Vergisting komt niet op gang

Gestart door Benlaro, 15-08-2017 06:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Benlaro

Het zal wel 100 keer gevraagd zijn hier, maar ik zie dat de vergisting van mijn Pilsner niet op gang komt.

Gewoon zoals altijd netjes de dag ervoor een giststarter gemaakt, na het koelen toegevoegd aan het wort.
Alleen ben ik bang dat het wort wat te warm was toen ik de gist heb toegevoegd volgens mij iets van 34 graden wat ik later gemeten heb.

Nu staat het bier twee dagen op de goede temperatuur voor de hoofdvergisting, maar er is weinig activiteit.
Kan ik nu gewoon een extra zakje gist toevoegen om de vergisting op gang te brengen?
Ik vermoed namelijk dat er te weinig actieve gist cellen zullen zijn.

Of moet ik gewoon afwachten omdat het gist zich vanzelf weer gaat vermeerderen, tenminste de nog levende gistcellen?

Graag jullie advies.

Overigens betreft het een moutbrouwpakket van Arsegan, de premium pilsner.

alvast bedankt.

Overigens de ingrediënten zijn:

Pilsmout  2,5KG
ale mout 2 KG
maisvlokken 0,25KG

Hoppen:

Saaz
magnum
Tradition

23 liter Katwijks water

maichschema
60gr 30minuten
70 gr 30minuten
75 gr 5 minuten

tijdens het maishen de pH bijgesteld en tijdens het koken de pH bijgesteld.

begin SG 1053

Brouwketel Brewdog.

gist saftlager W34/70
giststarter gemaakt 24 uur van te voren in erlenmeijer met magneetroerder.

rutgeri

Wort 34 ºC  is veel te warm om gist toe te voegen. De begintemperatuur is van grote invloed op het uiteindelijk vergisten. Of dit ook de reden is dat de vergisting niet op gang komt weet ik niet. Maar je begintemperatuur is 20 ºC  hoger dan de bovengrens van de ideale temperatuur voor dit gist (8 ºC  to 14 ºC ) 

Als de vergisting wel op gang komt wordt het wort alleen maar warmer om dat de eerste fase van de vergisting, de hoofdvergisting, zelf ook nog aardig wat warmte kan produceren. Genoeg voor nog een een paar graden temperatuur stijging.  Ik zou dus voortaan sowieso het wort eerst beter koelen. Bij mijn eerste bier (een brouwsel of drie geleden) was ik erg ongeduldig en heb ik mijn gist toegevoegd aan te warm wort. In mijn geval vergiste het wel, maar ik geloof niet dat iemand het resultaat ooit wil drinken  :o ..

Overigens kwam ik nog wel deze instructies van de fabrikant tegen:  http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2015/12/Saflager-W-3470-en.pdf

beermenke

Ik heb een ander probleempje
Mijn bier staat 2 dagen lekker te gisten en nu heb ik er 100 ml invertsuiker gisteravond bij gedaan maar de gisting is nu nagenoeg stilgevallen. Zou de suiker in de bol gezakt zijn van de fastferment? Ik wil hem niet losdraaien maar afwachten of er weer beweging in komt. Gistcellen zitten toch door het hele wort of boven bij een bovengister? Ik wil iets hoger in de alcohol en het is een volmoutig bier.

Haagse Wouter

90% van alle stilgevallen vergistingen zijn niet echt stilgevallen maar komen gewoon doordat het vat ergens lekt. Dan stopt die met bluppen.
Daar heb je driedubbel last van als je het vat tussendoor opent. Dan is de overdruk er direct vanaf.

Overigens is twee dagen vanaf het moment dat je gist ent niet eens ongekend om nog niet veel activiteit te geven voor de saftlager W34/70. Had ik de vorige keer ook. Alhoewel ik er geen giststarter van maak.

William

Op zich zou "hydrateren" van gist in wort bij 34°C moeten kunnen (als het maar geen 40°C is), volgens mij is dit onafhankelijk voor een onder- of bovengist. Normaal is de hydratatie bij hoge temperatuur maar kort. Nu zal het lang geduurd hebben. Ik weet niet wat dat voor effect heeft op de activiteit van de gist.

Bij een ondergister duurt alles wel veel langer. Ik heb er nu ook eentje instaan waarbij het zo'n 30 uur duurde voordat er activiteit was (W34/70 - geen starter).
Hoe lang wacht je al?
Bij welke temperatuur staat het wort nu?
Staat er schuim op het wort?

Je zou het vat nog eens flink kunnen schudden om ze nog wat te beluchten.


Adbrouwt

Nog een paar dagen geduld en je zult zien dat je vergisting begonnen is. Vaatje dicht laten en rustig wachten.  Zoals William ook al vermelde zal de 34 graden niet veel kwaad kunnen als je tenminste direct bent gaan koelen naar 12 graden

Benlaro

Update,

Het bleek dat het waterslot vanwege bramen aan de zijkant van het spuitgietproces niet goed aansloot bij het rubber van het vergistingsvat.
Ander waterslot aangebracht en nu gaat het goed.

Jacques

Citaat van: William op 15-08-2017  10:00 uOp zich zou "hydrateren" van gist in wort bij 34°C moeten kunnen (als het maar geen 40°C is), volgens mij is dit onafhankelijk voor een onder- of bovengist. Normaal is de hydratatie bij hoge temperatuur maar kort. Nu zal het lang geduurd hebben. Ik weet niet wat dat voor effect heeft op de activiteit van de gist.

Goed antwoord William.

Waarschijnlijk heeft de hoge temperatuur geen effect gehad op de vitaliteit van de gist. Het wort zal langzaam in temperatuur zijn gaan dalen. Een hoge temperatuur is ideaal voor het vermenigvuldigen van de gist. Het nadeel is dat als je een grote groei heb je ook heel gistingsnevenproducten krijgt in de vorm van hoge alcoholen en esters. Die worden vooral aan het begin van de vergisting aangemaakt. Het is om deze reden dat beter is op een lagere temperatuur te beginnen.

Citaat van: Haagse Wouter op 15-08-2017  09:57 u90% van alle stilgevallen vergistingen zijn niet echt stilgevallen maar komen gewoon doordat het vat ergens lekt. Dan stopt die met bluppen.


Helemaal goed. Nog steeds zijn lekkende gistvaten een zorg voor veel beginnende brouwers.

EBC

Citaat van: William op 15-08-2017  10:00 u... volgens mij is dit onafhankelijk voor een onder- of bovengist ...

Een ondergist wordt normaal rond 20-25 °C gehydrateerd, een bovengist bij 30-35 °C.

William

Citaat van: EBC op 15-08-2017  23:17 uEen ondergist wordt normaal rond 20-25 °C gehydrateerd, een bovengist bij 30-35 °C.

Weer wat geleerd door deze doorgaans niet-hydrateerder.

Benlaro

Ik heb gemerkt dat er verschil is tussen de twee verschillende modellen watersloten die ik gebruik.
Ik gebruik het bolletjes model van de Brouwmarkt en die is slechter afgewerkt als de andere het Slangmodel van Brouwmarkt.
ze werken allebei wel, maar de afwerking van het bolletjes model is minder.
ik ga het foute bolletjes model wel even met een schuurpapiertje bewerken, dan zal dat probleem de volgende keer wel over zijn.

Ondertussen staat er 70 liter bier in verschillende vaten te rijpen en te gisten, gisteren mijn brouwsel van juni vast geprobeerd en die smaakt heerlijk, nog twee weken rijpen, dan moet hij goed zijn, nog even geduld.

haicoterbeek

Bij twijfel over de vergisting! Meten is weten! Meten met hydrometer heeft dan mijn voorkeur!

Ansius

Citaat van: EBC op 15-08-2017  23:17 uEen ondergist wordt normaal rond 20-25 °C gehydrateerd, een bovengist bij 30-35 °C.

En soms ook langere tijd.

Bijvoorbeeld de instructies op de verpakking van Lallemands Diamond;
   Strooien en 15 minuten wachten.
   10 seconden roeren.
   45 minuten wachten.
   toevoegen.

Beste temperatuur voor hydrateren is bij deze gist 25-30 graden volgens de verpakking.


Jacques

Citaat van: Ansius op 27-08-2017  08:49 uEn soms ook langere tijd.

Bijvoorbeeld de instructies op de verpakking van Lallemands Diamond;
   Strooien en 15 minuten wachten.
   10 seconden roeren.
   45 minuten wachten.
   toevoegen.

Beste temperatuur voor hydrateren is bij deze gist 25-30 graden volgens de verpakking.

Hydrateren zorgt voor het iets sneller op gang komen van de vergisting.

Veel meer effect heeft het als je meer gist ent. Daarmee zorg je dat de gisting veel sneller op gang komt, de hoofd- en nagisting sneller verlopen en het bier beter uitgist. Ook heb je veel minder last van stokkende vergistingen.
Mijn advies is: laat het hydrateren achterwege en gebruik meer gist. Succes gegarandeerd.

Ansius

 :stokpaard:

Ik weet wel hoe je over hydrateren denkt.

Neemt niet weg dat de fabrikant een ander advies geeft.

Jacques

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Gebruik voldoende gist en laat hydrateren voor wat het is. Dat laatste levert maar heel weinig op.
 Doe zelf eens een nauwkeurig uitgevoerde vergelijk met het hetzelfde wort en exact dezelfde hoeveelheden. Meet het SG en proef de bieren. Doe dat een aantal keren en je dan weet je dat je alle moeite van het hydrateren zo goed als niets oplevert.

Maar als je per se wilt hydrateren moet je daar gewoon mee doorgaan. Op voorwaarde dat er geen gist achterblijft in het glas dat gebruikt is voor het hydrateren is er niet zo veel mis mee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.