Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Orange Abt 12  (gelezen 10577 keer)

Online Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • Land: nl
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
Orange Abt 12
« Gepost op: 15-08-2017 09:02 u »
Vanavond een bijzondere bierproeverij... Westvleteren 13 mnd vs st Bernardus 13 mnd vs Westvleteren eigenbrouw kloon 11 mnd vs st Bernardus eigenbrouw kloon 11mnd.

En ik moet zeggen het resultaat is verbluffend goed.
De St Bernarduskloon is iets voller dan het origineel maar verder zeer gelijkend.
De Westvleteren kloon is nog beter gelukt. Het origineel heeft in de afdronk net een iets scherper randje.

Ik wil deze recepten dus graag met jullie delen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Abt 12
Kenmerknr 119 16/12
Brouwdatum16-9-2016
BiertypeQuadrupel
Aantal liters30
Gewenst begin SG1090 (9,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement72,2%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater50,8 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater32,1 liter
Spoelwater18,7 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur71 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout (TS)50,0 %6,227 kg3 EBC
Palemout (TS)25,0 %3,113 kg7 EBC
viennamout (WM)11,0 %1,370 kg8 EBC
Candi Syrup D-18014,0 %1,743 kg355 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Brewer's Gold5,8 %60 gr60 minuten23 EBU
Hallertau Mittelfrüh2,1 %50 gr30 minuten5 EBU
Styrian Goldings2,2 %60 gr15 minuten4 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter3000 ml
Beluchtingstijd48 uur
Temperatuur giststarter24°C
OpmerkingenGiststarter 2 x 3 liter.

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C90 minuten3,0 l/kg
278°C10 minuten3,0 l/kg

De batch is opgesplitst.
De ene helft is vergist met Westmalle gist, en dus een Westvleteren kloon.
De andere helft is vergist met Westvleteren gist (van de Zeeuwse gistbank) en dus een St Bernarduskloon.

Om onduidelijkheden te voorkomen. St Bernardus gebruikt een eigen giststam, omdat deze vroeger voor Westvleteren brouwde noem ik die de Westvleteren gist maar is dus nu eigenlijk St Bernardus gist.Toen Westvleteren zelf ging brouwen zijn zij gist van Westmalle gaan gebruiken. Snapt u het nog  ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Orange Abt 12
« Reactie #1 Gepost op: 15-08-2017 09:25 u »
Bedankt voor het delen. Iets in deze richting had ik ook nog in de planning voor na de zomer.

Bij welke temperatuur heb je de Westmalle variant vergist?

Online Orangeloo

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 15-08-2017 10:44 u »
Bij welke temperatuur heb je de Westmalle variant vergist?

Start op 19 ºC. Na 36 uur op laten lopen naar 23 ºC  in 0.021 ºC/ uur. (via Tcontrol)

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 15-08-2017 11:31 u »
Bedankt voor het delen (ik had er op FB om gevraagd ) :)
Lijkt me mooi om dit eens te proberen. Heb je de Westmalle gist zelf opgekweekt? Hoe werkt dat met die Zeeuwse gistbank? Het zelf opkweken van de gist zie ik nu nog niet zo zitten. Zal dan of een alternatief moeten zijn of als dat kan via een gistbank iets bestellen.

Online Orangeloo

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 15-08-2017 18:49 u »
Heb je de Westmalle gist zelf opgekweekt?
Hoe werkt dat met die Zeeuwse gistbank?

Westmalle gist was de Wyeast 3787 XL Belgian Trappist High Gravity
De Zeeuwse gistbank bestaat helaas niet meer.

Online Hay

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 15-08-2017 21:56 u »
Lijkt me geen straf die proeverij. 8)

Offline Mario72

• Vol lid
  • Thuisbrouwerij De Gouwe Knakker
« Reactie #6 Gepost op: 15-08-2017 22:16 u »
Die Westvleteren kloon ziet er goed uit. Deze ga ik ook proberen. Ik heb alleen een vraag over de candi syrup. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar wanneer voeg je deze toe? Navergisting, tijdens het koken?

Offline Edwarff

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 15-08-2017 22:19 u »
Mooi verhaal, dank voor het delen.

Online Orangeloo

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 15-08-2017 22:40 u »
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar wanneer voeg je deze toe? Navergisting, tijdens het koken?

Even uit mijn hooft, het is al even geleden, maar volgens mij heb ik deze toegevoegd eind koken.  :brouwen:
Er is maar één nadeel aan deze siroop... het is niet goedkoop.  :(

Offline Mario72

• Vol lid
  • Thuisbrouwerij De Gouwe Knakker
« Reactie #9 Gepost op: 16-08-2017 08:52 u »
Als je uiteindelijk een heerlijk biertje ermee krijgt is het dat allemaal waard. Bedankt voor de info

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 16-08-2017 09:50 u »

Je blijft een Zeeuw he ;)

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #11 Gepost op: 16-08-2017 10:08 u »
Dank voor het delen! Hier hebben we wat aan, eindelijk weer eens een zinvolle post

Online Orangeloo

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 16-08-2017 15:34 u »
Je blijft een Zeeuw he ;)

^-^ Ja en die zijn zuinig... maar NIET gierig  ;D

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #13 Gepost op: 17-08-2017 11:57 u »
Dank voor het delen van het recept en de proefnotities. Dit is nagenoeg hetzelfde recept als die ik indertijd gebruikte voor mijn Westvleteren 12 kloon, maar ik had geen Westvleteren 12 om ernaast te proeven.

Offline Winne2

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 25-08-2017 19:31 u »
Heb ook zo'n kloonbrouwsel. Ga binnenkort ook eens vergelijken. Gewoon nieuwsgierig en leuk om te doen.

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 15-11-2017 11:30 u »
Afgelopen maandag eindelijk dit recept gebrouwen. Met een mooi SG tegen de 1090 in de vergistingsvat gedaan (circa 15 liter in een 30 liter vat). Kleur en zo ver dat nu al te beoordelen is de geur is al lekker.
Wat wel een probleem was, is dat de gist (Wyeast High Gravity 3787 Activator XL) in het smackpack niet echt "bol" stond. Toch maar er bij gedaan en op 21 graden in de gistkast gezet. Vanochtend stond het te gisten (aardig rustig nog). Nu twijfel ik wel of ik toch niet meer gist had moeten toevoegen. Uit de beschrijving van de gist meende ik te begrijpen dat de XL genoeg was voor circa 20 liter. Maar als ik in BrouwHulp bij de gist kijk zou ik zeker twee pakken nodig hebben?
Gaat dit met 1 pak goed komen? Of kan ik nog een tweede toevoegen vandaag? En zo ja is daar nog een speciale manier voor of gewoon de zak leeg gieten in het gist vat?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 15-11-2017 12:45 u »
Afgelopen maandag eindelijk dit recept gebrouwen. Met een mooi SG tegen de 1090 in de vergistingsvat gedaan (circa 15 liter in een 30 liter vat). Kleur en zo ver dat nu al te beoordelen is de geur is al lekker.
Wat wel een probleem was, is dat de gist (Wyeast High Gravity 3787 Activator XL) in het smackpack niet echt "bol" stond. Toch maar er bij gedaan en op 21 graden in de gistkast gezet. Vanochtend stond het te gisten (aardig rustig nog). Nu twijfel ik wel of ik toch niet meer gist had moeten toevoegen. Uit de beschrijving van de gist meende ik te begrijpen dat de XL genoeg was voor circa 20 liter. Maar als ik in BrouwHulp bij de gist kijk zou ik zeker twee pakken nodig hebben?
Gaat dit met 1 pak goed komen? Of kan ik nog een tweede toevoegen vandaag? En zo ja is daar nog een speciale manier voor of gewoon de zak leeg gieten in het gist vat?

1 pak is goed voor zo'n 20 liter, van een SG zo rond de 1.050, waarbij je ook rekening moet houden met de datum. Hoe ouder, hoe minder vitale gist je hebt. Je hebt inderdaad te weinig gist toegevoegd. Zelf zou ik de 2e verpakking inderdaad toevoegen. Beter nog maak je in het vervolg een starter, maar dat is aan jezelf.

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 15-11-2017 15:06 u »
Ok bedankt. Tot wanneer kan ik de gist nog toevoegen? Heb die nog niet met de post ontvangen vandaag :(

Offline Chris71

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #18 Gepost op: 15-11-2017 16:15 u »
Ik raad je aan om een starter te maken en die toe te voegen. Dat kan nog makkelijk.

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #19 Gepost op: 15-11-2017 21:43 u »
De meesten Westvleteren kloon recepten hebben pils en pale mout 50/50 en geen vienna mout op staan, waarom heb je er voor gekozen om dit aan te passen?
Ik wil ook graag een westvleterenkloon gaan brouwen en heb helemaal geen ervaring met vienna mout.

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 17-11-2017 09:03 u »
Ik raad je aan om een starter te maken en die toe te voegen. Dat kan nog makkelijk.
De starter is gisteren s'middags gemaakt en staat nu te gisten. Heb helaas (nog) geen erlenmeyer en roerder dus maar een alternatief geprobeerd (wort 1040 in een fles en goed schudden dan de gebolde smackpack er bij en nog meer schudden, afgedekt met alufolie en warm weg gezet). Lijkt goed te komen. Tot wanneer kan ik de starter nog toevoegen?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 17-11-2017 10:25 u »
De starter is gisteren s'middags gemaakt en staat nu te gisten. Heb helaas (nog) geen erlenmeyer en roerder dus maar een alternatief geprobeerd (wort 1040 in een fles en goed schudden dan de gebolde smackpack er bij en nog meer schudden, afgedekt met alufolie en warm weg gezet). Lijkt goed te komen. Tot wanneer kan ik de starter nog toevoegen?

Ik zou hem toevoegen op het moment dat deze vol aan gisten is, dan is deze het meest actief!

Offline Chris71

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #22 Gepost op: 17-11-2017 20:33 u »
Citaat
Tot wanneer kan ik de starter nog toevoegen?

Na 18 tot 24 uur.

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 10-12-2017 10:18 u »
Mijn brouwsel zit inmiddels iets meer dan een week in de fles. Met een eind SG van 1011 (brix 10,4). Suiker toegevoegd 6,9 gram per liter (in heet water opgelost en door het wort geroerd). Vervolgens het bier op ongeveer 20 graden (naast de voerverwarming) een week laten staan. Ik vul altijd een klein pet-flesje met het laatste wort uit de emmer om de nagisting te volgen. Die leek na een week al aardig goed te zijn. Dus alles naar de kelder verhuisd om op lage temperatuur te lageren.
Echter toen ik een van de flesjes na een aantal uur in de koelkast open maakte en in het glas schonk, was er nauwelijks CO2 en al helemaal geen schuim kraag. De smaak was al wel goed en beloofd zeker wat te worden maar zonder de CO2 nu nog niet echt wat je verwacht.
Komt dat nog goed als ik de flessen gewoon in de kelder laat staan (na een paar weken al beter misschien)? Of is het beter de flessen weer warm weg te zetten om alsnog de vergisting op gang te krijgen? Kan dat nog wel na een aantal dagen in de koudere kelder? Graag jullie advies.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 10-12-2017 10:29 u »
Mijn brouwsel zit inmiddels iets meer dan een week in de fles. Met een eind SG van 1011 (brix 10,4). Suiker toegevoegd 6,9 gram per liter (in heet water opgelost en door het wort geroerd). Vervolgens het bier op ongeveer 20 graden (naast de voerverwarming) een week laten staan. Ik vul altijd een klein pet-flesje met het laatste wort uit de emmer om de nagisting te volgen. Die leek na een week al aardig goed te zijn. Dus alles naar de kelder verhuisd om op lage temperatuur te lageren.
Echter toen ik een van de flesjes na een aantal uur in de koelkast open maakte en in het glas schonk, was er nauwelijks CO2 en al helemaal geen schuim kraag. De smaak was al wel goed en beloofd zeker wat te worden maar zonder de CO2 nu nog niet echt wat je verwacht.
Komt dat nog goed als ik de flessen gewoon in de kelder laat staan (na een paar weken al beter misschien)? Of is het beter de flessen weer warm weg te zetten om alsnog de vergisting op gang te krijgen? Kan dat nog wel na een aantal dagen in de koudere kelder? Graag jullie advies.

Ja dat kan wel... Een week op de fles is ook wel kort om het daarna al koud te zetten. Soms kan het wel maar ik zou hem nog 2 a 3 weken warm weg zetten.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #25 Gepost op: 10-12-2017 11:24 u »
Ik zou hem nog 2 a 3 weken warm weg zetten.

Ik ook, ik merk hier ook dat ik ze warm moet zetten nu het buiten kouder is... In de zomermaanden ging de hergisting gewoon in de trapkast maar daar gaat het nu erg traag dus zijn ze warmer weggezet  :biersmile:

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 10-12-2017 12:54 u »
OK, ga ik op zoek naar een warm plekje :) Bedankt.

Offline volleybaltrainer

• Junior lid
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 10-12-2017 13:02 u »
OK, ga ik op zoek naar een warm plekje :) Bedankt.
Ik zet mijn biertjes altijd in de ruimte waar de CV ketel hangt, dat gaat dan prima. Soortgelijk biertje was binnen een week op druk.

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 04-04-2018 23:18 u »
Ingrediënten besteld, 4 mei ga ik hem brouwen, iets andere moutsamenstelling (43% pils, 43% pale ale), iets ander maischschema, maar verder helemaal het zelfde. Ben benieuwd!

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 03-05-2018 22:48 u »
Vandaag mijn Westvleteren 12 kloon gebrouwen, geinspireerd door Angelo en Adrie. Ik heb het volgende recept gebrouwen:

25L/31IBU
Begin SG 1086

31,5 L maisch
10 L spoel

Pilsmout 4315 gr         43,3%
Pale alemout 4315 gr   43,3%
Candy syrup 1340 gr   13,4%

Maischschema
63 C 60 min
73 C 25 min
78 C 1 min

Hop
90 min koken (30 min inkoken)
Br Gold            3,8 alfa 60 min 88 gr 22 IBU
H Mittelfruh.     2,9 alfa 30 min 35 gr 5 IBU
35 St Goldings  3,4 alfa 15 min 35 gr 4 IBU

Gist
W 3787
Getrapte starter 2,3 L afgegoten

start gisting 19 C

Ik ben benieuwd naar het resultaat, ik laat het jullie weten!

Groet Sjoerd

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 27-05-2018 23:33 u »
Gisting perfect verlopen, temp oplaten lopen tot 24 graden, na 6 dagen geheveld naar mandfles, temp terug gebracht naar 20 graden (14 dagen),  2 dagen voor bottelen naar 15 graden gebracht. Eind SG van 1012. Vanmorgen gebotteld, ben heel benieuwd!

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 22-06-2018 23:00 u »
Nu vier weken op fles en het resultaat is waanzinnig! Nog niet eerder meegemaakt dat een zo jonge quadrupel al zo goed smaakt! Ik heb nog een paar flesjes originele Westvleteren in de kelder staan. Ik wacht nog een maand of 2 met het naast elkaar drinken ter vergelijk, maar voor zover ik nu kan beoordelen denk ik inderdaad dat ze heel dicht bij elkaar liggen.

Offline Hans007

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 23-06-2018 18:56 u »
Goed bezig Sjoerd!
Handen jeuken al om het uit te proberen

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 26-06-2018 17:31 u »
Heb mijn Westvleteren 12 clone nu vanaf december op de fles zitten. En hij wordt steeds beter. Wat ik wel apart vind, in het begin was er nauwelijks CO2 in de fles ook na enkele weken nog niet. Afgelopen keren dat ik een fles openmaakte schuimde het bier er gelijk uit! Zal dat nog minder worden na verloop van tijd of heeft dit een andere oorzaak dan alleen de CO2?
Of gewoon eerst koel zetten en dan openen?

Met de bewaarde slurry van dit brouwsel, heb met een starter van de slurry inmiddels een dubbel gemaakt en daarna  van de slurry van de dubbel, een Westmalle tripel kloon.

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #34 Gepost op: 27-06-2018 22:03 u »
Gisteren ook een poging gedaan om dit bier te klonen met mijn Grainfather, 2 stapsmaischschema, ging allemaal super beoogd eind SG gemakkelijk gehaald.
Maar pfff dit brouwsel gist echt als een speer zelfs de blow-off houdt het eigenlijk niet bij.
Waterslot begon al na 3 uur te borrelen en is nu na ca 30 uur gisten al gezakt van sg 1104 naar sg 1041  :weetniet: zou hem bijna overhevelen en terugkoelen naar 19 ºC om de rest van de vergisting rustiger te laten verlopen.
Nog ff paar dagen wachten kijken hoe het vordert.

Online Orangeloo

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 27-06-2018 22:31 u »
Gisteren ook een poging gedaan om dit bier te klonen met mijn Grainfather, 2 stapsmaischschema, ging allemaal super beoogd eind SG gemakkelijk gehaald.
Maar pfff dit brouwsel gist echt als een speer zelfs de blow-off houdt het eigenlijk niet bij.
Waterslot begon al na 3 uur te borrelen en is nu na ca 30 uur gisten al gezakt van sg 1104 naar sg 1041  :weetniet: zou hem bijna overhevelen en terugkoelen naar 19 ºC om de rest van de vergisting rustiger te laten verlopen.
Nog ff paar dagen wachten kijken hoe het vordert.

Heb je hetzelfde recept gebruikt als in de eerste post of die van Sjoerd?
En nee niet overhevelen nu... 1041 is veel te vroeg, dan haal je veel te veel gist eraf en hou je te weinig over voor de rest.
Je moet daarna ook nog bottelen.  :brouwen:

Op hoeveel graden ben je dan begonnen met de vergisting?

Online Orangeloo

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 27-06-2018 22:34 u »
Nu vier weken op fles en het resultaat is waanzinnig! Nog niet eerder meegemaakt dat een zo jonge quadrupel al zo goed smaakt! Ik heb nog een paar flesjes originele Westvleteren in de kelder staan. Ik wacht nog een maand of 2 met het naast elkaar drinken ter vergelijk, maar voor zover ik nu kan beoordelen denk ik inderdaad dat ze heel dicht bij elkaar liggen.

Ben benieuwd of jou versie ook zo lijkt op het origineel.
Trouwens leuk om jou te ontmoeten op het ONK. Altijd leuk om een gezicht te zien bij een forumnaam.  8)

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 27-06-2018 23:27 u »
Zeker erg leuk om elkaar gesproken te hebben en de passie voor het brouwen te delen! Ik laat jullie tzt weten hoe dicht hij bij het origineel gekomen is! Gr Sjoerd

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #38 Gepost op: 28-06-2018 07:55 u »
Heb je hetzelfde recept gebruikt als in de eerste post of die van Sjoerd?
En nee niet overhevelen nu... 1041 is veel te vroeg, dan haal je veel te veel gist eraf en hou je te weinig over voor de rest.
Je moet daarna ook nog bottelen.  :brouwen:

Op hoeveel graden ben je dan begonnnen met de vergisting?

Recept:
Pilsmout   5300   gram
Pale mout   3800 gram
Candy syrup 1360 gram

Maischen 90 min op 65 ºC, 10 min op 78.

Starter gemaakt van 2,5 liter en afgegoten.

Vergisting begonnen op 18 graden,  uit zichzelf op laten lopen tot 27graden en daar gehouden.

Planning was om na een dag of 5 terug te koelen naar 19 graden en dan na een dag of 4 beetje afhankelijk van het sg overhevelen.
Gist zal wel niet gebruikt kunnen worden  :huilen:

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #39 Gepost op: 07-07-2018 21:59 u »
Hoeveel bottelsuiker zouden jullie hiervoor gebruiken? En raden jullie aan om wat gist uit de hoofdvergisting toe te voegen tijdens het bottelen?

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #40 Gepost op: 08-07-2018 20:43 u »
8 gram/liter, geen extra gisttoevoegen, ik bottel rechtstreeks uit lagervat, altijd nog goed gegaan

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 08-07-2018 22:05 u »
8 gram/liter, geen extra gisttoevoegen, ik bottel rechtstreeks uit lagervat, altijd nog goed gegaan

Ik zou niet meer suiker dan 5 gram toevoegen per liter. Een heel zwaar bier met veel esters heeft niet zo veel koolzuur nodig. Het aroma komt je toch wel tegemoet.
Daarnaast loop je het risico dat het bier nog niet helemaal uitgegist was bij het bottelen. Zware bieren hebben een tijd nodig om helemaal uit te gisten. Het is beter wat minder koolzuur te hebben dan bierbommen.

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #42 Gepost op: 08-07-2018 23:31 u »
Bedankt voor de reacties,
Bier heeft inderdaad niet veel koolzuur nodig maar is al wel een eindje verder uitgegist dan verwacht.
In BrouwHulp was de voorspelling 1103 naar 1025, het is geworden 1103 naar 1014, lang leve een gezonde starter.

Dacht aan een CO2 gehalte van ca 2,5 en dan zit ik niet ver van de 5 g/liter dat gaat hem een dan ook worden.

Cheers,

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #43 Gepost op: 08-07-2018 23:32 u »
ps volgende week langs Westvleteren om 2 kratten Westvleteren 12 dus over een half jaartje wordt ook hier een vergelijkend warenonderzoek gedaan :proost:

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #44 Gepost op: 16-09-2018 15:14 u »
Mijn Westvleteren 12 kloon die ik in dit topic gepost heb, had gisteren 81 punten op het OBBK. Commentaar was erg lekker bier, miste wat complexiteit en moutigheid en was net iets te zoet. Hij zit nu ruim 3,5 mnd op fles, wat nog altijd erg jong is voor een quadrupel. Ben benieuwd of hij zich nog ontwikkeld

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #45 Gepost op: 16-09-2018 22:13 u »
Mijn Westvleteren 12 kloon die ik in dit topic gepost heb, had gisteren 81 punten op het OBBK. Commentaar was erg lekker bier, miste wat complexiteit en moutigheid en was net iets te zoet. Hij zit nu ruim 3,5 mnd op fles, wat nog altijd erg jong is voor een quadrupel. Ben benieuwd of hij zich nog ontwikkeld

Well done :biersmile:

Offline MartijnNOP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #46 Gepost op: 18-09-2018 15:38 u »
Die Sint Sixtus / dus Abt12 gist, is die op te kweken uit een commercieel flesje van St Bernardus?

Ik heb mijn Westvleteren 12 benadering naast een echte gezet. Mijn brouwsel was ongeveer volgens bovenstaand recept. Ik vond de benadering een hogere suikerstort hebben dan de echte. De echte was moutiger. Dus volgende keer doe ik er een paar procent minder candisyrup bij.

Daarna nog een Abt12 geproefd en stiekem vind ik dat gistprofiel toch een stuk interessanter  :-[ ;D

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #47 Gepost op: 18-09-2018 15:49 u »
Die Bernardus gist is zeker en vast op te kweken. Maar neem dan de minst alcoholische versie.
Ik heb die nog in mijn diepvries zitten van mijn vorige Abbé Wiet. (Te vinden hier op forum.)

Online Orangeloo

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 18-09-2018 17:51 u »
Die Sint Sixtus / dus Abt12 gist, is die op te kweken uit een commercieel flesje van St Bernardus?

Daarna nog een Abt12 geproefd en stiekem vind ik dat gistprofiel toch een stuk interessanter  :-[ ;D

Ik heb het geluk dat ik nog gist kon bemachtigen van de Zeeuwse gistbank. Helaas is de Zeeuwse gistbank niet meer actief. :( Of de gist in de flessen de goede gist is en geen bottelgist weet ik niet  :weetniet:

Maar ik ben het volledig met jou eens dat de Bernardus abt12 gist interessanter is.  :brouwen:

Offline MartijnNOP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #49 Gepost op: 18-09-2018 19:07 u »
Volgens de wiki wel lees ik net. Dat zou echt te gek zijn als dat nog een beetje actueel is.
Gaan we de volgende keer de batch ook maar splitsen 👍

Tags: