Hopextract maken

Gestart door beermenke, 13-08-2017 16:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beermenke

Is het mogelijk om een soort hopextract te maken?
Ik wil een zeer sterke hopthee maken en deze in een smartstill destilleren.
Lijkt het kans van slagen?

DoubleW

Je wil hop olie overhouden, dat gaat je slechts gedeeltelijk lukken. Heet water boven 80 graden maar hoe lang? Je moet een fractie kolom hebben om de olie er uit te halen. Of dat met de smartstill ook lukt vast wel, maar alleen doen als je van plan bent om hop weg te gooien, anders te veel werk. Er zijn best wel mensen die het ooit geprobeerd hebben

William

Ik denk niet dat het met destillatie gaat lukken anders waren al veel mensen jou voorgegaan. Ik heb het wel eens door middel van stoomdestillatie geprobeerd maar daar kreeg ik geen mooie geuren mee in het destilaat.

In de praktijk wordt vaak superkritische CO2 extractie gebruikt. Tegenwoordig zijn er ook benchtop toestellen in bepaalde circuits. Er staan leuke fimpjes op youtube  :)

Haagse Wouter

Ik zou hoppellets nemen, deze in een afgesloten erleymeyer met 80% ethanol roeren, en ze vervolgens affiltreren door een glasfilter onder vacuüm. Dan gooi je dit gewoon met ethanol en al door je bier heen. Veel makkelijker dan een destillatie met afgesloten opvang.

Rene Haring

Kijk hier maar eens.



Cryogene extractie met behulp van droogijs. Dit is bevroren kooldioxide. Volgens mij gebruiken ze dit ook voor de cryo hop extractie wat nu op de markt is in de vorm van hoppoeder. Wat denk jij William?

Knobby

Citaat van: Rene Haring op 13-08-2017  20:28 uKijk hier maar eens.


Cryogene extractie met behulp van droogijs. Dit is bevroren kooldioxide. Volgens mij gebruiken ze dit ook voor de cryo hop extractie wat nu op de markt is in de vorm van hoppoeder. Wat denk jij William?
En zo wordt ook hash gemaakt >:D

William

Citaat van: Rene Haring op 13-08-2017  20:28 uKijk hier maar eens.


Cryogene extractie met behulp van droogijs. Dit is bevroren kooldioxide. Volgens mij gebruiken ze dit ook voor de cryo hop extractie wat nu op de markt is in de vorm van hoppoeder. Wat denk jij William?

Ik heb de filmpjes vanmiddag ook gezien. Op deze manier extraheren is wel wat anders dan onder superkritische omstandigheden (je zit op een heel ander punt in het fasendiagram van CO2) maar wie weet. Als het voor THC werkt waarom dan niet voor isoterpenen e.d.

PP

Citaat van: beermenke op 13-08-2017  16:14 uIs het mogelijk om een soort hopextract te maken?

Jaren geleden tijdens een mooie vakantie in de Elzas kwam ik Fleur de Houblon tegen, een eau de vie met hop.
Alleen subtiele hoparoma's gevangen in een 40 vol% kleurloos destillaat.
Hoe ze het maken? Een van de uitdagingen zijn de zeer reactieve hoparoma's die tijdens het destilleren voor een deel reageren / polymeriseren.
Een deel van het aroma is ongetwijfeld via een stoomdestillatie te verzamelen.

Na even zoeken vond ik een redelijk recent bericht uit 2015 waarbij een hopdestillaat o de vie wordt beschreven:
http://www.bierevents.nl/news/jopen-gebruikt-verse-hop-in-destillaat-o-de-vie
Wellicht brengt het je op ideeen.

Biergroet aan beermenke, Paul uit Uermend

Rene Haring

Dit is ook een hele interessante.Het proces met vloeibare stikstof wat aan de basis ligt voor cryo hops. Als het zo makkelijk is om de lupuline te scheiden van de bladeren, waarom nu pas op de markt zou je zeggen. Iets voor hoparoma rijke bieren?

https://www.experimentalbrew.com/blogs/drew/new-zealand-brewers-liquid-nitrogen-luplin-extract-ipa

Daar ik makkelijk over vloeibare stikstof kan beschikken misschien een keer de moeite waard om uit te proberen. Moet alleen dan wel over een hele fijne zeef kunnen beschikken.

William

Citaat van: Rene Haring op 13-08-2017  23:00 uDaar ik makkelijk over vloeibare stikstof kan beschikken misschien een keer de moeite waard om uit te proberen. Moet alleen dan wel over een hele fijne zeef kunnen beschikken.

Zoiets?

Die spiegel die doet het hem wel. Mooie lijntjes snijden.

Misschien dat het 100 um filament hop filters iets is?

Rene Haring

Citaat van: William op 13-08-2017  23:19 uZoiets?

Die spiegel die doet het hem wel. Mooie lijntjes snijden.

Misschien dat het 100 um filament hop filters iets is?

Haha, mooi filmpje en die spiegeltafel geweldig. Kun je een heel parcour op maken zeg. Toch denk ik dat het niet echt extraheren genoemd mag worden. Om de aromatische hopolie eruit te krijgen zal destillatie of superkritische extractie nog nodig zijn. Maar desalniettemin een zuivering of concentratie van lupuline zou interessant zijn om eens toe te passen. Zou het kunnen werken met vacuumverpakte hopbloemen of versgeplukte hop wat nog zeer waterrijk is?

Biertje1985

Tegenwoordig komt er ook steeds meer (ontbitterd) hoppoeder op de professionele markt. Dit wordt waarschijnlijk de toekomst, een spreker tijdens de Brand Session IPA prijs uitreiking heeft daar het eea over verteld toen.

Schijnt voordeliger te zijn, en je kan de grassmaak vermijden die je bij veel hop krijgt, en een hele mooie hopsmaak / aroma mee creëren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.