvat zo te lezen: 'nieuwe Easybrew 30 vergistingsvat'
Bij Sigurd kan ik dat er niet uit opmaken, dus goed als die dat even bevestigd of ontkent.

hansHalberstadt

Citaat van: Sigurd op 25-02-2023  16:46 uHet is zacht en als je het tussen je vingers wrijft, dan lijkt het aslof het zwarte alleen aan de buitenkant zit.

Op de foto is nog een zwart stuk te zien wat ik nog niet tussen de vingers heb gewreven. Ernaast heb ik dit wel gedaan en is de substantie lichtgrijs.

IMG_0809.jpeg

Dan moet dus eerst de binnenkant zijn ontstaan waarschijnlijk
1) gist en neergeslagen eiwit en hophars en daarna het laagje eromheen ontstaan zijn. of
2) het laagje zwart is als eerste ontstaan op de wand van het vat en daarna gist en neergeslagen eiwit en hophars daaroverheen gekomen.

Maar in het 2e geval zou dat betekenen dat je in eerste instantie niets ziet of op de scheiding tussen bier en lucht iets zou kunnen zien. Om dat te achterhalen zou je dan nog secuurder naar de exacte plek van de zwarte rand moeten kijken om te zien of het 1 of 2 was.   

Sigurd

Citaat van: hansHalberstadt op 26-02-2023  08:19 uBij Brouwvos ging het om een nieuw gistingsvat zo te lezen: 'nieuwe Easybrew 30 vergistingsvat'
Bij Sigurd kan ik dat er niet uit opmaken, dus goed als die dat even bevestigd of ontkent.

Het gaat inderdaad om een nieuwe fermenter.

hansHalberstadt

Vanavond het monstertje van Brouwvos ontvangen en gelijk op een kweekje gezet op 25 °C. Hoop over 1 of 2 dagen dan iets te weten of er wat groeit.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2023  21:16 uVanavond het monstertje van Brouwvos ontvangen en gelijk op een kweekje gezet op 25 °C. Hoop over 1 of 2 dagen dan iets te weten of er wat groeit.

Er zal ongetwijfeld wat groeien. De donkere aanslag zat op een gistlaag...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-02-2023  21:32 uEr zal ongetwijfeld wat groeien. De donkere aanslag zat op een gistlaag...

Als de donkere laag schimmel is dan zal er naast gist ook schimmel gaan groeien. Dat is dus even afwachten.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2023  21:35 uAls de donkere laag schimmel is dan zal er naast gist ook schimmel gaan groeien. Dat is dus even afwachten.

Je bedoelde dus te zeggen dat je gaat bekijken of er een donkere uitgroei te zien is.

Inmiddels heb ik een foto gevonden van een entplaat met Aspergillus niger.
Aspergillus niger.png

hansHalberstadt

Ja en vooral of je kunt zien vanuit welk punt de groei zich uitbreidt als het groeit. Op de plaat die jij laat zien is het daar al veel te laat voor.

hansHalberstadt

Ik heb wat zwarte spikkels met een entnaald opgepakt van het monster van brouwvos en op agarbodem uitgestreken en 48 uur op 25°C laten groeien. Daarna met een lens gekeken of ik iets van schimmel kon zien groeien. Maar er groeit tot nu toe alleen een hele mooie gistkolonie. ik zal morgen een foto maken op het werk met een stereo microscoop en die dan posten.

hansHalberstadt

Hier wat foto's Er zit een zwart spikkeltje ingesloten in een klont gist, maar lijkt niet dat dat spikkeltje verder iets doet
Img_8850.jpg

Img_8851.jpg
Hier nog zo'n spikkeltje
Img_8852.jpg   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.