Hoppen voor moderne oktoberfest?

Gestart door ejet, 15-08-2017 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ejet

Binnenkort staat er weer een brouwdagje voor de deur. Nu heb ik nog een flinke voorraad hoppen, en wil ik dus met wat er vacuum in mijn vriezer ligt een oktoberfest brouwen, niet de amerikaanse marzen achtige donkere versie maar een lichtere versie (deze wordt +/- 9EBC a la Gordon Strong, Modern Homebrew Recipes). Hij gebruikt Hallertauer maar dat heb ik helaas niet meer.

Een korte samenvatting van het recept: 71% Dingemans bio pilsmout, 16% Weyermann bio Munich I, 13% Weyemann viennamout, OG 1.057.
Dan heb ik nu als bitterhop op 60 minuten 28 gram ~6,2%AA Nortern Brewer voor 23 IBU (is ~1,5 jaar vacuum ingevroren en af en toe geopend tussendoor, origineel 9,8%) en een 5 minuten gift van 13 gram voor een eind kookvolume van ~24L. Northern Brewer wordt beschreven als een beetje minterig en houterig, dit lijkt mij wel iets om te proberen door dus bij één hop te blijven voor bitteren en aroma. Ik weet dat ik waarschijnlijk veel reacties ga krijgen om juist geen NB te gaan gebruiken maar zelf lijkt me het dus leuk om zo deze hop beter te leren kennen. Ik heb ook overwogen om NB te nemen als bitterhop en dan 13gr Willamette als 5m gift. Of beide met Willamette (5,2%).

Wat ik verder nog heb liggen buiten de Amerikaanse IPA hoppen is East Kent goldings, Styrian goldings, Galena en dus Willamette.
Ik wil graag een goed doordrinkbaar bier, wat in de buurt komt van de oktoberfest bieren van deze tijd. Ik was vorig jaar op het Canstatter Volksfest in Stuttgart en daar vond ik het Stuttgarter Hofbrau festbier zeer goed te drinken. Flying Dog oktoberfest vind ik ook erg lekker, en verder hou ik wel van een redelijk bitter pilsener (Brand pilsener bijvoorbeeld).

Gist is 3 zakjes W34/70 gerehydrateerd, en hij wordt vergist op 9 graden C. Dit is overigens ook mijn allereerste bier met korrelgist en mijn tweede ondergister (ik heb al zo'n 20 biertjes gebrouwen allemaal met vloeibare gist i.c.m. starters dus ben enorm benieuwd!).

Graag jullie ervaringen! Ik zal tevens hier terugkomen met mijn eindoordeel, ik vind het altijd zo jammer als er vragen worden gesteld zonder terugkoppeling van het eindresultaat...

Fermon

Zelf gebruik ik altijd de volgende site om hop soorten te vergelijken of wat eventuele vervangers zijn:

http://www.homebrewstuff.com/hop-profiles

Drents Hopbier

Citaat van: ejet op 15-08-2017  20:19 u

Wat is nou een moderne oktoberfest?

Hopbier

ejet

Citaat van: Drents Hopbier op 15-08-2017  21:47 uWat is nou een moderne oktoberfest?

Hopbier
Voor zover ik heb begrepen was "vroeger" de oktoberfest donkerder en moutiger. Naar mijn ervaring van vorig jaar is het nu een makkelijker, drinkbaarder bier met een alocoholpercentage van ongeveer 6% met minder munich/vienna mout. Als ik zoek vind ik voornamelijk recepten voor een donkerder bier met in mijn ogen veel munich en vienna of zelfs caramelmouten. Daar ben ik dus niet naar op zoek. Maar mijn recept is qua mouten al klaar, ik ben op zoek naar een goede hop om hierbij toe te passen.

De hopvergelijkingssites ken ik inderdaad, dank je Fermon. Via die weg kom ik ook als dichtsbijzijnde op Willamette (zijnde in de buurt van Tettnang) maar de hoppen die ik heb zijn niet echt de Duitse nobele hoptypes vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft in een pils oid met NB, Willamette of de andere door mij genoemde hoppen.

ejet

Vandaag gebrouwen, ging allemaal prima en staat nu in de vergistingskast verder te koelen totdat ik de gist kan enten.
Heb gekozen om beide giften Willamette te doen, 34 g op 60 min en 13 g op 5 min. Voor de geïnteresseerde.
Ben benieuwd, ik laat hier tzt mijn eindoordeel achter.

ejet

Nog even de terugkoppeling over de hop en het brouwen, het is nu 4,5 week na bottelen en het bier heeft 2 weken hergisting op de fles gehad alvorens de koelkast in te verdwijnen.

In vergelijking met Stuttgarter Hofbrau festbier is mijn bier net een klein tikkeltje lichter en lichtjes troebeler, en heeft mijn bier een betere schuimkraag en zichtbaar iets meer koolzuur. Mijn bier ruikt naar vers brood, crackers en ietsjes naar bloemen. SHB ruikt meer naar licht geroosterd brood en iets meer naar sulfur, ook wat naar bloemen en ver weg (zwarte) thee. SHB is iets bitterder, mijn bier net iets alcoholischer in smaak, koolzuur in beide bieren is vrijwel gelijk.
Beide zijn zeker heel erg vergelijkbaar: een redelijke droge finish, de aanwezige moutigheid en de lichte bitterheid. Ik kan niet erg duidelijk een verschil in hopsmaak identificeren. SHB lijkt iets droger en net iets "schoner" in de smaak maar ze zijn zeker heel erg vergelijkbaar! En tevens ben ik verrast met deze resultaten met een droge gist, deze gist ga ik vaker gebruiken.

Al met al een prima recept om in de buurt te komen van de huidige festbieren!

N.B. SHB was 6,4 Brix en mijn bier 6,9 Brix (begin SG 1.055), beide 5,5% ABV.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.