Wijze van vergisting lager bier

Gestart door JBL, 13-08-2017 08:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Ik ben voor de allereerste keer bezig met een lager bier, een variant op het recept voor Donker Lager bier van Greg Hughes.
Gisteren gemaïscht en gekookt en einde middag in het vergistingsvat: 17 liter met 2 zakjes Fermentis S-23.
Met de Grainfather tegenstroomkoeler gekoeld tot een graad of 23, toen overgepompt naar het vergistingsvat samen met het gist.
En in de klimaatkast geleidelijk laten afkoelen naar 15 ºC  (dat is ook de temperatuur waarop ik wil vergisten).

Inmiddels is de vergisting gestart, maar daarbij vallen mij twee dingen op:
- de vergisting verloopt zeer onregelmatig: even een sprintje (waardoor er wat druppeltjes uit het waterslot worden geperst), dan weer even een tijdje stilstand, of regelmatig wat kleine blubjes in laag tempo, dan plotseling weer een sprintje enz.  (ik heb wel ietsje teveel water in het waterslot gedaan, zag ik, dus misschien dat ook invloed?)
- ik zie totaal geen schuimvorming

Is dit typerend voor ondergisting? :weetniet:

BartC

Als je iets minder water in je waterslot doet, denk ik dat je zal zien dat de vergisting best wel continu verloopt.

grt
Bart

Brouwers

Iets vergelijkbaars meegemaakt bij een ondergister dat mijn waterslot zo onregelmatig was. Oorzaak bleek het dopje van mijn waterslot. Om een of andere reden zorgde deze voor meer tegendruk. Dopje wat onhoog gezet en toen ging het waterslot weer heel regelmatig blubben.

JBL

Er is inmiddels al behoorlijk wat water uitgewerkt (staat nu op normale niveau), maar vergisting blijft onregelmatig: soms stil of heel traag, dan weer heel heftig.
Schuimlaag is uiteindelijk toch gekomen. Ben benieuwd hoe lang hij door blijft gisten...
Wat is normaal voor een ondergister bij relatief hoge temperatuur (15 ºC)? Een week of vier?

Jacques

Citaat van: JBL op 13-08-2017  17:41 uEr is inmiddels al behoorlijk wat water uitgewerkt (staat nu op normale niveau), maar vergisting blijft onregelmatig: soms stil of heel traag, dan weer heel heftig.
Schuimlaag is uiteindelijk toch gekomen. Ben benieuwd hoe lang hij door blijft gisten...
Wat is normaal voor een ondergister bij relatief hoge temperatuur (15 ºC)? Een week of vier?

Zie je grote bellen op je bier?

Hoelang de vergisting duurt is sterk afhankelijk van de hoeveelheid gist dat je geënt hebt.

JBL

Citaat van: Jacques op 13-08-2017  21:28 uZie je grote bellen op je bier?

Mijn vergistingsvat is niet volledig transparant, dus behalve de contouren van de schuimlaag zie ik niet veel.

Citaat van: Jacques op 13-08-2017  21:28 uHoelang de vergisting duurt is sterk afhankelijk van de hoeveelheid gist dat je geënt hebt.

Twee zakjes fermentis S-23 op 17 liter met begin sg 1065.
Dus 23 gram op 17 liter.

Jacques

Citaat van: JBL op 13-08-2017  22:32 uMijn vergistingsvat is niet volledig transparant, dus behalve de contouren van de schuimlaag zie ik niet veel.

Twee zakjes fermentis S-23 op 17 liter met begin sg 1065.
Dus 23 gram op 17 liter.

Je kunt even in het gistvat kijken. Als de hoofdgisting bezig kan dat niet zo veel kwaad.

De hoeveelheid gist lijkt in orde. Er is geen reden om je zorgen te maken. Waarschijnlijk is je bier over een dag of 10 tot 14 uitgegist.

JBL

Citaat van: Jacques op 13-08-2017  22:58 uJe kunt even in het gistvat kijken. Als de hoofdgisting bezig kan dat niet zo veel kwaad.

De hoeveelheid gist lijkt in orde. Er is geen reden om je zorgen te maken. Waarschijnlijk is je bier over een dag of 10 tot 14 uitgegist.

Dank! Inmiddels ruik ik ook in lichte mate de befaamde 'putlucht'. Gaat dus goed volgens mij...
Ik ben benieuwd hoe dit bier gaat worden!

Broutenaar

Bij mij is het min of meer omgekeerd. Mijn vergisting ging als een speer van start, begin SG was 1054 en nu na 6 dagen gisten op 1017. Volgens mijn info zou eind SG op 1016 zitten.
Mijn vraag: gewoon laten staan tot de 11 dagen om zijn, of kan ik (zondag) al overhevelen?
Alvast bedankt !

tdp

Citaat van: Broutenaar op 17-10-2019  19:12 uBij mij is het min of meer omgekeerd. Mijn vergisting ging als een speer van start, begin SG was 1054 en nu na 6 dagen gisten op 1017. Volgens mijn info zou eind SG op 1016 zitten.
Mijn vraag: gewoon laten staan tot de 11 dagen om zijn, of kan ik (zondag) al overhevelen?
Alvast bedankt !

De gist leest jou info niet ;) Zelf ben ik niet zo van het overhevelen, maar daar zijn topics vol over volgeschreven. Mijn advies zou zijn dat je het rustig laat staan. Meestal bottel ik pas na 2, 3 weken na start vergisting. Ook al is de gist uitgewerkt, het ruimt ook nog e.e.a. op.

Broutenaar

Citaat van: tdp op 17-10-2019  20:38 uDe gist leest jou info niet ;) Zelf ben ik niet zo van het overhevelen, maar daar zijn topics vol over volgeschreven. Mijn advies zou zijn dat je het rustig laat staan. Meestal bottel ik pas na 2, 3 weken na start vergisting. Ook al is de gist uitgewerkt, het ruimt ook nog e.e.a. op.

Bedankt voor je snelle reactie. Ik denk dat ik de meeste topics daarover wel heb gelezen  :) Als ongeduldig en onzeker beginnend bierbrouwer wilde ik even weten of het beter is het te laten staan of juist op tijd overhevelen. Voor mij is het of a.s. zondag of de zondag er na, daartussen ben ik weg voor mijn werk. Dan ga ik voor het "opruimen" en wacht ik tot volgend weekend en ga dan pas weer aan de slag met mijn eerste brouwsel.

tdp

Citaat van: Broutenaar op 18-10-2019  00:15 uBedankt voor je snelle reactie. Ik denk dat ik de meeste topics daarover wel heb gelezen  :) Als ongeduldig en onzeker beginnend bierbrouwer wilde ik even weten of het beter is het te laten staan of juist op tijd overhevelen. Voor mij is het of a.s. zondag of de zondag er na, daartussen ben ik weg voor mijn werk. Dan ga ik voor het "opruimen" en wacht ik tot volgend weekend en ga dan pas weer aan de slag met mijn eerste brouwsel.

Puik plan, komt vast goed :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.