Mijn Westvleteren 12 kloon die ik in dit topic gepost heb, had gisteren 81 punten op het OBBK. Commentaar was erg lekker bier, miste wat complexiteit en moutigheid en was net iets te zoet. Hij zit nu ruim 3,5 mnd op fles, wat nog altijd erg jong is voor een quadrupel. Ben benieuwd of hij zich nog ontwikkeld
Vandaag gedronken na ruim 5 maanden op fles naast een even oude (jonge) Westvleteren 12. Hij komt heel dicht in de buurt! Kleur fractie donkerder, iets minder koolzuur en iets minder bitter. Complexiteit gelijk. Ik vond het origineel net iets lekkerder. Binnenkort ga ik hem weer brouwen. Niet helemaal een kloon, want ik wil hem complexer en meer body. Een paar aanpassingen: ibu 36 ipv 31, bottelsuiker 9gr/liter, 33% pilsmout, 33% palemout, 10% donkere tarwemout, 10% carahell, 14% Candysirup D180. Wat me opviel bij het origineel is dat de bitterheid en het hoge koolzuurgehalte het gebrek aan complexiteit maskeert. Ik denk dat ik met bovenstaande aanpassing de complexiteit erin krijg. Als iemand een betere suggestie heeft, dan hoor ik het graag. Anders gaat dit hem worden. Groet Sjoerd