Beste brouwers,
De laatste paar brouwsels heb ik steeds te maken met een start SG dat enorm afwijkt van het (door mij beoogde en gewenste) start SG volgens mijn recept. Het zit er soms wel 15-20 punten naast...

Ik word hier redelijk gek van, want zo worden de bieren niet zoals ik ze bedoel en zit je steeds te kloten met extra suiker toevoegen.
Afgelopen vrijdag deze IPA gebrouwen. Exact volgens recept en in dezelfde hoeveelheden, ook niet mee gerekend dus. (Want eerst dacht ik dat ik daarin iets niet goed deed):
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29037.0.htmlMaischen netjes voor de gewenste tijdsduur op de juiste temperatuur (ook tussendoor steeds gemeten). Na het maischen: spoelen en filteren met de juiste hoeveelheid water +/- 90 graden. De beginhoeveelheid in de pan bij het koken leek iets aan de hoge kant (maar dit waren geen liters verschil).
Na het koken heb ik echter het idee dat ik veel te veel water overhoudt (meer wort dan de bedoeling is). Daardoor is het start SG ook erg laag natuurlijk. Maar de vraag is: HOE KAN DIT? Want ik houd mij netjes aan het recept en de werkwijze. Ik gebruik echt een rollende kook en het gas blijft vol aan staan tijdens het koken, zodat er genoeg water kan verdampen...
Dit specifieke bier had een start SG moeten hebben van 1062, ik had het recept al iets bijgesteld door meer mout te gebruiken (1065), maar kwam uiteindelijk weer uit op 1050 (gemeten bij 26 graden). Had ook het idee dat er meer wort in het vat zat dan de geplande 28L, maar kan dit niet precies bepalen?
Elke suggestie is welkom. In welke stap van het proces gaat er iets mis? Ik schroot de mout zelf, zit er in de instellingen van de molen iets niet goed oid?