Gaat dit wel goed?

Gestart door boarder, 13-08-2017 22:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

boarder

Ik heb vandaag het 3e hopzakje toegevoegd aan het bier na een week gisten. Het zag er toen zo uit. Gaat dit wel goed? Tijdens het meten van de dichtheid vond ik het er nogal troebel uit zien. De dichtheid is overigens 1030 (terwijl het recept iets tussen de 1005-1015 aangeeft). Het bier schuimt overigens ook nog totaal niet.






Groetjes Jelle

Robbert

Gaat helemaal goed komen, troebel komt door de actieve gist in supsensie. schuim komt door vrijkomend CO2, wat er pas bij hergisting op de fles in komt. relax, sluit het vat af, en wacht rustig op stabiel eind SG. Niet een aantal dagen, maar tot er dus geen SG verandering meer is over een aantal dagen.

Robbert

boarder

Citaat van: Robbert op 13-08-2017  22:42 uGaat helemaal goed komen, troebel komt door de actieve gist in supsensie. schuim komt door vrijkomend CO2, wat er pas bij hergisting op de fles in komt. relax, sluit het vat af, en wacht rustig op stabiel eind SG. Niet een aantal dagen, maar tot er dus geen SG verandering meer is over een aantal dagen.

Robbert

Bedankt!
Komt goed, het hopzakje moet er nu sowieso nog 20 dagen in blijven. Daarna ga ik bottelen.

Dund

20 dagen lijkt me nogal aan de lange kant. Ik dry hop maximaal 7 dagen. 2 weken is mijn max maar qua smaak is dat geen vooruitgang. Ik weet niet wat je gaat brouwen?

Ik zou die tijd toch even herzien

boarder

Citaat van: Dund op 13-08-2017  23:19 u20 dagen lijkt me nogal aan de lange kant. Ik dry hop maximaal 7 dagen. 2 weken is mijn max maar qua smaak is dat geen vooruitgang. Ik weet niet wat je gaat brouwen?

Ik zou die tijd toch even herzien

Ik brouw een IPA. In het recept van Arsegan staat 20 dagen.

Knobby

Citaat van: boarder op 20-08-2017  16:38 uIk brouw een IPA. In het recept van Arsegan staat 20 dagen.
Dat zou ik toch echt niet doen. 20 dagen koudhop is echt nergens voor nodig, en geeft ongewenste grassigheid aan het bier.

boarder

Citaat van: Knobby op 20-08-2017  18:35 uDat zou ik toch echt niet doen. 20 dagen koudhop is echt nergens voor nodig, en geeft ongewenste grassigheid aan het bier.
Oké, dan ga ik het eerder bottelen. Vandaag dus :).
Ik heb net even gekeken en wat getapt in een glas, maar er is bijna geen schuim. Komt dit nog na de hergisting op de fles?

Gr Jelle

boarder

Citaat van: boarder op 28-08-2017  16:05 uOké, dan ga ik het eerder bottelen. Vandaag dus :).
Ik heb net even gekeken en wat getapt in een glas, maar er is bijna geen schuim. Komt dit nog na de hergisting op de fles?

Gr Jelle

O, haha. Zie nu dat bij een ander antwoord van een tijdje terug dit inderdaad bij de hergisting op de fles ontstaat.

ciesvandekwis

Je krijgt zeker schuim na hergisting. Maar je merkt het al, je bent één cruciaal ingrediënt vergeten bij het brouwen: zo'n 9 à 10 gram geduld per liter ;-).
Schuim wordt ook nog fijner en stabieler naarmate het bier een paar maand op fles zit. Na 2 weken is hergisting wel rond, maar de gist ruimt nog een hoop afvalstoffen op, wat zowel smaak als kraag ten goede komt.

boarder

Citaat van: ciesvandekwis op 28-08-2017  16:09 uJe krijgt zeker schuim na hergisting. Maar je merkt het al, je bent één cruciaal ingrediënt vergeten bij het brouwen: zo'n 9 à 10 gram geduld per liter ;-).
Schuim wordt ook nog fijner en stabieler naarmate het bier een paar maand op fles zit. Na 2 weken is hergisting wel rond, maar de gist ruimt nog een hoop afvalstoffen op, wat zowel smaak als kraag ten goede komt.

Haha, ik heb al het geduld opgebracht dat het recept en jullie nodig achtte.  :)

Fermon

Citaat van: boarder op 28-08-2017  16:25 uHaha, ik heb al het geduld opgebracht dat het recept en jullie nodig achtte.  :)

Hou je hand maar eens op het glas met je bier (foto) en schud maar eens flink dan krijg je wel schuim, kan je vast zien hoe er het er ongeveer uit komt te zien😁.

yulumatondo

Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en ben nu met mijn eerste batch bezig. Ik moet dus nog veel leren, ik heb al veel op dit forum gelezen maar achter een paar dingen kom ik niet achter. Ik heb een blond bier gebrouwen en ben helaas de sg-waarde vooraf te meten. Ik heb het nu een week in het vergistingsvat zitten en kom tot de conclusie dat er geen schuim op mijn bier staat. Ik heb nu wel de sg-waarde gemeten (zie foto). Is het juist goed dat er geen schuim opzit? Ik heb de afgelopen week niet gekeken dus weet ook niet of het er wel op heeft gestaan. Het waterslot is in ieder geval actief geweest. En ik heb besloten om de lagering in hetzelfde vat te doen, zonder over te hevelen.




Dund

Aan de koekrand in je ton ziet het er naar uit dat er gewoon gisting heeft plaatsgevonden.

Ik kan alleen je sg niet goed aflezen. Het ziet er uit alsof deze klaar is.

yulumatondo

Top! dus nu nog twee weken laten lageren en dan bottelen? sg is nu iets van 1017

Dund

Wat voor bier heb je gebrouwen? Als het een zware jongen is kan 1017 wel. Als je een 5% bier beoogd hebt is het aan de hoge kant.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.