Orange Abt 12

Gestart door orangeloo, 15-08-2017 09:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Vanavond een bijzondere bierproeverij... Westvleteren 13 mnd vs st Bernardus 13 mnd vs Westvleteren eigenbrouw kloon 11 mnd vs st Bernardus eigenbrouw kloon 11mnd.



En ik moet zeggen het resultaat is verbluffend goed.
De St Bernarduskloon is iets voller dan het origineel maar verder zeer gelijkend.
De Westvleteren kloon is nog beter gelukt. Het origineel heeft in de afdronk net een iets scherper randje.

Ik wil deze recepten dus graag met jullie delen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Abt 12
Kenmerknr 119 16/12
Brouwdatum16-9-2016
BiertypeQuadrupel
Aantal liters30
Gewenst begin SG1090 (9,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement72,2%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater50,8 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater32,1 liter
Spoelwater18,7 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur71 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout (TS)50,0 %6,227 kg3 EBC
Palemout (TS)25,0 %3,113 kg7 EBC
viennamout (WM)11,0 %1,370 kg8 EBC
Candi Syrup D-18014,0 %1,743 kg355 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Brewer's Gold5,8 %60 gr60 minuten23 EBU
Hallertau Mittelfrüh2,1 %50 gr30 minuten5 EBU
Styrian Goldings2,2 %60 gr15 minuten4 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter3000 ml
Beluchtingstijd48 uur
Temperatuur giststarter24°C
OpmerkingenGiststarter 2 x 3 liter.

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C90 minuten3,0 l/kg
278°C10 minuten3,0 l/kg

De batch is opgesplitst.
De ene helft is vergist met Westmalle gist, en dus een Westvleteren kloon.
De andere helft is vergist met Westvleteren gist (van de Zeeuwse gistbank) en dus een St Bernarduskloon.

Om onduidelijkheden te voorkomen. St Bernardus gebruikt een eigen giststam, omdat deze vroeger voor Westvleteren brouwde noem ik die de Westvleteren gist maar is dus nu eigenlijk St Bernardus gist.Toen Westvleteren zelf ging brouwen zijn zij gist van Westmalle gaan gebruiken. Snapt u het nog  ;D


DenMaarten

Bedankt voor het delen. Iets in deze richting had ik ook nog in de planning voor na de zomer.

Bij welke temperatuur heb je de Westmalle variant vergist?

orangeloo

Citaat van: DenMaarten op 15-08-2017  09:25 uBij welke temperatuur heb je de Westmalle variant vergist?

Start op 19 ºC. Na 36 uur op laten lopen naar 23 ºC  in 0.021 ºC/ uur. (via Tcontrol)

wh_birra

Bedankt voor het delen (ik had er op FB om gevraagd ) :)
Lijkt me mooi om dit eens te proberen. Heb je de Westmalle gist zelf opgekweekt? Hoe werkt dat met die Zeeuwse gistbank? Het zelf opkweken van de gist zie ik nu nog niet zo zitten. Zal dan of een alternatief moeten zijn of als dat kan via een gistbank iets bestellen.

orangeloo

Citaat van: wh_birra op 15-08-2017  11:31 uHeb je de Westmalle gist zelf opgekweekt?
Hoe werkt dat met die Zeeuwse gistbank?

Westmalle gist was de Wyeast 3787 XL Belgian Trappist High Gravity
De Zeeuwse gistbank bestaat helaas niet meer.

Hay

Lijkt me geen straf die proeverij. 8)

Mario72

Die Westvleteren kloon ziet er goed uit. Deze ga ik ook proberen. Ik heb alleen een vraag over de candi syrup. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar wanneer voeg je deze toe? Navergisting, tijdens het koken?

Edwarff

Mooi verhaal, dank voor het delen.


orangeloo

Citaat van: Mario72 op 15-08-2017  22:16 uIk heb er zelf nog geen ervaring mee maar wanneer voeg je deze toe? Navergisting, tijdens het koken?

Even uit mijn hooft, het is al even geleden, maar volgens mij heb ik deze toegevoegd eind koken.  :brouwen:
Er is maar één nadeel aan deze siroop... het is niet goedkoop.  :(

Mario72

Citaat van: Orangeloo op 15-08-2017  22:40 uEr is maar één nadeel aan deze siroop... het is niet goedkoop.  :(
Als je uiteindelijk een heerlijk biertje ermee krijgt is het dat allemaal waard. Bedankt voor de info

tdp

Citaat van: Orangeloo op 15-08-2017  22:40 uEr is maar één nadeel aan deze siroop... het is niet goedkoop.  :(

Je blijft een Zeeuw he ;)

EvdBroek

Dank voor het delen! Hier hebben we wat aan, eindelijk weer eens een zinvolle post

orangeloo

Citaat van: tdp op 16-08-2017  09:50 uJe blijft een Zeeuw he ;)

 ^-^ Ja en die zijn zuinig... maar NIET gierig  ;D

Adrie

Dank voor het delen van het recept en de proefnotities. Dit is nagenoeg hetzelfde recept als die ik indertijd gebruikte voor mijn Westvleteren 12 kloon, maar ik had geen Westvleteren 12 om ernaast te proeven.

Winne2

Heb ook zo'n kloonbrouwsel. Ga binnenkort ook eens vergelijken. Gewoon nieuwsgierig en leuk om te doen.

Jacques

Reacties naar aanleiding van dit recept zijn afgesplitst.

Zie voor deze reacties hier.

edensan

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:43 uReacties naar aanleiding van dit recept zijn afgesplitst.

Zie voor deze reacties hier.

foute link? (als ik quote zie ik wel goede link volgens mij)
of heb je aandelen wyeastlab?
 ;D  ;D

Triplezzz

Bij mij werkt de link wel goed.

Wijbrouwers

Citaat van: edensan op 18-11-2022  09:04 ufoute link? (als ik quote zie ik wel goede link volgens mij)
of heb je aandelen wyeastlab?
 ;D  ;D

De link werkt hier prima. Het is inmiddels bekend dat de redirect van links op het forum de eerste keren meestal fout gaan. Iets met cache o.i.d. Gewoon paar keer op de link klikken alvorens het naar de juiste pagina gaat.

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 18-11-2022  09:53 uDe link werkt hier prima. Het is inmiddels bekend dat de redirect van links op het forum de eerste keren meestal fout gaan. Iets met cache o.i.d. Gewoon paar keer op de link klikken alvorens het naar de juiste pagina gaat.

Het is niet een kwestie van een eerste keer dat het fout gaat. Het lijkt vrij willekeurig te gaan en relatief sporadisch.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.