Meerdere malen een te laag start SG :(

Gestart door Eelke301, 12-08-2017 20:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eelke301

Beste brouwers,

De laatste paar brouwsels heb ik steeds te maken met een start SG dat enorm afwijkt van het (door mij beoogde en gewenste) start SG volgens mijn recept. Het zit er soms wel 15-20 punten naast...  :nut: :nut: :nut:
Ik word hier redelijk gek van, want zo worden de bieren niet zoals ik ze bedoel en zit je steeds te kloten met extra suiker toevoegen.

Afgelopen vrijdag deze IPA gebrouwen. Exact volgens recept en in dezelfde hoeveelheden, ook niet mee gerekend dus. (Want eerst dacht ik dat ik daarin iets niet goed deed): http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29037.0.html

Maischen netjes voor de gewenste tijdsduur op de juiste temperatuur (ook tussendoor steeds gemeten). Na het maischen: spoelen en filteren met de juiste hoeveelheid water +/- 90 graden. De beginhoeveelheid in de pan bij het koken leek iets aan de hoge kant (maar dit waren geen liters verschil).

Na het koken heb ik echter het idee dat ik veel te veel water overhoudt (meer wort dan de bedoeling is). Daardoor is het start SG ook erg laag natuurlijk. Maar de vraag is: HOE KAN DIT? Want ik houd mij netjes aan het recept en de werkwijze. Ik gebruik echt een rollende kook en het gas blijft vol aan staan tijdens het koken, zodat er genoeg water kan verdampen...

Dit specifieke bier had een start SG moeten hebben van 1062, ik had het recept al iets bijgesteld door meer mout te gebruiken (1065), maar kwam uiteindelijk weer uit op 1050 (gemeten bij 26 graden). Had ook het idee dat er meer wort in het vat zat dan de geplande 28L, maar kan dit niet precies bepalen?

Elke suggestie is welkom. In welke stap van het proces gaat er iets mis? Ik schroot de mout zelf, zit er in de instellingen van de molen iets niet goed oid?

PP

Op grond van je gegevens geef je zelf al antwoord:
te veel wort, te lage einddichtheid.
Meet de hoeveelheid wordt bij start koken, na bijv. 15 min, 30 min etc en na het koken zodat je een idee hebt van de verdampsnelheid.
Van bijv. 30 L wort moet binnen 1-1,5 u 25 L overblijven.
Op grond van je gegevens moet je om 1,050 op te krikken naar 1,065 25 % extra indampen.
Zet de gasvlam eens vol open!!

Succes, Paul

rutgeri

Ik heb hetzelfde probleem maar dan de andere kant op gehad, te weinig wordt met hoge SG. Wat ik gedaan heb is goed meten in de pan hoeveel water ik kwijt raak door de kook. Op basis daarvan kan je terugrekenen met hoeveel water je moet beginnen. Het is wellicht handig om daar brouw software voor te gebruiken.

Het recept stelt een hoeveelheid water, echter omdat iedere brouwinstallatie anders is, is dit slechts een voorbeeld. De hoeveelheid water die je nodig hebt is simpel gesteld gelijk aan de hoeveelheid wort die je over wilt hebben + wat je verliest door het koken + wat er in je graan achterblijft na het maischen.

Overigens kwam ik er achter dat wel of niet het deksel op je pan terwijl je het water aan de kook brengt al een halve liter wort kan schelen  :-[

Brouwers

Als ik het goed begrijp kopieer je iemand anders zijn recept. Op zich geen probleem, maar je moet het wel corrigeren voor je eigen brouwinstallatie (brouwzaalrendement, kookverlies etc...). Brouwsoftware als BrouwHulp en BrouwVisie kunnen je daarbij helpen. Belangrijk is om je volume en sg te meten einde maischen, begin koken(op 100 graden), einde koken en in gistvat.
Zoals jezelf aangeeft denk je veel meer wort over te houden, dit is op te lossen door minder te spoelen of harder te koken. Verder is mogelijk je rendement lager, dan moet je dus meer mout gebruiken of je proces verder optimaliseren (beter schroten, aanzuren van beslag, niet te snel spoelen etc...). Maar met de huidige info is het heel moeilijk te zeggen waar het probleem echt zit.

Edwin brouwt

Geef hier even in het kort je installatie op: ik heb gemerkt dat bij onze ketel (elektrische argesan) de hoeveelheid wort tijdens het koken behoorlijk bepaalt hoeveel we verdampen.
Onze eerste brouwsels waren kleiner (ongeveer 17 liter in de kookpan) een toen verdampten we veel. Maar nu maken we grotere brouwsels (22-23 liter in de kookpan bij start koken). En nu komen wij ook veel te laag uit een moeten we in ene een uur extra koken!




Knobby

Citaat van: FREDwin op 12-08-2017  21:51 uGeef hier even in het kort je installatie op: ik heb gemerkt dat bij onze ketel (elektrische argesan) de hoeveelheid wort tijdens het koken behoorlijk bepaalt hoeveel we verdampen.
Onze eerste brouwsels waren kleiner (ongeveer 17 liter in de kookpan) een toen verdampten we veel. Maar nu maken we grotere brouwsels (22-23 liter in de kookpan bij start koken). En nu komen wij ook veel te laag uit een moeten we in ene een uur extra koken!
De mate van verdamping wordt bepaald door het vermogen en de diameter van de pan. Of de pan nou half of helemaal vol is zou weinig uit moeten maken. In absolute getallen zal er ongeveer hetzelfde verdampen. Maar verhoudingsgewijs verdamp je in een halfvolle pan natuurlijk een groter percentage van je wort dan in een volle pan.

JBL

Hoe definieer jij het begrip 'begin SG', Eelke?  ???

Ik krijg de indruk dat jij hiermee het SG bedoelt direct na het maïschen en vóór de kook (dus bij 28 liter).
In het oorspronkelijke recept wordt naar mijn idee bedoeld het SG na de kook bij start vergisting (dus 25 liter).
Dit scheelt al 12 tot 15 procent.


Eelke301

Citaat van: JBL op 13-08-2017  14:29 uHoe definieer jij het begrip 'begin SG', Eelke?  ???

Ik krijg de indruk dat jij hiermee het SG bedoelt direct na het maïschen en vóór de kook (dus bij 28 liter).
In het oorspronkelijke recept wordt naar mijn idee bedoeld het SG na de kook bij start vergisting (dus 25 liter).
Dit scheelt al 12 tot 15 procent.

Nee, ik bedoel wel bij 'start vergisting', bedankt.

Komt blijkbaar nog meer bij kijken dan ik dacht, veel variabelen om uit te zoeken, als ik de post van Brouwers mag geloven. Begin wel eens even met spoelen met minder water en dan kijken wat er gebeurt met de totale hoeveelheid wordt. Wellicht de schrootmachine ook iets 'strakker' afstellen, zodat hij wat kleiner schroot. De filtratie loopt altijd wel soepel, dus iets kleinere deeltjes zou misschien ook nog wel kunnen en dan wordt de opbrengst wellicht iets hoger...

Daarnaast ga ik de hoeveelheid wordt die verdampt tijdens het koken inderdaad beter in beeld proberen te krijgen.

Oxhead

Als je de hoeveelheid vloeistof (wort) dat je teveel heb aftrekt van je totaal gebruikt brouwwater zit je op de juiste hoeveelheid wort volgende keer. Moeilijker is het niet. 😊 
Succes. :biersmile:

William

Citaat van: Eelke301 op 15-08-2017  15:58 uKomt blijkbaar nog meer bij kijken dan ik dacht, veel variabelen om uit te zoeken, als ik de post van Brouwers mag geloven.

Een paar keer brouwen en dan alle volumes en sg's  meten op zoveel mogelijk momenten in het proces. Als je dit 2 of 3 maal gedaan hebt dan heb je jouw installatie helemaal in kaart gebracht.

Volumes bepalen kun je handig doen door een peilstok te maken (of een rolmaat gebruiken)
- kg mout
- volume maischwater
- volume maischwater + mout na storten
- volume spoelwater  (gebruik nooit meer dan 30% van het maischwater aan spoelwater)
- volume + sg wort na spoelen/start koken -> hieruit kun je berekenen hoeveel volume water je per kg mout verliest (vaak 1 liters/kg mout) + brouwrendement (geen discussie a.u.b.  :))
- volume +sg wort na koken in pan -> dit geeft je de hoeveelheid verdamping in liter per uur -> als je geen suiker hebt toegevoegd zou volume maal sg-punten moeten kloppen met volume maal sg-punten voor koken
- volume in gistvat -> geeft je het verlies a.g.v. filtreren / adsorptie aan hop e.d.

SanderH

Citaat van: William op 16-08-2017  16:15 u- volume spoelwater  (gebruik nooit meer dan 30% van het maischwater aan spoelwater)
- volume + sg wort na spoelen/start koken -> hieruit kun je berekenen hoeveel volume water je per kg mout verliest (vaak 1 liters/kg mout) + brouwrendement (geen discussie a.u.b.  :))

Dan maar een discussie over het eerste punt: Hoezo maar 30%? Kun je dit onderbouwen of is het een "rule of thumb" . (staat tussen aanhalingstekens en mijn hoofd werkt er beter mee ;) )

William

Citaat van: SanderH op 16-08-2017  17:14 uDan maar een discussie over het eerste punt: Hoezo maar 30%? Kun je dit onderbouwen of is het een "rule of thumb" . (staat tussen aanhalingstekens en mijn hoofd werkt er beter mee ;) )

Zonder het helemaal uit mijn duim te zuigen  ;), bij meer dan 30% spoelwater op maischwater krijg je sneller last van wrange smaken vooral bij de wat wat minder sterke bieren.

Maar daar gaat dit topic niet over. Mijn lijst met punten is een handreiking om er achter te komen waarom het start sg van Eelke (te) laag is.

SanderH

Citaat van: William op 16-08-2017  17:22 uZonder het helemaal uit mijn duim te zuigen  ;), bij meer dan 30% spoelwater op maischwater krijg je sneller last van wrange smaken vooral bij de wat wat minder sterke bieren.

Maar daar gaat dit topic niet over. Mijn lijst met punten is een handreiking om er achter te komen waarom het start sg van Eelke (te) laag is.

Het was wel wat ik bedoelde, krijg soms de indruk dat men, jouw daarbij niet impliciet, dit soort getallen als waarheid gaat zien. Zoals je zelf al zegt, bij lichtere bieren...
Vandaar mijn opmerkingen, geen kwade wil.

Munckerik

Bij de Grainfather is het spoelwater doorgaans meer dan 30%

William

Citaat van: SanderH op 16-08-2017  17:28 uHet was wel wat ik bedoelde, krijg soms de indruk dat men, jouw daarbij niet impliciet, dit soort getallen als waarheid gaat zien. Zoals je zelf al zegt, bij lichtere bieren...
Vandaar mijn opmerkingen, geen kwade wil.

 :duimop:  Prima, altijd kritisch blijven.

snowdog2006

Citaat van: William op 16-08-2017  16:15 u- / adsorptie aan hop e.d.

Beste William,

Heb jij hier net als bij wateropname door de mout (1liter per kg+-) evt een richtlijn voor wat jij aanhoudt? Voor pellets en  vooral bloemen denk ik?


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.